• Anonym (Ella)

få nytt sgi

Väntar mitt andra barn i höst. Har ett fastställt SGI sedan tidigare, och har skyddat detta hela tiden.

Beräknar ni själva ut (och begär in intyg) om jag ev har rätt till ett högre SGI i samband med att jag ansöker om föräldrapenning vid födelsen? Eller går ni automatiskt på mitt gamla skyddade SGI, så att jag själv isåfall måste be om en sån uträkning, eftersom jag själv vet att jag har haft högre lön sen mitt tidigare SGI fastställdes?

En till fråga: om jag själv vet att jag numera borde ha högre SGI, kan jag då bara "spontant" ansöka om en sån utredning, och på så sätt höja den ersättning jag nu får vid tex vård av barn (av mitt första barn), sjukskrivning etc.

Mvh Ella

• Svar på tråden få nytt sgi
  • Försäkringskassan

Hej

Du kommer att få ett moderskapsintyg från din barnmorska i v 20 ungefär, det är lite olika beroende på i vilken kommun man bor i.

Det intyget skickar du in till Försäkringskassan och då får du sedan hem ett informationsbrev samt en inkomstblankett du lämnar till din arbetsgivare som ni sedan skickar in till Försäkringskassan och vi utreder sedan din inkomst och vilken föräldrapenning du kommer ha rätt till.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (Ella)

Ok, tack! Men jag fick inget svar på min andra fråga. Förtydligar lite: Jag har fått löneförhöjning och har sen dess jobbat 7 månader på samma företag. Är den lönen giltig för att få ett nytt SGI trots att jag direkt efter projektet skrev in mig på arbetsförmedlingen för en kortare period? Jag kommer att få samma lön på nästa projekt, och det är årligen återkommande. Räcker det isåfall med att jag skickar in er blankett där man intygar sin nya lön, eller vill ni ha andra intyg, såsom arbetsgivarintyg, kontrakt etc? Dessutom, kan jag isåfall skicka in denna blankett när som helst, jag har ju fl-dagar att ta ut från mitt första barn, och jag vabbar då och då, så man kan väl säga att jag har ett pågående ärende, och att det därför kan vara aktuellt för mig att skicka in blanketten för att få högre ersättning vid dessa tillfällen?

• Anonym (Ella)

Jag ser att jag formulerade mig lite konstigt, jag väntar givetvis inte barn till hösten, vi PLANERAR att få barn till hösten :)

• Försäkringskassan

Hej

För att du ska rätt till en högre SGI så ändrar du din inkomst nästa gång du ansöker om ersättning. Nästa gång du är hemma med vård av barn så ändrar du din inkomst på ansökan om ersättning.
    Om du har en anställning i dagsläget så kan du endast ändra i ansökan så tar vi kontakt med arbetsgivaren. I annat fall så är det bra om du kan skicka in lönespecifikation samt arbetsgivarintyg.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

Svar på tråden få nytt sgi