• mammagbg85

Bästa sällskapshunden tillbarnfamilj

Vi har mycket tid och aktivitet samt mortion för hunden men vi säker den som passar bäst just i samma hus som barnen, så de kan gosa och leka med den också.
    Jag har haft schäfer innan och tycker den är för stor och vill inte ha någon med vakt i sig.
    Har även haft dvärgpincher oh den var för hyper/stressad/ättrig för min smak om man ska ha nu med familj.

Jag har kommer att ha  hunden med hela dagarna på jobbet!

• Svar på tråden Bästa sällskapshunden tillbarnfamilj
  • Whitetrash86

Amstaff?
    Är som en duracellkanin ute och lugn som en filbunk inne, barnen kan klättra och leka utan problem med hunden (till normala gränser såklart) Och varnar när någon knackar på dörren.

Självklart har alla hundar olika personligheter, men detta är iaf med erfarenheten jag har av amstaff.

• Whitetrash86
    Whitetrash86 skrev 2013-12-28 17:19:19 följande:
    Amstaff?
    Är som en duracellkanin ute och lugn som en filbunk inne, barnen kan klättra och leka utan problem med hunden (till normala gränser såklart) Och varnar när någon knackar på dörren.

Självklart har alla hundar olika personligheter, men detta är iaf med erfarenheten jag har av amstaff.
    Det är även en storhund i mindre format, ville själv ha Schäfer men som hos er, för stor för oss just nu. 
  • mammagbg85

Min bästa vän har haft amstaff i 10 år men tycker hon är både lite för stor och liksom för "vild" även om hon är den mest uppfostrade hunden jag någonsin sätt.

• Aniiee

Det jobbiga är väl att det är stora hundar som fixar barn bra. Mindre hundar brukar inte tycka om att bli klättrade på, så ska man ha en mindre hund i barnfamilj gäller nästan att de blir så pass små att barnen inte KAN klättra på hunden.

Om jag ska köra med min käpphäst när det gäller nybörjarhundar (barnen är ju nybörjare) så skulle jag ge rådet om en sheltie. Min familj köpte en sheltie när jag var 9 och jag fick i uppdrag att fosrtra och sköta om henne. Min första "egna" hund, så om ni har ett barn i skolålder som är engagerad och "vill själv" så kan det vara en bra ras. Naturligtvis utan att lägag allt ansvar på barnet.

Storleken större skulle jag nog reka en draghund, för de brukar vara "lektåliga". Jag har en samojed som varit lillungens bästa vän sen ungen föddes, och hon klättrar på och drar i hunden fortfarande, 5 år gammal. Alla draghundarna i kubben verkar lika tåliga.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • DeathByPickles

Nu har just Samojeden inte blivit avlad specifikt för drag och arbete i modern tid, men jag tycker fortfarande att det är tokigt att rekommendera "Draghund" som sällskap till en småbarnsfamilj om de inte sagt att de vill syssla med just drag. En joggingrunda i veckan kommer helt enkelt inte att räcka, och TS har inte direkt insinuerat att friluftslivet kommer att kretsa kring hunden.

Många spetsraser har dessutom hög integritet och stort behov av utrymme. 

Varför i hela friden får barnet klättra på hunden och dra i pälsen? ( jag som ofta tyckt att du verkar så vettig! ^^)

TS: Vad vill du ha mer än bara "Familjehund". Vilka aktiviteter har ni tid med? Hur gamla är barnen och hur ser ni på förhållandet mellan barn/hund? Önskemål om storlek, pälsvård, tillgänglighet?

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • Aniiee
    DeathByPickles skrev 2013-12-28 18:11:35 följande:

Nu har just Samojeden inte blivit avlad specifikt för drag och arbete i modern tid, men jag tycker fortfarande att det är tokigt att rekommendera "Draghund" som sällskap till en småbarnsfamilj om de inte sagt att de vill syssla med just drag. En joggingrunda i veckan kommer helt enkelt inte att räcka, och TS har inte direkt insinuerat att friluftslivet kommer att kretsa kring hunden.

Många spetsraser har dessutom hög integritet och stort behov av utrymme. 

Varför i hela friden får barnet klättra på hunden och dra i pälsen? ( jag som ofta tyckt att du verkar så vettig! ^^)

TS: Vad vill du ha mer än bara "Familjehund". Vilka aktiviteter har ni tid med? Hur gamla är barnen och hur ser ni på förhållandet mellan barn/hund? Önskemål om storlek, pälsvård, tillgänglighet?

"Alla" samojeder (ok, bara två) jag har haft har avlats för drag och arbete, så visst finns de. Jag rekommenderade utefter det TS skrev, att de har mycket tid för motion och aktiviteter, plus att TS har hundvana. Drag kan vara en sådan aktivitet. Men du har helt rätt, de ska inte köpa en draghund om de inte är intresserade av drag (duh, liksom). 

Jag har ingen erfarenhet av att spetsar behöver utrymme, så. Men jag har bara arbetat med arbetande spetsar som är flockdjur i så hög grad att de inte vill vara ensamma. Men det är helt klart en annan nivå än en sällskapshund.

Får och får, jag menade bara att ungen inte behöver vara så försiktig av sig med samojeden som hon måste vara med spanieln. Tro mig, ungen vet när hunden inte vill leka (längre), och då låter hon hunden vara. Både hundar och ungar uppfostras i min familj =P

Men helt klart ska jag inte skriva inlägg i sänna här trådar så här dags. Jag får alltid för mig att folk är tankeläsare när jag är trött....
  • mammagbg85

Hej,
    Mycket ute i skogen, promenader och joggingturer på ca 5 km.
    Jag har eget kontor och den kommer att vara ed mig på jobbet, d¨önskar jag att hunden mår bra av att ta det lugn och inte irra runt. Vi går både korta och långa promenader på arbetstid.
    Önskar s¨ådan hund so ofta går ihop med andra och som är lät att uppfostra i form av att gå lös ( då den får)
    Jag vet att det kräver myket med hund oavsett och kommer att gå vardagslydnad med påbyggnad men hoppas ni förstår vad jag menar med lugn, trygg, snäll hund.
    Tex kommer barnen inte få klättra på den!! Men om den tex har en leksak vid sigb och barnen springer fram och tar den ska de ju inte bli bitna..

Men hunden ska ha ett "lugnt" temprament, tex om vi stannar på en lekplats ska den kunna lägga sig och ta det lugnt och inte stressa runt,

Barnet är 3,5 och vi ska ha ett barn till framöver.
    Förhållandet barn/hund ska vara att de kan gosa i soffan, leka i trädgården och att både hund och barn kommer att sova i sängen hos oss...

• mammagbg85

vill ha korthårig eller iaf ine långhårig!
    Storleken är just det jag funderar på...
    En liten r smidig att ta med till andra, kalas, osv, och man kan alltid hålla den, men ofta är det ättrigare och en större hund är ofta lugnare ändå ( ja vet att det beror på uoofostran men det är även genetiskt)

• Aniiee
    mammagbg85 skrev 2013-12-28 18:31:46 följande:
    Hej,
    Mycket ute i skogen, promenader och joggingturer på ca 5 km.
    Jag har eget kontor och den kommer att vara ed mig på jobbet, d¨önskar jag att hunden mår bra av att ta det lugn och inte irra runt. Vi går både korta och långa promenader på arbetstid.
    Önskar s¨ådan hund so ofta går ihop med andra och som är lät att uppfostra i form av att gå lös ( då den får)
    Jag vet att det kräver myket med hund oavsett och kommer att gå vardagslydnad med påbyggnad men hoppas ni förstår vad jag menar med lugn, trygg, snäll hund.
    Tex kommer barnen inte få klättra på den!! Men om den tex har en leksak vid sigb och barnen springer fram och tar den ska de ju inte bli bitna..

Men hunden ska ha ett "lugnt" temprament, tex om vi stannar på en lekplats ska den kunna lägga sig och ta det lugnt och inte stressa runt,

Barnet är 3,5 och vi ska ha ett barn till framöver.
    Förhållandet barn/hund ska vara att de kan gosa i soffan, leka i trädgården och att både hund och barn kommer att sova i sängen hos oss...
    mammagbg85 skrev 2013-12-28 18:33:57 följande:
    vill ha korthårig eller iaf ine långhårig!
    Storleken är just det jag funderar på...
    En liten r smidig att ta med till andra, kalas, osv, och man kan alltid hålla den, men ofta är det ättrigare och en större hund är ofta lugnare ändå ( ja vet att det beror på uoofostran men det är även genetiskt)
    Jag röstar på en sällskapsavlad sheltie. Förvisso långhåriga, men kräver inte så mycket pälsvård (Folk "vårdar" sina hundars päls alltför mycket i alla fall). De vill vara med, är lojala så inibomben, på kontoret kommer den inte vika från dig en tum, gå lösa borde inte bli något problem, då de har vall i sig, dock inte så mycket som en vallavlad sheltie. De kan ligga och göra ingenting hur länge som helst för att studsa upp och vara beredda på att gå ut och springa miltals så snart man skramlar med kopplet.

En sheltie är lugn så länge den vet var alla är, så en lekplats med hyfsad uppsikt är inget problem. När det gäller barn som vill ha leksaker så tror jag att en sheltie inte ens vet vad "vakta prylar" betyder.... =P
  • DeathByPickles

"Mycket tid" är förstås relativt, men när jag läser att någon letar efter en aktiv sällskapshund ser jag en familj som promenerar någon timme en normal dag och sedan har tid för spår två dagar i veckan. Kanske en kurs i halvåret.

Skulle aldrig rekommendera en sådan familj, särskilt inte en med små barn, att satsa på en husky eller grönländare till exempel.

Får erkänna att jag inte spenderat mycket tid bland samojeder, men de flesta har varit utställningsexemplar med monsterpäls och Samtliga har varit egensinniga, självständiga och sköna med hög jaktdrift - lite typiskt spetsiga helt enkelt. Ingenting jag skulle föredra som familjehund till gemene man.  

Inget ont om din barn/hunduppfostran. Det lät bara så knäppt... och på det här forumet är det lätt att föreställa sig det värsta.  =)

Sedan vet jag inte riktigt vad jag skulle rekommendera till TS heller, förstås. Finns inte så mycket att utgå ifrån.

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • DeathByPickles

Sheltie (så länge man är noga med uppfödare) tycker jag också! Men skulle dessutom ta en titt på amstaff, (uppfödare!) mellanpudel (Pälsvård, men går att hålla sportklippt),  dvärgschnauzer och kanske västgötaspets? Corgi kan också vara ett alternativ? Både pembroke och cardigan.

• mammagbg85

Vad menar du med utgå ifrån?
    Jag tycker jag har skrivit väldigt mycket i mina inlägg?

Spontant funderar jag på labrador ( om vi ska ha stor) eller tex någon på ca 5-8 kilo som går att ta upp i famnen och som man kan ha lite liggandes på en framför tvn men som ändå inte är fööör liten.

• Jag1987

Utan tvekan kungspudel. Köp en tik å hoppas på att hon inte blir så stor ;) Otroligt lätt att dresera. Kan vara ute på långa promenader, springa i skog och mark, likväl som korta promenader. Inne är dom väldigt lugna, letar gärna en solfläck på golvet å kan ligga i timmar. Helt underbara med barn. När det regnar så rinner vattnet av pälsen. Dom hårar inte och tack vare pälsen så är dom alergivänliga. Är själv uppvuxen med kungspudel och den dagen ja får igenom ett hundköp så blir det en kungspudel. Minns när ja var liten å var ledsen, då gick jag å la mig i hennes hundbädd å hon kröp ner bakom ryggen på mig å la nosen över nacken på mig, precis som att hon höll om mig. Kattungar hängde i hennes läpp å bet i hennes tassar å hon morrade inte ens. Ibland när vi lekte lite väl hårt ute så kunde hon i bland ta fel på handen å leksaken som man höll i men på en bråkdel av en sekund så kände hon att det var handen, släppte, slickade å skämdes nå så otroligt även fast det ALDRIG blev nå märke då hon bara hann nafsa. Otroligt lugn och den mest tillgivna hund jag NÅGONSIN mött. Hon gick utan koppel och lyssnade alltid. Man behövde inte ens säga hela kommandon utan hon hörde på tonläget vad man ville å läste kroppsspråket. Hon var med å uppfostrade många katter och många valpar och jag saknar henne nå otroligt. Aldrig tränat henne till å vakta å aldrig sett dom tendenserna.. Tills en natt. En man gick in kl 03 på natten, jag vaknar (var typ 12 år) ser hur han lyser med lampan, hör tiken gå fram till honom å viftar på svansen. Han går en vända nere å ja väcker pappa, mannen hörde mig nog för han var på väg ut... Dock ställde sig tiken i vägen för dörren å visade tänderna. Hon agerade som en riktig vakthund, släppte in men inte ut. Första å enda gången hon visat någon som helst tendens till vakt. Många rynkar på näsan å tänker "pudel -.- " även min far å mina storebröder.. Men hon blev älskad från första stund och var min absolut bästa vän som ung. Hon gick bort 15 år gammal. Gråhårig, gammal, men med energi å hjärta som när hon var ung

• Aniiee
    DeathByPickles skrev 2013-12-28 18:45:43 följande:

"Mycket tid" är förstås relativt, men när jag läser att någon letar efter en aktiv sällskapshund ser jag en familj som promenerar någon timme en normal dag och sedan har tid för spår två dagar i veckan. Kanske en kurs i halvåret.

Skulle aldrig rekommendera en sådan familj, särskilt inte en med små barn, att satsa på en husky eller grönländare till exempel.

Får erkänna att jag inte spenderat mycket tid bland samojeder, men de flesta har varit utställningsexemplar med monsterpäls och Samtliga har varit egensinniga, självständiga och sköna med hög jaktdrift - lite typiskt spetsiga helt enkelt. Ingenting jag skulle föredra som familjehund till gemene man.  

Inget ont om din barn/hunduppfostran. Det lät bara så knäppt... och på det här forumet är det lätt att föreställa sig det värsta.  =)

Sedan vet jag inte riktigt vad jag skulle rekommendera till TS heller, förstås. Finns inte så mycket att utgå ifrån.

"Mycket tid" är definitivt relativt, då jag tänker att det är tre timmars promenad om dagen + tankeverksamhet varje dag och "aktivitet" 3 dagar i veckan + 1 hel helg. För en normal småbarnsfamilj. Kurser är för gröngälingar ;) Huskey kanske är lite att ta i, men en malamute, kanske? Nej, du har rätt. Helt olika krav på vad "mycket" är här. =)

Utställningshundar.... har jag inte mycket till övers för. Se på Schäfern. Inga brukshundar det där inte.

Jag vet, det låter skitskumt när jag säger att femåringen får klättra på samojeden. Och kanske lite när jag säger att nioåringen får bärar på sheltien och att blandisen får leka ledhund ibland. Men det är inte så allvarligt som det låter.
    DeathByPickles skrev 2013-12-28 18:52:01 följande:
    Sheltie (så länge man är noga med uppfödare) tycker jag också! Men skulle dessutom ta en titt på amstaff, (uppfödare!) mellanpudel (Pälsvård, men går att hålla sportklippt),  dvärgschnauzer och kanske västgötaspets? Corgi kan också vara ett alternativ? Både pembroke och cardigan.
    Whoo-hoo! Vi är överens =P En cardigan kan jag också tänka mig skulle passa.
  • mammagbg85

shelti finns väl korthåriga med det är nog en kanonras.
    kungspudel vet jag är en underbar ras, nästan lik människan .. den skulle egentligen passa super, men kan inte hjälpa att jag inte älskar utseendet.. men jag tror faktiskt att den är nästan bäst och när man väl fått den så kommer man tycka att den är finast av alla hundar i världen...

Med mycket tid menar jag TID inte nödvändigtvis promenad hela tiden.
    Jag har kanske 105 timma promenad per dag, men den kommer i prinip aldrig vara själv, alltid med och leker ute på trädgården i timtals, mysa i soffan i timtals, bada med familjen, följa med till vänner, stallet osv.
    TID är viktigt för en sällskapshund. Mycket mer än att vara själva massor och få gå en jätte lång promenad.

Helt enkelt en familjemedlem!

• Jag1987
    mammagbg85 skrev 2013-12-28 19:16:25 följande:
    shelti finns väl korthåriga med det är nog en kanonras. kungspudel vet jag är en underbar ras, nästan lik människan .. den skulle egentligen passa super, men kan inte hjälpa att jag inte älskar utseendet.. men jag tror faktiskt att den är nästan bäst och när man väl fått den så kommer man tycka att den är finast av alla hundar i världen... Med mycket tid menar jag TID inte nödvändigtvis promenad hela tiden. Jag har kanske 105 timma promenad per dag, men den kommer i prinip aldrig vara själv, alltid med och leker ute på trädgården i timtals, mysa i soffan i timtals, bada med familjen, följa med till vänner, stallet osv. TID är viktigt för en sällskapshund. Mycket mer än att vara själva massor och få gå en jätte lång promenad. Helt enkelt en familjemedlem!

Hihi ja vi va inte heller så sugna på utseendet bara mamma ;) i dag tycker jag att det är dom vackraste å ståtligaste hundar som finns pga hur underbart psyke och personlighet våran hade. Så kul varje gång någon fyllde år. I vår familj har mina föräldrar ALLTID gjort fika på sängen på helgerna å hon fick aldrig vara på övervåningen och gick heller inte upp. Förutom när någon fyllde år. Å de sjukaste är att även fast vi alltid gjorde fika så kände hon på sig när det var födelsedagsfika. Hon var helt lyrisk nere, superglad å när fikat var klart å det var dax å gå upp så var hon ALLTID först upp i trappen å sprang alltid in i rätt rum å väckte födelsedagsbarnet med en stor puss ;) Många tror det är mycket pälsjobb men är väldigt lätt å göra själv :) köp en bättre rakmaskin å en lång frisörsax :)
  • DeathByPickles
    mammagbg85 skrev 2013-12-28 18:53:55 följande:
    Vad menar du med utgå ifrån?
    Jag tycker jag har skrivit väldigt mycket i mina inlägg?

Spontant funderar jag på labrador ( om vi ska ha stor) eller tex någon på ca 5-8 kilo som går att ta upp i famnen och som man kan ha lite liggandes på en framför tvn men som ändå inte är fööör liten.

Mitt fel! du hann posta fler inlägg under tiden jag skrev till Aiinee, därför kompletterade jag svaret efteråt.

En labbe eller golden vore för övrigt inte fel för familjen heller, särskilt inte om ni är villig att lägga lite spår och/eller apportera ett par dagar i veckan. Jag fick bara intrycket att ni var ute efter någonting mindre. =)  

• Surpuppan

Pudel säger jag också, gärna kungspudel som någon ovan föreslog. Är både snäll och SER snäll ut. Du slipper skrämma folk i din omgivning. Dessutom allergifritt och hårar inte. Lättdressad och barnvänlig. Kan det bli bättre?

• Dexter dot com

Har ni kollat på dvärgschnauzer ?

Ds är ju en liten robust hund som hänger med på allt men inte kräver mer än motion och sällskap dom flesta dagarna även om den inte tackar nej till arbete.
    Social men inte klängig, fungerar normalt bra med andra hundar, har en av och påknapp även om passivitetsträning alltid är viktigt, har sällan viltintresse.

Det är ju en trimras men vardagstrimning lär du dig snabbt, tar nån timme i veckan. Annars kammar du bara ull och lämnar in hunden var 6-8v för trimning.

Svar på tråden Bästa sällskapshunden tillbarnfamilj