• Anonym (ts)

om jämnställidhetsbonus

upplägg:

månad 1-2
    tar A ut 7 dagar/vecka (lönebaserade dagar)
    tar B ut 5 dagar/vecka ("pappadagarna" + de 30 man får ta dubbelt)

månad 3-11
    tar A ut 5 dagrar/vecka (lönebaserade dagar)
    tar B ut 2 dagar/vecka (lönebaserade dagar) + jobb 3 dagar/vecka 

månad 12-15
    tar B ut 5 dagar/vecka (lägsta-garanti-dagarna)
    (A jobbar 5 dagar/vecka)

vad får man då för jämnställdighetsbonus? betalas den ut efter föräldraledigheten eller under (tex per mån)?

sen undrar jag om jag räknat rät på dagarna? :)
    er tjänst på hemsidan går bara att räkna på hela veckor, inte delade veckor som vi tänk till stor del.

• Svar på tråden om jämnställidhetsbonus
  • Försäkringskassan

Hej

Jag kan inte svara på hur många dagar som ni får utbetalda i jämställdhetsbonus. Ni får bonus för de föräldrapenningdagarna ni tar ut enligt sjukpenningnivå. De 60 dagarna + dubbeldagarna är inte bonusgrundande inte heller föräldrapenning enligt lägstanivå.
    Om ni har rätt till jämställdhetsbonus så betalas det ut 50 kr/dag till vardera förälder i månadens slut.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (ts)
    Försäkringskassan skrev 2013-12-27 19:20:12 följande:
    Hej

Jag kan inte svara på hur många dagar som ni får utbetalda i jämställdhetsbonus. Ni får bonus för de föräldrapenningdagarna ni tar ut enligt sjukpenningnivå. De 60 dagarna + dubbeldagarna är inte bonusgrundande inte heller föräldrapenning enligt lägstanivå.
    Om ni har rätt till jämställdhetsbonus så betalas det ut 50 kr/dag till vardera förälder i månadens slut.

Hälsningar
    Stella, handläggare
    får man jämnställdighetsbonusen för varje dag vi varit hemma lika måna dagar den månaden?
  • Anonym (ts)

förstår jag rätt att om:
    A är hemma 256 dagar lönebaserade
    B är hemma 120 dagar lönebaserade

då är vi hemma 120 dagar lika mycket, 120 dagar á 50 kr per person blir 120*100 = 12 000kr i bonus under tiden vi är f-lediga?

• Försäkringskassan

Hej igen,

De första 60 dagarna som tas ut enligt sjukpenningnivå per förälder är inte bonusgrundande.

Om en förälder tar ut 256 dagar och den andra föräldern tar ut 120 dagar så är det 60 dagar som är bonusgrundande.

Bonusen utbetalas månadsvis för de dagar som ni är berättigade.

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Anonym (ts)
    Försäkringskassan skrev 2013-12-28 13:45:14 följande:

Hej igen,

De första 60 dagarna som tas ut enligt sjukpenningnivå per förälder är inte bonusgrundande.

Om en förälder tar ut 256 dagar och den andra föräldern tar ut 120 dagar så är det 60 dagar som är bonusgrundande.

Bonusen utbetalas månadsvis för de dagar som ni är berättigade.

Hälsningar

Allan, Handläggare

hej igen!

nu förstår jag inte vad du menar med att de första 60 dagarna man tar ut är sjukpenningsbaserade (dvs inte baserade på ens lön?).

man har ju som par 390 dagar baserade på lön och 90 dagar baserade "lägsta-belopp" (sjukpenningsgrundade?)
    och de lönebaserade måste väl tas ut till viss del innan man får ut de med "lägsta-belopp"?

eller har jag missförstått nått? :(
  • Försäkringskassan

Hej

De första 60 dagar på sjukpenningnivå (baserad på inkomst från arbete) är reserverad för vardera förälder och är inte bonusgrundande. 
    På de 390 dagarna på sjukpenningnivå så försvinner 120 dagar som är reserverad för båda föräldrarna. Då finns det 270 sjukpenningnivå dagar kvar att dela på för att får bonus.
    Om ni delar helt lika på de 270 dagarna som finns kvar så får ni 6750 kr i bonus i var och då totalt 13 500 kr.

Ni måste ta ut 180 dagar på sjukpenningnivå innan ni kan börja ta ut de 90 dagar som finns på lägstanivå.

Hälsningar
    Stella, handläggare

Svar på tråden om jämnställidhetsbonus