• Anonym (TS)

Lönebidragsarbete?

Har lite funderingar angående lönebidragsarbete. Vilka sorts jobb kan det vara? Är det vanlig lön? Har du en sådan anställning? Berätta gärna mer, har en anhörig som ev kan bli aktuell för detta och jag vill veta mer. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Lönebidragsarbete?
  • Mor Maria

En släkting till mig gick tillbaka till sitt ordinarie jobb efter en längre sjukskrivning med 50 % lönebidrag. Min man har en anställd som har lönebidrag, hon utför samma arbetsuppgifter som övriga anställda men har hela sin lön som lönebidrag. Så vitt jag förstår så är det helt vanligt jobb, men arbetsförmedlingen betalar delar av eller hela lönen.

• Anonym (TS)
    Mor Maria skrev 2013-12-27 14:13:53 följande:
    En släkting till mig gick tillbaka till sitt ordinarie jobb efter en längre sjukskrivning med 50 % lönebidrag. Min man har en anställd som har lönebidrag, hon utför samma arbetsuppgifter som övriga anställda men har hela sin lön som lönebidrag. Så vitt jag förstår så är det helt vanligt jobb, men arbetsförmedlingen betalar delar av eller hela lönen.

Men har de samma prestationskrav på sig som de vanliga anställda? Isåfall låter det ju konstigt. De borde väl få jobba efter sin förmåga?
  • Mor Maria

Självklart har de inte samma krav. Släktingen med halvt bidrag förväntas prestera en halvtid, den anställde med helt bidrag förväntas egentligen inte prestera alls.

• Anonym (jobb)

Lönebidrag kan man få om man är kodad på AF dvs man har någon form av funktionsnedsättning som gör att man antingen inte kan utföra alla arbeten eller inte i samma omfattning som en fullt frisk. Det behöver inte vara så allvarligt som det låter, det kan t ex vara att man har en magsjukdom som gör att man behöver ha tillgång till en toalett snabbt och kan gå ifrån när som helst.  Detta kan ju göra att man inte kan prestera lika mycket som kollegorna och då går AF in med lönebidrag för att kompensera för den eventuella "prestationsförlust" man kan få. Arbetaren själv får alltså vanlig lön för ett heltidsarbete precis som kollegorna men förväntas inte prestera lika mycket.

• Anonym (jobb)

Glömde säga att lönebidrag kan man få för vilket jobb som helst, lönebidraget följer personen och inte jobbet. Lönebidrag kan faktiskt i en del fall vara en fördel att ha som arbetssökande då det kan göra att en arbetsgivare anställer trots att de inte har råd då det inte kostar dem så mycket. 

• Anonym (TS)
    Mor Maria skrev 2013-12-27 14:37:29 följande:
    Självklart har de inte samma krav. Släktingen med halvt bidrag förväntas prestera en halvtid, den anställde med helt bidrag förväntas egentligen inte prestera alls.

Jag tänkte väl det Tack för ditt förtydligande.
  • Anonym (TS)
    Anonym (jobb) skrev 2013-12-27 14:42:51 följande:
    Glömde säga att lönebidrag kan man få för vilket jobb som helst, lönebidraget följer personen och inte jobbet. Lönebidrag kan faktiskt i en del fall vara en fördel att ha som arbetssökande då det kan göra att en arbetsgivare anställer trots att de inte har råd då det inte kostar dem så mycket. 

Jag ser denna anställningsform som positivt, det gäller ju bara att hitta något som passar personen ifråga. Praktiskt men inte teoretiskt är det som gäller. Hästar är ju ett favoritområde. Sen gäller det att hitta ett arbete som innebär att man jobbar självständigt och inte i stor grupp. Det kan vara ett bra sätt att få in en fot i arbetsmarknaden.
  • Anonym (Hm)
    Mor Maria skrev 2013-12-27 14:37:29 följande:
    Lever du i den riktiga världen eller i pappers världen? Jag som fd lönebidragstagare håller inte med dig. Aldrig att en med 100% lönebidrag inte förväntas att prestera alls. På papperet kanske men inte i verkligheten, inte alls... Varför skulle en företagare upplåta sin tid, sitt företag, sin arbetsplats till en som inte förväntas att prestera något alls? Man förväntas inte att prestera lika mycket som en som jobbar 100% "normalt" men absolut att man förväntas prestera mer än inget alls, mycket mer....

Sen om det är rätt eller fel, det ska jag kanske inte uttala mig om. För mig var det bra att känna kravet att prestera, jag hade nog bara brakat värre om jag inte hade räknats på jobbet. (jag har varit på 2 arbetsplatser med lönebidrag samt känner andra som har/har haft lönebidrag och alla har vi förväntats prestera)
  • Anonym (jobb)
    Anonym (Hm) skrev 2013-12-27 22:38:36 följande:
    Lever du i den riktiga världen eller i pappers världen? Jag som fd lönebidragstagare håller inte med dig. Aldrig att en med 100% lönebidrag inte förväntas att prestera alls. På papperet kanske men inte i verkligheten, inte alls... Varför skulle en företagare upplåta sin tid, sitt företag, sin arbetsplats till en som inte förväntas att prestera något alls? Man förväntas inte att prestera lika mycket som en som jobbar 100% "normalt" men absolut att man förväntas prestera mer än inget alls, mycket mer....

Sen om det är rätt eller fel, det ska jag kanske inte uttala mig om. För mig var det bra att känna kravet att prestera, jag hade nog bara brakat värre om jag inte hade räknats på jobbet. (jag har varit på 2 arbetsplatser med lönebidrag samt känner andra som har/har haft lönebidrag och alla har vi förväntats prestera)
    Nej, inte på pappret heller så du har helt rätt. Man förväntas prestera men inte till 100%. Att man inte skulle behöva prestera alls är felaktigt. Att arbetsgivaren får lönebidrag är just för att man inte kan räkna med att personen presterar lika mycket som kollegorna även om det är en heltidsanställning.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (TS) skrev 2013-12-27 14:49:30 följande:

Jag ser denna anställningsform som positivt, det gäller ju bara att hitta något som passar personen ifråga. Praktiskt men inte teoretiskt är det som gäller. Hästar är ju ett favoritområde. Sen gäller det att hitta ett arbete som innebär att man jobbar självständigt och inte i stor grupp. Det kan vara ett bra sätt att få in en fot i arbetsmarknaden.
    Det är absolut en bra väg in på arbetsmarknaden. Jag jobbar nu 75% (tillsvidare anst,) på mitt andra lönebidragsjobb. Vad har personen jobbat med tidigare? Finns intresse att återgå till samma branch? Känns som att hästar kan vara ett svårt ställe att få fast jobb på, är ju rätt begränsat.
Svar på tråden Lönebidragsarbete?