• Anonym (Mamman)

SGI och FP andra barnet

Hej! Har några frågor om SGI och FP. :)

1. Mitt barn är nu 2,5 år. Det står på er sida att jag får samma föräldrapenning ända tills barnet fyller 2 år. Vad betyder det? Om jag väljer att vara föräldraledig med mitt barn igen under en kortare period nu när han är över 2 år, ska ni då göra en ny beräkning på vilken föräldrapenning jag ska få för honom trots att det är samma barn? Hur görs isåfall den beräkningen?

2. När jag får mitt andra barn så är mitt första barn ca 3 år. Det betyder ju att det görs en helt ny beräkning på vilken föräldrapenning jag får för andra barnet, har jag rätt? (240-dagarsregeln). Det jag undrar över är, måste jag alltså arbeta heltid i minst 8 månader innan BF för att slippa lägstanivån? Eller räknar ni ihop vad jag tjänat under denna perioden och slår ut det till vad det skulle blivit per dag? Är det alltså ok att vara inskriven på arbetsförmedlingen några veckor/dagar under denna 240-dagarsperiod som ni tittar på? För då har jag ju inkomst i form av a-kassa, och det är ju mer än 180 kr/dag.

3. OM det är ok att vara inskriven på arbetsförmedlingen några veckor/dagar under denna 8-månadersperiod, är det då också ok att jag INTE tar ut någon a-kassa?

4. Om jag har skyddat mitt SGI hela tiden, genom att arbeta, vara föräldraledig, eller varit inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande, kommer ni ändå att räkna ut ett nytt SGI för mig när jag blir föräldraledig för andra gången, eller blir SGI samma som jag haft hela tiden pga att jag skyddat det?

Hoppas innerligt att få svar på dessa frågor! :)

Tack på förhand och god fortsättning!

• Svar på tråden SGI och FP andra barnet
  • Försäkringskassan

Hej

Man har rätt till samma föräldrapenning under barnets första två år, med det menas att man har rätt att gå ner i tid men ändå ha rätt till samma föräldrapenning under de första två åren. Har man sedan sänkt sin SGI eller bytt arbete så får man en föräldrapenning baserad på den nya inkomsten.

Arbetar du i samma utsträckning som innan barnets födelse så har du samma föräldrapenning som tidigare och du har den föräldrapenningen så länge du arbetar i samma utsträckning som tidigare.

Det görs alltid en bedömning på vilken inkomst du kommer att ha rätt till vid nästa barns födelse. Om du arbetar i samma utsträckning som vid barn nummer 1 eller är inskriven på arbetsförmedlingen och söker arbete i samma utsträckning som du tidigare har arbetat så har du en skyddad SGI och din föräldrapenning blir då baserad på samma inkomst som vid det första barnet.

Du kan vara inskriven på arbetsförmedlingen utan att ta ut a-kassa men ändå skydda din SGI förutsatt att du gör som ovan.

Ja, skyddar du din SGI genom att vara inskriven på arbetsförmedlingen, ta ut föräldraledighet och arbeta så har du rätt till samma föräldrapenning som vid första barnets födelse. Tänk på att du inte ska ha några perioder med glapp där du inte har någon sysselsättning eller tar ut ersättning.

Hälsningar
    Stella, handläggare

Svar på tråden SGI och FP andra barnet