• Anonym (hjälplös)

köpa saker med avbetalning?

Tyck att jag är en idiot om ni nu vill.

Jag har studerat i 2 år. haft csn så därför går det inte bra för mig att ta lån.

Jag har nu ett problem. Min fd lämnade mig för 3 veckor sedan, det är jag som står på kontraktet så han tog med sig alla möbler för mig. Jag har nu i 3 veckor sovit på en luftmadrass. Han har även gjort mitt liv lite åt ett helvette. Han har beställt saker i mitt namn förr och gömt räkningar mm. Så har blivit låst hos klarna därför. dock inga betalningsanmärkningar. Det jag undrar är finns det något annat företag man kan avbetala hos när det gäller möbler som godtar en student med csn?

btw jag hatar att ta avbetalningar men vill ha en säng att sova i om nätterna, gärna ett bord med. Har varigt runt på loppisar men har inte hittat något än. Jag har utforskat alla valmöjligheter men om jag vill kunna sova bra snart så måste jag köpa en säng. Nu när det finns bra priser på mellandagarna med kanske jag ska passa på...

• Svar på tråden köpa saker med avbetalning?
  • Lena

Hade ni köpt möblerna ihop? Om inte polisanmäl!

• Anonym (hm)

Beklagar det som hänt. Men har han stulit dina grejer kan du faktiskt anmäla honom. Att han dessutom beställt saker i ditt namn är också olagligt. Någon annan här kanske bättre kan hjälpa dig med det.

Men att handla mot avbetalning. Du har inget kreditkort? Jag har ett med maxgräns 10'000 kr som jag fick som studerande.

• traveler
    Anonym (hjälplös) skrev 2013-12-27 23:07:11 följande:
    Tyck att jag är en idiot om ni nu vill.

Jag har studerat i 2 år. haft csn så därför går det inte bra för mig att ta lån.

Jag har nu ett problem. Min fd lämnade mig för 3 veckor sedan, det är jag som står på kontraktet så han tog med sig alla möbler för mig. Jag har nu i 3 veckor sovit på en luftmadrass. Han har även gjort mitt liv lite åt ett helvette. Han har beställt saker i mitt namn förr och gömt räkningar mm. Så har blivit låst hos klarna därför. dock inga betalningsanmärkningar. Det jag undrar är finns det något annat företag man kan avbetala hos när det gäller möbler som godtar en student med csn?

btw jag hatar att ta avbetalningar men vill ha en säng att sova i om nätterna, gärna ett bord med. Har varigt runt på loppisar men har inte hittat något än. Jag har utforskat alla valmöjligheter men om jag vill kunna sova bra snart så måste jag köpa en säng. Nu när det finns bra priser på mellandagarna med kanske jag ska passa på...
    Hej du, i den situationen du hamnat i så skulle jag snarare försöka låna lite pengar av mina föräldrar eller närstående som kanske har jobb och att du antingen får en lång och smärtfri avbetalningsplan eller om ni kanske kan göra upp om att du betalar några år senare när du har jobb
  • Anonym (hjälplös)

Anonym (hm) skrev 2013-12-27 23:10:35 följande:
    Beklagar det som hänt. Men har han stulit dina grejer kan du faktiskt anmäla honom. Att han dessutom beställt saker i ditt namn är också olagligt. Någon annan här kanske bättre kan hjälpa dig med det.

Men att handla mot avbetalning. Du har inget kreditkort? Jag har ett med maxgräns 10'000 kr som jag fick som studerande.

Lena skrev 2013-12-27 23:09:26 följande:
    Hade ni köpt möblerna ihop? Om inte polisanmäl!
    Helt ärligt, vad skulle det ge mig om jag polisanmälde? jag skulle inte få tillbaka alla saker som är köpta av oss båda. dock är sängen hans sen innan vi träffades men soffan och allt annat är ju köpt sen vi träffades.

Kreditkort? vart har du isf det? tänkte vart jag kan ansöka om det...
  • Anonym (hjälplös)
    traveler skrev 2013-12-27 23:10:52 följande:
    Hej du, i den situationen du hamnat i så skulle jag snarare försöka låna lite pengar av mina föräldrar eller närstående som kanske har jobb och att du antingen får en lång och smärtfri avbetalningsplan eller om ni kanske kan göra upp om att du betalar några år senare när du har jobb

jag har tänkt på det med. Men jag sitter i den sittsen att jag bor ca 80 mil från min familj. och ingen av dom är direkt högavlönade. dom kan hjälpa mig med en 500 lapp här och där men mer än så finns det inte pengar till. Jag är det första i släkten som går högskola t ex.
  • Lena

Om du polisanmäler kan det hända du får pengar från ditt försäkringsbolag. Eller om du säger till honom att du kommer polisanmäla kanske han lämnar igen hälften av möblerna.

• Anonym (hm)
    Anonym (hjälplös) skrev 2013-12-27 23:13:05 följande:

Helt ärligt, vad skulle det ge mig om jag polisanmälde? jag skulle inte få tillbaka alla saker som är köpta av oss båda. dock är sängen hans sen innan vi träffades men soffan och allt annat är ju köpt sen vi träffades.

Kreditkort? vart har du isf det? tänkte vart jag kan ansöka om det...
    Jag fick mitt från Swedbank, var gratis när jag studerade. Jag blev nyckelkund och fick internetbank, dosa och två kort (bank plus kredit)
  • Anonym (hm)

Men jag hade inga anmärkningar sedan innan, de kollade antagligen upp det.

• Anonym (hjälplös)
    Lena skrev 2013-12-27 23:15:01 följande:
    Om du polisanmäler kan det hända du får pengar från ditt försäkringsbolag. Eller om du säger till honom att du kommer polisanmäla kanske han lämnar igen hälften av möblerna.

Hemförsäkringen stod på honom. Och den har han ordnat med nu så den står på hans nya boende. Jag har försökt prata med honom men det ända han säger är att polisen kommer vilja ha kvitto och han har allt (förutom ett par små prydnader) på sitt utdrag när jag sedan har givit honom halva summan.

Ahja jag ville inte ha råd här om hur jag ska göra för att få tillbaka mitt gamla. har försökt nu i 3 veckor. jag är trött, gråtfärdig osv. Jag vill ha min egna riktiga säng. Har någon något råd till mig om vart jag kan ta en avbetalning så jag kan kliva upp imorgon och fixa detta. 
  • Anonym (hjälplös)
    Anonym (hm) skrev 2013-12-27 23:20:02 följande:
    Men jag hade inga anmärkningar sedan innan, de kollade antagligen upp det.

Jag har inte heller några anmärkningar som jag skrev. Jag har aldrig haft några.
Svar på tråden köpa saker med avbetalning?