• Äldre 28 Dec 08:16
    2780 visningar
    3 svar
    3
    2780

    Nån med tvillingar och syskon tätt efter?

    Hej på er!
    Jag och min fru fick efter en mycket lång och jobbig resa, tvillingar i januari i år!
    Nu funderar vi på syskonförsök och grejen är den att ska det ske, så ska det ske typ NU då jag inte har åldern på min sida direkt.
    Vårt landsting har 41 som åldersgräns, och det blir jag till sommaren 2014.
    Vi tänker isåfall göra ETT försök (och återinföra ETT ägg denna gång) precis innan jag fyller.
    OM det lyckas så beräknas den bebisen isåfall komma i mars då tvillingarna är runt 2 år.

    Nu undrar jag om någon här inne har erfarenhet av att ha tvillingar och få syskon så pass "tätt"?
    Hur löser man det rent praktiskt?
    Finns det ens vagnar för detta ändamål?
    Och finns det tid och ork med en bebis när man har två vilda 2-åringar?

    Alla svar är tacksamma!
    Det vore extra roligt att komma i kontakt med regnbågsfamiljer som har erfarenhet av detta! / T


  • Svar på tråden Nån med tvillingar och syskon tätt efter?
  • Äldre 28 Dec 08:56
    #1

    Det finns trillingvagnar där du sätter ett barn på "suffletten" en sådan har vi allt funkar bara man är inställd på att det blir jobbigt

  • Burber­ry
    Äldre 28 Dec 11:56
    #2

    Jag har inte barnen tätt (mina tvillingar är födda mars 2009 och har bf nu i januari med nästa) men hade gärna haft det. Min man ville dock inte ha 3 vagnsbarns samtidigt eftersom vi reser mycket, och det är lite opraktiskt då.

    Men annars ser jag inga stora problem med tre barn så tätt, speciellt inte när det i ert fall inte är samma person som föder barnen (själv hade jag svaga buk- och bäckenmuskler länge efter tvillingförlossningen). Tycker inte alls det varit jobbigt med tvillingar, hade bra kunnat ha en till. Tvillingarna har ju sällskap av varandra = kräver mindre lekande o underhållning av vuxna, samt är inte svartsjuka, de är ju redan van dela på föräldrarnas uppmärksamhet.

    Trillingvagn är dock inget jag rekommenderar, annat än till motionspromenader mm. I butiker o nöjesfält är de alldeles för klumpiga. Skulle köra på en enkel o en dubbelparaplyvagn när ni är hela familjen, och tvillingvagn o sele när bara en förälder är ute med alla barnen.

    Lycka till!

  • Äldre 30 Dec 17:31
    #3

    Tack så mycket för era svar! :)

Svar på tråden Nån med tvillingar och syskon tätt efter?