• Anonym (Dum mamma)

Vad är GTA 5 för ett spel?

Jo, jag vet att det är ett spel för bl.a X-Box och att det är en åldersgräns på 18 år.

Saken är den att jag har en 10-årig son som så hett önskar sig detta spel. Vi föräldrar är emot  (eller väldigt skeptiska) pga bl.a åldersgränsen. Den måste väl finnas av en anledning? Jag har försökt att läsa på lite men jag tycker inte att det står så mycket fakta om själva handlingen, mer än att det utspelar sig i en fiktiv amerikansk stad och att spelaren använder sig av närstridsattacker, skjutvapen och sprängämnen för att bekämpa fiender, det förekommer rån och kriminalitet. 

Ja, upplys mig!. Vad förstår barn ( typ min 10-åring) av själva handlingen? Han pratar mest om de häftiga bilarna och hur man kör dem. Men jag förstår ju att det är så mycket mer, men förstår han/barn det? Eller är det bara ett häftigt spel för dem?

Vi är just nu världens dummaste föräldrar som inte älskar honom för att vi sagt nej till detta spel. Jag har lovat att ta reda på mer om spelet innan jag definitivt säger nej för att visa honom att jag inte säger nej bara av princip och utan "kött på benen". 

Tack på förhand.

• Svar på tråden Vad är GTA 5 för ett spel?
  • Lady Gaga

Det är ett våldsspel och åldersgränsen finns av en anledning. Man kan bl.a slå ihjäl folk med baseballträ etc.
    Å andra sidan kan man cruisa runt i stan med bilen hur "rumsrent" som helst.

Men nej, jag skulle inte köpa det till min 10-åring.

Silence! I KEEL you!
  • Lady Gaga
    MovingAround skrev 2013-12-27 21:41:44 följande:
    Döm inte GTA 5 efter att vara ett politiskt korrekt spel för 10-åringar, döm spelet för att vara en satir mot dagens värld.

Den som inte har lärt sig det efter 8 GTA spel har säkert mer att lära av sin 10-åring än verkligheten...

" rel="nofollow" target="_blank">

jag står fast vid att det är ett vuxenspel.
    Silence! I KEEL you!
  • Petite Chérie

Det är ett spel där man slår ihjäl folk, begår andra brott och plockar upp prostituerade som man ligger med. Inte för 10-åringar med andra ord.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Lady Gaga
    Petite Chérie skrev 2013-12-27 21:50:28 följande:
    Det är ett spel där man slår ihjäl folk, begår andra brott och plockar upp prostituerade som man ligger med. Inte för 10-åringar med andra ord.
    Silence! I KEEL you!
  • Anonym (c)

Det beror på barnet om det är okej elr inte. Vissa har svårt att skilja på verklighet och saga. Har ert barn det så ska h*n absolut inte spela.

• Engardinellertvå

Jag tyckte om barnet som 10-åring, man kunde köra bilar och lyda trafikregler. Många andra jämnåriga tyckte om spelat av samma anledningar, medan vissa barn tyckte spelar pga att man körde på människor och köpte horor. GTA kan vara, i min mening, ett okej spel om föräldrar sitter med. Ett barn skall dock ej spela spelet ensamt.

• Anonym (Mamma)

Min 13 åring har det. Vi hade ett samtal om det innan han fick det om att det just är ett spel och inte verklighet och det som händer på spelet får man inte göra i verkligheten. Häromdagen kom han och sa att han hade förlorat alla pengar i en bordell vad är det? Ja då får man förklara och han skämdes. Men igen fick jag påpeka att det var ju i ett spel inte i verkligheten. Så egentligen är han i minsta laget och en tioåring hade jag definitivt sagt nej till.

Svar på tråden Vad är GTA 5 för ett spel?