• Rainbow gg

    Hjälp med elavtal

    Hej, hej. Nu sitter jag och för hundrade gången och försöker bli klok på hur elavtal fungerar och vad jag ska ha för något.
    Vi flyttar in i vår nya lägenhet snart och där behöver vi teckna ett eget elavtal- något som vi aldrig behövt innan då vi fått el på hyresavin. På grund av detta så vet jag inte heller hur mycket el vi förbrukar eftersom det vi får på räkningen är en "preliminär" uträkning baserad på föregående hyresgästs förbrukning (räknar med att få en fet räkning när de stämmer av elen när vi flyttar.).

    Hur som helst så är vi två personer som använder lite mer än normal-mycket el skulle jag väl vilja säga. Lägenheten är en 4a på 90kvm. Det är endast hushållsel som ska betalas då värme/vatten ingår i hyran.

    På Energirådgivaren.se går det läsa att "En genomsnittlig lägenhet med 2 personer gör av med cirka 240 kWh hushållsel per månad. En lägenhet med 4 personer gör av med cirka 340 kWh per månad."
    Alltså gör en normala två personer av med 2880kWh /år så jag skulle nog chansa på att vi ligger runt 3500-4000.

    Vi har blivit tipsade om Göta Energi av en av sambons kollegor men en snabb sökning ger resultat i form av forum där de beskrivs som skojare och dyra.

    Så jag vet alltså inte vilket bolag man ska välja och inte heller om man ska ha fast eller rörlig el, och det är väl det som är det största frågetecknet - fast eller rörlig. Jag förstår vad de båda innebär men jag vet tex inte om priserna stiger enormt på vintern, eller vad som påverkar priserna eller något sådan :D

    Om någon kan tipsa om vad som skulle passa vår förbrukning bäst så hojta gärna till!

  • Svar på tråden Hjälp med elavtal
  • Rainbow gg

    Ja jag sitter och tittar lite på både elskling och compricer just nu. Tittar mest på fasta för jag tror inte att jag har tillräckligt med is i magen för ett rörligt avtal.

    Är 255kr/ månad ett vettigt pris? Tittar just nu på Vattenfalls avtal där elen kostar 87,50/kWh - 12 månaders bindningstid.
    Det är det som kommer upp billigast på Compricer.

    Svårt det här. blir tokig.

  • Rainbow gg

    Stötte precis på ett annat problem nu. Om jag vill teckna hos säg Vattenfall, så står det 'tidigast erbjudna startdatum' och att detta är den 24e januari, vi flyttar dock in tidigare än detta, vad händer då?

    Antar att jag som är van vid att allting annat går att teckna över en dag eller två var lite dum som väntade såhär länge på att kolla efter elavtal ^_^

  • makulerad
    Rainbow gg skrev 2013-12-27 18:49:00 följande:
    Ja jag sitter och tittar lite på både elskling och compricer just nu. Tittar mest på fasta för jag tror inte att jag har tillräckligt med is i magen för ett rörligt avtal.

    Är 255kr/ månad ett vettigt pris? Tittar just nu på Vattenfalls avtal där elen kostar 87,50/kWh - 12 månaders bindningstid.
    Det är det som kommer upp billigast på Compricer.

    Svårt det här. blir tokig.
    Jag blev tokig till slut och gav upp.
  • Capt Janeway
    Rainbow gg skrev 2013-12-27 18:55:39 följande:
    Stötte precis på ett annat problem nu. Om jag vill teckna hos säg Vattenfall, så står det 'tidigast erbjudna startdatum' och att detta är den 24e januari, vi flyttar dock in tidigare än detta, vad händer då?

    Antar att jag som är van vid att allting annat går att teckna över en dag eller två var lite dum som väntade såhär länge på att kolla efter elavtal ^_^
    Jag gissar att det betyder att elavtalet går igång den 24:e januari, och att du innan dess får deras "tillsvidare-pris" vilket brukar vara dyrare än både fast och rörligt pris. Men det är ändå så kort tid att det inte bör göra någon större skillnad.
  • Rainbow gg
    makulerad skrev 2013-12-27 18:56:33 följande:
    Jag blev tokig till slut och gav upp.
    Sitter du utan elavtal nu då? Skrattande
  • makulerad
    Rainbow gg skrev 2013-12-27 19:01:49 följande:
    Sitter du utan elavtal nu då? Skrattande
    Nä, skiten jag har rullar på Skrattande
  • Rainbow gg
    Capt Janeway skrev 2013-12-27 18:57:55 följande:
    Jag gissar att det betyder att elavtalet går igång den 24:e januari, och att du innan dess får deras "tillsvidare-pris" vilket brukar vara dyrare än både fast och rörligt pris. Men det är ändå så kort tid att det inte bör göra någon större skillnad.
    I see. 

    Vet inte om 255kr i månaden är bra eller dåligt men när jag gjorde min budget innan vi tog lägenheten så räknade jag med 500/månad så det är ju helt Ok för mig.

    Så det blir nog Vattenfall (för det är typ det enda företag jag hört talats om) för de kom upp som billigast också.
    Fast får det nog bli så jag slipper ha ont i magen inför varje faktura :)
  • Rainbow gg
    makulerad skrev 2013-12-27 19:03:08 följande:
    Nä, skiten jag har rullar på Skrattande
    Ha, ett sådantdär 'tillsvidare'-pris då antar jag?
  • makulerad
    Rainbow gg skrev 2013-12-27 19:04:55 följande:
    Ha, ett sådantdär 'tillsvidare'-pris då antar jag?
    Haha, jag har ju blivit tokig och gett upp och glömt allt vad elavtal heter
  • Rainbow gg

    Okej ännu ett problem. Hur fasiken vet jag vilken elnäts-leverantör fastigheten har?! Det jag hittar är att den står på gamla elfakturor men det har jag ju såklart inga?!
    Kommer inte vidare utan att välja en leverantör Kräks

  • makulerad
    Rainbow gg skrev 2013-12-27 19:25:33 följande:
    Okej ännu ett problem. Hur fasiken vet jag vilken elnäts-leverantör fastigheten har?! Det jag hittar är att den står på gamla elfakturor men det har jag ju såklart inga?!
    Kommer inte vidare utan att välja en leverantör Kräks

    Kan man inte välja vilken elnäts-leverantör man vill numera. Fastigheter med flera lägenheter har väl ingen speciell leverantör?
  • Rainbow gg
    makulerad skrev 2013-12-27 19:29:27 följande:

    Kan man inte välja vilken elnäts-leverantör man vill numera. Fastigheter med flera lägenheter har väl ingen speciell leverantör?
    Vad jag förstår så har fastigheter en enNäts-leverantör och de boende i fastigheten har el-abonnemang.

    Men skit samma. Jag gissade på att det var nätleverantören som hette "ortsnamn"-Energi-någontingnånting. Blir säkert bra. 

    Nu ska jag göra nått annat skit och glömma bort allt det här strulet.

    Tack för hjälpen alla
  • makulerad
    Rainbow gg skrev 2013-12-27 19:33:06 följande:
    Vad jag förstår så har fastigheter en enNäts-leverantör och de boende i fastigheten har el-abonnemang.

    Men skit samma. Jag gissade på att det var nätleverantören som hette "ortsnamn"-Energi-någontingnånting. Blir säkert bra. 

    Nu ska jag göra nått annat skit och glömma bort allt det här strulet.

    Tack för hjälpen alla
    Du blev som jag till slut, ha en trevlig kväll Glad
  • ronjaaa

    hej! jag jobbade som säljare innan för ett stort elbolag!

    om du inte ingår ett elavtal har du något som heter tillsvidarepris vilket gör att du betalar alldeles för mycket för din el!

    bor du i lägenhet ska du nästan alltid ha rörligt pris då du inte förbrukar så mycket att du hade tjänat på ett fastpris! :) gå in på elskling.se & kolla där! :)

  • Mats87
    Funderade lite på det här med sajter som jämför elavtal, typ compriser och TecknaEl.se. Hur kommer det sig att inte alla använder sig av dem för att sänka sina elkostnader? Är folk bundna av sina avtal eller bara lata?
  • nils58

    Hittade mitt billigaste elavtal hittils i livet på den nya jämförelsetjänsten elbyte.se/ så rekommenderar denna sidan. Band upp mig på ett fast elavtal med Cheap Energy i somras så sitter tryggt i båten nu när elpriset rör sig uppåt över vintern. 

Svar på tråden Hjälp med elavtal