• Mli242

stånk och stön gasig på morgontimmarna!

Hej! min flicka på 7 veckor har haft gasig mage sen hon var 2 veckor gammal. Hon sover bra om natten iaf första sovpasset som varar mellan 4-6 timmar innan hon vaknar för mat. då brukar klockan vara allt från 03-05 på morgonen. efter matning somnar hon igen på en gång. men efter det börjas det. vaknar efter 1-2 timmar av att hon stonkar å stönar och det kommer pruttar.. får lov att ta upp henne och gå runt tills hon somnar igen. sen vaknar hon igen efter en timme, samma sak igen, gå runt runt runt tills hon slutar gnälla! så hålls de på tills jag ger upp när klockan endå är runt 10... har använt minifom i ca 2 veckor men tycker inte de hjälpt. semper droppar köpte jag igår. skulle vara skönt om hon blev bra så man får sova mer än 4 timmar per natt iaf. dom senaste dagarna har de blivit värre tycker jag.. nu sover hon oroligt heela natten med gaser.. nån som har det lika? och varför börjas det ALLTID på morgontimmarna? blir tokig! tycker så synd om henne! tålamodet tryter också och när de blir så varje natt utan sömn, då känns de bara som jag vill ge upp allt! blir så ledsen! Gråter

• Svar på tråden stånk och stön gasig på morgontimmarna!
  • Natulcien

Minifom har ingen effekt. Semperdroppar är mer verkningsfullt. Men det tar ett par dagar innan de ger effekt. De hjälpte vår son, i alla fall. Prova att ge henne lite magmassage också.

• tideloo

Vi testade minifom, hjälpte lite, men inte så mycket att det var värt ge dom, semper magdroppar hjälpte inte alls, men för stunden hjälpte Windi pysventil och det var skönt å veta man hjälpt honom lite grann! Ammar du, flaska? Vilken flaska i såfall? Tänkte om hon får i sej mkt luft ? Testa mjölkfritt och se om magen blir bättre?

• I969

SÅ vanligt, har haft precis samma med mina. Det är bara första tiden, så det blir bättre snart ska du se. Jag skulle dock fått krupp av att behöva gå runt mitt i natten, ni har inget annat sätt som funkar? Vi hade en liggvagn bredvid vår säng så att man kunde sticka ut armen och vagga lite när det knorrades, visserligen blev det inte mycket sömn för en själv men man slapp gå upp i alla fall Får passa på att gratulera till ert "långpass" där på 4-6 timmar, det är en toppenstart! Det svåra är bara att själv baxa sig i säng och passa på att sova under den tiden.

• Flickan och kråkan

Som övriga säger så är det vanligt. Nu med erfarenhet av tre barn så skulle jag säga att det rätt sällan handlar om direkta magproblem. Spädbarn stånkar, pruttar och har sig när de håller på att vakna och under ytlig sömn. Även vuxna har lite "orolig" sömn just den tiden på dygnet så att även spädbarn har det är inget besynnerligt egentligen. De vaknar mer, har mer ytlig sömn den tiden på dygnet och stånkar och pruttar därför mer än i djupsömn tidigare på natten.

Min yngsta är halvåret nu och inga magproblem. Han vaknar ändå alltid med en eller flera pruttar oavsett när han vaknar . På morgonen när han vaknar för dagen så kommer det alltid en eller flera pruttar och då vet man att det är färdigsovit för den här natten .

• Lamcn

Säger som dom andra! Pysventilen gör underverk :) iaf för oss!!

• Mli242

tack för alla svar! jag ammar och hon sväljer en hel del luft. rapa har hon inga problem med. har ökat på minifom droppar till 15 droppar sen 3 dagar tillbaka och semperdropparna har jag nu använt i 2 dagar.. inatt sov hon 7 timmar i streck och vaknade inte av gaserna som hon brukar på morgonen... vet inte om de har med minifom eller semperdropparna att göra. känns skönt! windi pysventil har jag och använder morgon och kväll innan hon ska sova. det funkar för stunden tycker jag. men det hjälper ju när de är som värst för henne Skrattande 

• saander

Vi använde sempers magdroppar först och magknipet gick över lite men svårt att få ut gaser så vi körde på miniform också och kombinerade de två. Sempers 5 droppar varje dag och 10 droppar miniform innan måltid Max 5 ggr/ dag, och pysventilen BARA när det verkligen var som värst , det funkade kanon. Allt gick över när han var 1 månad o en vecka. Idag är han två månader och har inte haft problem alls . Brukar lägga han på mage väldigt ofta och "slå"? med handen lite på rumpan då kommer det pruttar och inga problem att få ut dom alls , för oss har kombinationen av sempers o miniform verkligen hjälpt. Och vara noga med att rapa. Dag som natt, hur trött man än är så gå upp o gå runt lite så kommer det massa rapar och bebisen sover som en bebis igen :)

Svar på tråden stånk och stön gasig på morgontimmarna!