• OnlyOne

Städa inför besök eller inte?

Min sambo blir irriterad på mig när jag tar fram dammsugaren och städar lite innan gästerna kommer. Han tycker man ska dammsuga efter de har gått för att slippa göra dubbelt jobb. Själv tycker jag man städar lgh både före och efter.

En dum diskussion som ändå skapar irritation hos oss. Hur gör ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Städa inför besök eller inte?
  • spökplumpen

Jag städer både före och efter. Klart att man inte vill att det ligger grus och damm på golvet, har en skitig toalett och handfat eller gammaldisk och överfulla soppåsar i köket. Det tillhör, för mig, normal hyfs att städa undan innan man får gäster. Städningen som blir efter gästerna tycker jag oftast blir minimal. Så mycket skitas det inte ner på ett besök. Grovjobbet är ju gjort dagen innan.

• spökplumpen

Min svärmor är av en helt annan skola. Hon städar aldrig inför besök. Så varje gång vi är där händer minst en av två saker, barnen kräks eller har svårt att sova pga magsmärtor. De är allergiska men det tas det ingen som helst hänsyn till, det ligger gamla matrester och smulor över både golv, stolar och bord. Och sen envisas hon med att ha någon slags plast-pappersduk som är omöjlig att torka av.

• MadHatter

Jag städar när det behövs. Har jag bjudit hem gäster känns det självklart att det ska vara rent och hyfsat undanplockat. Därför städar jag innan de kommer.

Efteråt brukar det mest handla om disk.

• Waldo

Rent generellt både före och efter.

Med ren respekt för gästerna att det ska vara fräscht och välkomnade och efter för att det behövs.
    Men å andra sidan beror det ju på vilka "gäster" också.
    Jag menar pratar vi om mamma som ska komma över på söndagsfika få hon ta hemmet som det ser ut och då blir det inget städat efter heller

• chrissepisse

Städar alltid före om vi har bjudit hem någon. Allra viktigast är det med rena toaletter och att det är undanplockat så att det inte ser ut som om man kastat in en handgranat.

• OnlyOne

Tycker själv att det är rätt ofräscht att trampa i smulor, hår och grus. Anser därför inte att gästerna ska behöva göra det. Efter att gästerna har gått brukar jag dammsuga igen i hallen, köket och v-rumnet.

• OnlyOne

Med gäster menar jag inte mamma och bästa kompisen. De får ta det som det är

• krompa

Vi städar alltid före gästerna kommer. Städa efter gör vi bara ibland, vid behov. Det brukar ju mest bara bli disk efteråt...

• Capt Janeway

Jag är en bekväm jävel som städar alldeles för sällan, så när jag väntar besök så tokstädar jag timmarna innan så jag inte skrämmer iväg mina stackars gäster.

• viseversa

Jag vill helst städa. Ta bort leksaker  från golven,dammsuga upp smulor,torka bord och andra ytor samt plocka upp ev kläder,och rengöra toaletterna. Vi har aldrig snuskigt hemma men jag vill göra det extra frächt när det kommer gäster. 

Instagram...LOVALOVISA
  • Sissel

Jag kör storstädning varje gång innan jag får besök, mest för att det ser ut som ett bombnedslag här och något sådant vill man ju inte visa för gäster

Jag är i övrigt dålig på att städa, så det är bra att jag får besök då och då, det motiverar mig, haha.

• pgw

Jag städar just så mycket så att jag inte behöver skämmas inför gästerna. Att dammsuga damm som inte syns tycker jag är onödigt. Sen kan det ju vara så att när jag tycker att det är tillräckligt bra, så skäms min sambo pga nånting som han tycker att gästerna inte ska behöva se.

Just nu skulle vi behöva nattgäster, så att vi skulle få orsak att städa i gästrummet :)

• Mon bébé 81

Vi har städhjälp en gång i veckan, och det innebär att vårt hem alltid är tillräckligt fräscht för att ta hem gäster.

Det gör inget om någon kommer oanmäld, vi säger aldrig nej till att släppa in någon. Men om vi vet att det kommer gäster så brukar vi dammsuga av lägenheten lite snabbt (har husdjur och därför är det lite småskräpigt på golven mest hela tiden), bäddar sängen och kollar av så att handfat/toalett ser fräscha ut.

Vi städar inte efter att gästerna har gått. De brukar inte skräpa ned särskilt mycketSolig

• läkarstudent

Inte alls. Vi har det alltid tillräckligt städat för att kunna ta emot besök, och våra gäster är inte så smutsiga att vi behöver städa extra för att de varit här.

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • fluu

Beror på hur stökigt det är och vad besöket gäller. Är det bara en snabbfika med en kompis eller någon som går under rubriken familj bryr jag mig inte om att städa extra(utom i köket!) eftersom jag städar jämt ändå.
    Är det typ födelsedagskalas med hela släkten eller kompiskretsen storstädar vi.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Städar vääääääldigt mycket efter besök och byter alla handdukar och så. Lider av bacillskräck.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • OnlyOne
    läkarstudent skrev 2013-12-29 16:45:19 följande:
    Inte alls. Vi har det alltid tillräckligt städat för att kunna ta emot besök, och våra gäster är inte så smutsiga att vi behöver städa extra för att de varit här.

Gästerna i sig är renliga, däremot för man oftast med sig grus under skorna i denna årstid. Äter vi eller fikar så brukar det bli lite smulor på golvet. Att städa efter de gått går ju ganska fort.
Svar på tråden Städa inför besök eller inte?