• Freemansstad

Virus på balansnerven?

Har vart förkyld ett tag och nu börjat känna mig bättre, igår morse vakna jag med yrsel som blev lite värre när jag rörde huvudet i olika ställningar och idag när jag vakna var det snäppet värre, ingen monster yrsel men det på minner om lägenyrsel fast lite mindre ostadig. Nån som haft virus på balansnerven? Kommer det plötsligt eller ökar yrseln bara mer och mer? Jag tog en postafen och det hjälpte lite. Jag kan gå och så men känner mig lite ostadig. Behöver jag oroa mig att det ska bli värre? Tacksam för snabbt svar / en orolig själ

• Svar på tråden Virus på balansnerven?
  • simply

Jag har drabbats av det, det började lite smygande, utvecklades på en timme till sån yrsel att jag inte kunde stå upp , spydde konstant . Det blev ambulans in till sjukhus. Fick primperan mot det. Låg inne en natt m dropp för jag förlorat vätska.yrseln la sig sakta. En hörselundersökning gjordes och en annan där man kollade ögonrörelserna. Rådet var att röra sig och vara så aktiv man kan. Det finns rester kvar vissa hastiga rörelser osv då jag blir yr, men det går över.

• Freemansstad

Men det tog då alltså allt som allt ca 1-2 timmar från första känning till maxyrseln? Jag har vart lite ostadig nu i två dagar. Lider av panikångest så jag oroar mig alltid i onödan :)

• Magda86

Jag har haft det två gånger. Första gången höll det i sig väldigt länge. Första veckan kunde jag inte stå upp. Sedan tog det ett par veckor innan det hade försvunnit helt. Andra gången var det inte lika kraftigt. Fick tabletter som lindrade yrseln.

• Magda86

Första gången kom det plötsligt. Andra gången kom det smygande under några dagar innan det blev ordentligt.

• Freemansstad

Okej okej, har kanske vanlig lägesyrsel då eftersom jag vart ostadig i två dagar:) finns inget värre än yrsel, ush

• Anonym (Också haft)

Jag kände mig lite småyr på morgonen. Framme på jobbet började jag må illa. Det blev snabbt värre och jag trodde jag fått magsjuka. Åkte hem men fick hoppa av bussen och kräkas. Vinglade hem och la mig i soffan, kräktes så fort jag försökte röra mig. Blev osäker på om jag skulle klara mig själv hemma och ringde vårdguiden som gav mig numret till liggande sjuktransport. Åkte in till sjukhuset och fick ligga inne en natt med dropp. Läkaren sjukskrev mig en månad men jag började jobba lite smått efter ca två veckor. Det finns ju andra varianter också som inte är lika dramatiska men där innerörat spökar. 'Kristallsjuka' brukar vara slaskdiagnosen på yrselproblematik. Boka en tid på vårdcentralen om du är orolig. Det är inte farligt i sig att ha virus på balansnerven, anledningen till att man ibland måste ligga på sjukhus är för att man ofta kräks mycket och inte får i sig vätska och att man kan vara så yr att man inte kan ta hand om sig själv. Botemedlet är att röra sig så mycket man kan trots att det känns vedervärdigt för att öva upp balansen igen.

• Magda86

Om du är väldigt yr borde du åka och kolla upp det och kanske få tabletter som lindrar. Men hoppas det går över snart!

• lillasysterfia

Du har inte åkt på kristallsjukan? Jag hade det för något år sedan och hade samma symptom som du. Det är ofarligt men obehagligt. Går över på några dagar. Lycka till!

• Freemansstad

Kom eran yrsel i samband med förkylning, eller snarare efter? Ursäktar alla frågor :) ja avvaktar till imorgon, jag har ju inte spytt, vart lite åkssjuk men inget allvarligt, eftersom jag lidhr av ångest problem så kan det vara svårt ibland och veta vilket symtom som är vilket. Men jag avvaktar till imorgon.

• Anonym (Också haft)

Jag kände mig inte sjuk för övrigt. Blodprov på sjukhuset visade dock på infektion i kroppen så de var förvånade över att jag inte haft feber eller känt mig dålig.

• simply

Kristallsjukan och meniers är inte samma som virus på balans nerven, m kristallsjukan jan doktorn göra en rörelse m huvudet då kristallerna läge blir rätt, meniers tror jag man har karusell yrsel. Virus då snurrar det åt alla håll.jag förlorade dessutom lite hörsel på det örat som var drabbat . Det tog två veckor innan ja kunde klara mig helt själv. Ca ett år innan jag blev helt symtomfri,,, två veckor efter det akuta tillståndet fick jag ett återfall som var lika kraftigt, men som klingade av fortare. Jag tycker att vissa rörelser triggar yrsel nu, och jag blir lätt yr nör jag är trött. Efteråt fick jag reda på att man kan få cortison , det fick inte jag. Är du orolig tycker jag du ska kontakta vården . Hoppas du kryar på dig

Svar på tråden Virus på balansnerven?