• Maya Piraya

Förvirrad ang Progesteron......

Hej!

Jag har haft ett MF (v. 6) och ett MA (v.11), och nu fick jag Progesteron utskrivet av min gyn som jag ska börja ta när jag fått + på stickan och 10 dagar framåt, men det som gör mig lite förvirrad är att när jag sökt inlägg här på FL gällandes detta, så verkar det som om alla börjat äta det redan vid ägglossningen?! Och både de gångerna jag varit gravid har jag inte fått + på stickan förräns på bim+6, och då är jag ju i femte veckan, är det "försent" att börja äta då?

Kram från en barnlängtandes tjej!

• Svar på tråden Förvirrad ang Progesteron......
  • Babe

Du menar vagitatorier eller tar du tabletter? Vid IVF börjar man med progesteron vagitatorier oftast på återföringsdagen av embryot, dvs 2-3 dagar efter äggplock/ägglossning...
    Det är bara vid överstimulering man börjar med vaggisarna direkt efter plocket (ägglossning), som jag fått göra...
    Medicineringen är ju individuell så fråga din gyn om hon tycker att det är lämpligt att du börjar innan? Lycka till *ler*
    Babe

• Maya Piraya

Jag har fått vagitatorier utskrivet!

Tack! Jag kan behöva lite lycka till känns det som......

• pear

Hej Maya Piraya.

Det råder delade meningar om det här med Progesteronet. Olika läkare gör på olika sätt helt enkelt.
    Själv fick jag utskrivet prog.vagitorier att ta med start 2 dagar efter positiv äl-sticka. Min läkare anser att ska man göra det fullt ut ska man ta det direkt från ägglossning. Men jag vet också att det finns läkare som tycker att man ska ta det fr.o.m positivt gravtest. Själv tyckte jag det kändes bra att starta direkt efter äl eftersom mina mf varit ganska tidiga och det känns som att det går fel tidigt i grav.

Lycka till! Kram

• Maya Piraya

Hej Pear!

Jag håller helt och fullt med dig och din gyn. det låter som det bästa!
    Kollade med min gyn för en stund sen, men hon tyckte att jag skulle börja när jag fått ett positivt grav.test och jag tycker inte att det känns helt bra eftersom jag då är i v. 5!
    Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.....

Om jag får fråga.......varför har du/tar du progesteron?

Kramis

• pear

Hej.

Jag har haft 4 mf. Genomgick utredning efter 3:e mf:et. Prover visade att jag hade lite lågt prog.värde efter äl. Därför fick jag utskrivet "proggisar" som jag tog vid min fjärde grav. nu i nov-dec. Tyvärr upptäcktes vid vul i v.8 att ytterligare ett mf var i antågande vilket också startade några dagar senare.

Kram

• Maya Piraya

Åhh vad jobbigt, vad händer nu vet du/ni det?
    Hur orkar du, jag har tyckt att två mf/ma varit fruktansvärt jobbigt och nu efter 1 år känner jag mig stark igen men är ju nu fullkomligt livrädd att det ska hända igen........

• pear

Hej Maya Piraya.

Ja visst är det tufft, fruktansvärt tungt. Speciellt efter 4:e mf:et för jag hade verkligen hoppats att progesteronet skulle vara lösningen. Men för mig är det inget alternativ att ge upp nu. Så länge det finns hopp kvar så måste jag orka fortsätta känns det som. Vi vill ju så himla gärna ha barn. Så ett tag till fortsätter vi allt.
    Men just nu känns det som att man har väldigt dubbla känslor inför att bli gravid igen. Man vill ju men samtidigt är det fruktansvärt att leva i den skräcken som det innebär. Jag tänker att jag ska försöka "tänka bort" grav. i så fall men sunda förnuftet säger att jag vet att det inte går att göra det, för man tänker ju på det hela tiden. Så inte är det lätt. Men jag vet ju också att det finns de som det till slut går vägen för (även efter 7,8 mf) så det är väl det som gör att man orkar fortsätta.

Utredningsmässigt finns det inget kvar att göra nu enligt min läkare. Ett alternativ kan dock vara att så småningom prova IVF. Men det är inget vi beslutat oss för ännu.

Jag önskar dig all lycka till! Hör gärna av dig igen om du vill "prata".

Kram

• Herus

Jag tar proggisar dagen efter äl. Tycker att vet värkar mest rimligt att ta dom då.
    Kroppen börjar att producera eget gulkroppshormon (progestoron) direkt efter äl, så det känns ju mest naturligt att hjälpa kroppen med lite extra då.
    Alla läkare säger olika, dom har olika teorier. Man får helt enkelt försöka att lita på den läkaren man har och sen tänka lite själv.

Pear.. jag gillar ditt tanke sett, jag tänker precis likadant. Jag tänker inte heller ge upp, inte pausa, utan bara kämpa. För en dag så kommer det att stanna i magen.
    Min halvsyster har haft 6 mf och har två fina barn. Så jag vet att det går, det gäller bara o orka kämpa..

Lycka till

• Mirre74

Hej!
    Jag har haft 2 mf. Efter det andra missfallet fick jag också progesteron utskrivet av min gyn som sa att jag skulle börja med dom efter ägglossningen. Jag åt progesteron fram till mensen och sen blev det en kur till plus insemination ,men tyvärr ingen graviditet. Nu har jag tagit en ''tvåmånaders'' paus och ska till en ny doktor idag för att prata om ivf. Här i Grekland tar man bara den privata vägen för ivf och dyrt är det.... men man måste väl prova det också. Eller hur?
    Lycka till alla!!!

• magnuros

Jag har som du några missfall i bagaget och fick prog utskrivet vid + plus på stickan och ska ta det tom v 12 för sen tar moderkakan över näringsflödet...

• Eva Lotta

vill bara fråga om någon kan ta sig tid att svara? Hur har ni mått rent fysiskt? jag har mellan mina missfall (har haft 3) mått som jag är gravid o fortfarande fastän det är 3 månader sen sist så känner jag mig jättegravid...illamående, ömma bröst, myrkrypningar, värmevallningar...mår skit rent ut sagt...
    vad kan man göra...hur har ni mått?

• Eskobar77

Jag skulle gärna vilja veta varför ni fått Progesteron och vilken effekt det ska ge... Själv har jag lindrig PCO och ätit en kur Pergo utan resultat. Kanske detta kunde vara något??

• Nalle Puh73

Hej. Efter jag hade haft mitt tredje missfall blev jag lovad att få prova progesteron vid nästa graviditet. Ringde så fort jag testa positivt och fick vagitorier utskrivna, men min gyn läkare sa att jag skulle ta 1 morgon och kväll tills jag med säkerhet passerat v.13. Efter det har moderkakan tagit över och ska orka bära graviditeten själv sa hon. Fick gå på vul med 10-14 dars mellanrum så att dom kunde hålla lite koll, mest för att jag skulle känna mig trygg och att hon skulle veta att jag hade gått 13 veckor innan hon plockade bort progesteronet. Har idag en liten kille på snart 1 år Mammas ögonsten. Vet inte om det berodde på att jag fick extra hormoner eller om det var en lyckträff. Tycker du ska kolla om du verkligen inte ska ta dom längre än 10 dar, är det gulkroppcystan som producerar för lite hormoner så sa min gyn läkare att det var viktigt att passera v.13. Håller alla tummar för dig, vet hur det känns att längta, hoppas och bli besviken. Stora kramar/ Linda

Svar på tråden Förvirrad ang Progesteron......