SGI och FP andra barnet
Hej! Har några frågor om SGI och FP. :)
1. Mitt barn är nu 2,5 år. Det står på er sida att jag får samma föräldrapenning ända tills barnet fyller 2 år. Vad betyder det? Om jag väljer att vara föräldraledig med mitt barn igen under en kortare period nu när han är över 2 år, ska ni då göra en ny beräkning på vilken föräldrapenning jag ska få för honom trots att det är samma barn? Hur görs isåfall den beräkningen?
2. När jag får mitt andra barn så är mitt första barn ca 3 år. Det betyder ju att det görs en helt ny beräkning på vilken föräldrapenning jag får för andra barnet, har jag rätt? (240-dagarsregeln). Det jag undrar över är, måste jag alltså arbeta heltid i minst 8 månader innan BF för att slippa lägstanivån? Eller räknar ni ihop vad jag tjänat under denna perioden och slår ut det till vad det skulle blivit per dag? Är det alltså ok att vara inskriven på arbetsförmedlingen några veckor/dagar under denna 240-dagarsperiod som ni tittar på? För då har jag ju inkomst i form av a-kassa, och det är ju mer än 180 kr/dag.
3. OM det är ok att vara inskriven på arbetsförmedlingen några veckor/dagar under denna 8-månadersperiod, är det då också ok att jag INTE tar ut någon a-kassa?
4. Om jag har skyddat mitt SGI hela tiden, genom att arbeta, vara föräldraledig, eller varit inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande, kommer ni ändå att räkna ut ett nytt SGI för mig när jag blir föräldraledig för andra gången, eller blir SGI samma som jag haft hela tiden pga att jag skyddat det?
Hoppas innerligt att få svar på dessa frågor! :)
Tack på förhand och god fortsättning!