Nån som gjort ris/mannagröt
Är det nån som gjort och gett sitt barn gröt på ris eller mannagryn som är gjort på vatten?
Min dotter är snart 6 mån och äter allt, undrar om jag kan variera havregrynsgröten med manna och ris?
Är det nån som gjort och gett sitt barn gröt på ris eller mannagryn som är gjort på vatten?
Min dotter är snart 6 mån och äter allt, undrar om jag kan variera havregrynsgröten med manna och ris?
Saga får mannagrynsgröt. Hon är snart 8 månader. Jag gör gröten på mjölk.
Hon får även risgrynsgröt, men är inte så förtjust i den.
lisamarie: ok! När började ni med det? Är lite orolig för att blanda i mjölk än eftersom hon är så liten men tänkte man kunde koka gröten på vatten istället...
Jag har gjort gröt på vatten och rismjöl, majsmjöl och maizenamjöl och en skvätt rapsolja(alltså tre olika grötar - inte allt samtidigt! ). Jag tycker då att det blir allt annat än gott, men min tjej gillar dem. Majsgröten är nog favoriten. Den blir gul och slät - smakar uppblötta gamla popcorn.
Perfekt att blanda med fruktpuré, men hon gillar den också som den är. Jag började göra dem när hon var runt halvåret och inte gillade köpegröten. När de äter större portioner får man tänka på vad man har i så att det inte blir för näringsfattigt.
Amorella: Låter smarrigt värre Ska testa majsmjöl, rismjöl har jag aldrig sett, finns det i vanliga butiker?
Maizena står ju ofta vid "vanliga" mjölet (vit pappersförpackning, typ potatismjöl). Rismjöl och majsmjöl brukar finnas vid hälsokosten. Jag tror jag köpte båda av märket Friggs (gul plastpåse). Tänk bara på att alla dessa grötar kan vara stoppande, så har man en baby som lätt blir hård i magen så får man vara lite försiktig.
1 dl vatten + 1-2 msk mjöl blir lagom - prova dig fram. Och vispa ut mjölet i kallt vatten; annars blir det klimpar.
Just det - vill du järnberika så kan du ha i finmalt tunnpaltsbröd. Jag tyckte dock att det blev rätt konstigt i majsgröten så då är det kanske bättre att ha i någon järnrik frukt, t.ex. aprikospuré.
Kokt mjölk i mat är ingen fara. Det är rena mjölkprodukter som t.ex. fil, och mjölk som dryck till maten som man ska vara försiktig med innan barnet fyller året. Jag har varvat olika sorters grötar till min dotter sen hon var sex månader. I början fick hon den väldigt löskokt, men nu vid 10 månader får hon en liten skvätt mjölk att skölja ner den med. Så det är ingen fara! I alla fall inte så som jag tolkat livsmedelsverkets rekommendationer.
Annat gröttips: rågmjöl, kornmjöl och grahamsmjöl kan man göra "klappgröt" eller "vattgröt" av. Man kokar upp vattnet, rör i mjölet, låter det koka ihop och vispar det fluffigt. Dessa kan du ju också testa om du är orolig för mjölkgröt. Recept finns på paketen. Enkelt och gott!
Vi varvar dessa grötar med havregrynsgröt, grahamsgröt, mannagrynsgröt, polentagröt, risgrynsgröt och molinogröt. Mycket gröt blir det
kalinan:
När började ni ge typ mannagrynsgröt och hur har er babys mage klarat det? Det är ju jättegott, men jag kan själv få lite ont i magen av det.
Kul med många gröttips! Nu när vår tjej är 10 månader är det ju kul att testa lite olika sorter som inte är bara helt släta. Polenta och molino - är det gryn eller mjöler? Har du testat hirsgröt?
Det går utmärkt att koka risgrynsgröt på vatten. Brukar ha i lite olja för att få det lite fetare och slänga i lite riven frukt mot slutet av koktiden.
Nu har jag ju fått en hel uppsjö med tips! och andra oxå
Tack!!!
Jag brukar oxå använda aprikospure för att järnberika det + att hon gillar det skarpt aprikos alltså.
Intressant det där du skiver om mjölken kalina, för på bvc fick vi se en film om barnmat och då gjorde dom både mjölksås och hade mjölk i gröten!
Vet ni föresten hur mycket smörgås man kan ge? Min dotter fullkomligen älskar bröd hon äter det hellre än vilken pure som helst. Vågar dock inte ge henne mer än ett par smulor åt gången men hon blir så arg när det tar slut!
amorella: Jag började med lite risgrynsgröt när hon var ca 7 månader, men då var det bara fråga om smakportioner fortfarande. Jag ammar i ganska stor usträckning även nu och ser maten som ett komplement. Större portioner av gröt började hon äta först vid 9 mån. Men jag har inte märkt något krångel med magen vare sig nu eller tidigare. Visst blir hon lite trög ibland, men det är väl mer vanligt än ovanligt. Det är ju först när de får diarré man har anledning att misstänka något i maten.
Polenta är majsgröt som man kokar med mjölk. Finns där övriga gryn finns i affären. Molinogröt finns i en uppsjö av olika varianter. Jag gör min på torkade aprikoser, katrinplommon, russin och linfrö som fått ligga i blöt över natten och kokar sedan upp med rågflingor. Jättebra för magen!
Nero: ja, som sagt, det är ju mjölk som dryck och andra mjölkprodukter i stora mängder man ska undvika. Många får då tyvärr uppfattningen att man ska utesluta mjölken helt. Men när man kokat den är den mildare för magen och i små mängder går det också bra.
Bröd ser jag ingen anledning till att du ska snåla på. Om hon gillar det så låt henne äta! Jag skar i början små tärningar av bröd med smör och mjukost eller leverpastej på. Nu får hon större bitar som hon glatt pillar i sig själv. Bröd är bra mat!
kalina: ok! Då ska jag ha lite mjölk i såsen i fortsättningen och fortsätta ge henne bröd! Som sagt, hon äter hellre bröd än tom fruktpureer, knasmajan .-D