mammagbg85 skrev 2013-12-28 18:31:46 följande:
Hej,
Mycket ute i skogen, promenader och joggingturer på ca 5 km.
Jag har eget kontor och den kommer att vara ed mig på jobbet, d¨önskar jag att hunden mår bra av att ta det lugn och inte irra runt. Vi går både korta och långa promenader på arbetstid.
Önskar s¨ådan hund so ofta går ihop med andra och som är lät att uppfostra i form av att gå lös ( då den får)
Jag vet att det kräver myket med hund oavsett och kommer att gå vardagslydnad med påbyggnad men hoppas ni förstår vad jag menar med lugn, trygg, snäll hund.
Tex kommer barnen inte få klättra på den!! Men om den tex har en leksak vid sigb och barnen springer fram och tar den ska de ju inte bli bitna..
Men hunden ska ha ett "lugnt" temprament, tex om vi stannar på en lekplats ska den kunna lägga sig och ta det lugnt och inte stressa runt,
Barnet är 3,5 och vi ska ha ett barn till framöver.
Förhållandet barn/hund ska vara att de kan gosa i soffan, leka i trädgården och att både hund och barn kommer att sova i sängen hos oss...
mammagbg85 skrev 2013-12-28 18:33:57 följande:
vill ha korthårig eller iaf ine långhårig!
Storleken är just det jag funderar på...
En liten r smidig att ta med till andra, kalas, osv, och man kan alltid hålla den, men ofta är det ättrigare och en större hund är ofta lugnare ändå ( ja vet att det beror på uoofostran men det är även genetiskt)
Jag röstar på en sällskapsavlad sheltie. Förvisso långhåriga, men kräver inte så mycket pälsvård (Folk "vårdar" sina hundars päls alltför mycket i alla fall). De vill vara med, är lojala så inibomben, på kontoret kommer den inte vika från dig en tum, gå lösa borde inte bli något problem, då de har vall i sig, dock inte så mycket som en vallavlad sheltie. De kan ligga och göra ingenting hur länge som helst för att studsa upp och vara beredda på att gå ut och springa miltals så snart man skramlar med kopplet.
En sheltie är lugn så länge den vet var alla är, så en lekplats med hyfsad uppsikt är inget problem. När det gäller barn som vill ha leksaker så tror jag att en sheltie inte ens vet vad "vakta prylar" betyder.... =P