• Lilou

Max-tid for gastol per dag?

Min dotter blir snart 10 manader och aaalskar sin gastol...undrar om det kan hamma hennes utveckling? Att hon borjar ga senare? Finns det ngn max-tid pa hur lange en bebis 'far' anvanda den per dag?

Tacksam for svar!

pa er allihopa!

• Svar på tråden Max-tid for gastol per dag?
  • Celindan

BVC säger inte mer än 20 minuter/dag, det hämmar gåendet och krypandet. Min dotter går på tå nu o det är inte så jättebra ju....

• Nyfiken gul

jag har inte hört några maxtider men rent förnuftsmässigt så tycker jag väl att dom inte ska sitta/gå i den mer än någon timma högst åt gången.... helst inte mer än en timma, gärna under...

• Joonas

Hej!
    Försök låta bli att använda gåstol alls om du kan. Jag vet att det är svårt när barnet vant sig och älskar att sitta i den men det är faktiskt som du själv säger, lätt att de hämmas i utvecklingen. Gåstolar har också varit inblandade i en hel del olyckor. Barnen är oftast för små mognadsmässigt för att kunna hantera den upprätta ställningen och stolarna välter över trösklar och andra hinder.
    Det finns mycket pengar i babyindustrin och tyvärr är allt i utbudet inte lika lämpligt även om det är kul!

• lakristrollet

Om ditt barn ÄLSKAR sin gåstol, så låt henne för gud skull använda den! Vad gör det om hon skulle börja gå en eller ett par månader senare? Vi använde gåstolen till vår dotter och hon gick redan vid 11 månader. Och kröp...

Självklart är inte gåstol/hoppgunga osv någon barnvakt i vilken man kan placera sitt barn timme ut och timme in. Men ett förnuftigt användande tror jag inte är skadligt. Sen hur länge ett barn bör använda sina prylar, skiljer säkert från barn till barn beroende på ålder, styrka, stabilitet, vana osv. Lyssna på ditt barns signaler och lita på ditt eget omdöme!

• tobo

Jag tror att som med allt annat - använd ditt sunda förnuft. Min tjej är 7 mån och hon älskar sin gåstol men vi växlar mellan ligga på golvet, sitta i gåstolen, sitta i barnstol, bäras av mamma och pappa, sitta på golvet etc... Jag har faktiskt svårt att se hur hon skulle kunna hämmas i utvccklingen pga av att sitter en del i gåstolen? Borde då inte barnstolar, vagnar etc också hämma utvecklingen dvs allt som gör att barnet inte har full rörlighet? Vad det handlar om är ju att inte sätta dem i gåstolen för mycket utan att det får chans att öva på andra fysiska färdigheter..

Gåstolen är en leksak bland många och just nu är det i alla fall min dotters favorit. Och olyckorna vill jag hävda, beror inte på gåstolen i sig utan på att föräldrarna inte har full uppsikt över sina barn i gåstol.

• Godiva

Jag håller med lakristrollet!!
    Låt henne gå i den om hon älskar det!! Vår dotter är också superförtjust i sin och hon går i den lite då och då. Hon varvar mellan att sitta, gå i stolen och ligga på mage och vara "på" oss.
    Om hon börjar gå senare spelar för oss ingen roll! Personligen så tror jag det är väldigt olika.
    Min kompis tös älskade också att gå i sin stol och hon gick på sin ettårsdag.

Håller med tobo i det sista hon skriver också!

• Lilou

Tack sa mycket for era svar!

Jag varvar med gastol, sitta/ligga pa golvet o soffan osv...sa jag har ingen aning om hur lange hon eg. ar i sin gastol...men inte speciellt lange o jag anvander den absolut inte som ngn slags barnvakt!

pa er!

• Mari o Melle

Min son älskade sin gåstol, så jag lät honom sitta i den ganska mycket, kanske 2-3 timmar per dag. Han tyckte ju om det, så varför inte , tänkte jag. Han började gå lite senare än andra, vid 15 månaders ålder, för han gick länge på tå och vågade inte släppa taget om möbler mm. Nu senare tänker man att det nog inte va så smart att ha gåstolen så mycket.

• MikkisPikkis

Min son älskar gå stolen men alldeles för mkt. INTE kul att vara på golvet alls länge. Antingen i mammas/pappas famn lr stolen.

Försöker och sätta honom där liteee bara...eftersom han blir så himla "lat"...

• izza29

Jag började nyligen med gåstol till min dotter. Hon är 8 månader.
    Ville inte börja med den eftersom den hämmade utvecklingen.

Min dotter låg alltid på magen på golvet, men inte skyndade det på hennes utveckling.
    Hon låg tillslut o blev irriterad o förbannad istället.
    Hon är 8 månader o varken kryper eller hasar.

Jag tog fram gåstolen o på en dag rusade hon runt i hela huset o var på upptäcksfärd.
    Hon tycker att det är skitkul, så nu tänker jag...
    Skit samma om hon går eller kryper senare, det kommer med tiden.

Celinda:

Min dotter går med på tårana, o det gjorde hon innan vi provade gåstolen!

Svar på tråden Max-tid for gastol per dag?