• Geelda

bilsemester i europa, budget, tips...

Funderar på att åka någonstans i Europa med barnen. Något land dit man tar sig med bil, som är tryggt att turista i och billigt. Ev med husvagn. Har aldrig varit utomlands så jag vill ha tips på länder och annat man bör tänka på!

• Svar på tråden bilsemester i europa, budget, tips...
  • Lindsey Egot the only one

Vi bilade till Ungern med husvagn. En campingplats kostar ca 350kr per natt inkl el och är billigt. Skulle du välja tex Italien, Frankrike eller Spanien får du räkna med det dubbla ca 700kr natten. Vi hade en budget på 40000kr inkl diesel och mat och hade 7500kr kvar när vi kom till puttgarden när vi skulle hem. Det är billigt att äta ute i Ungern så vi åt ute nästan varje kväll och åt lunch i husvagnen. Vi bodde i Balatonfüred camping och den var fantastisk fin faktiskt. Det ligger ca 10 mil från Budapest och dit åkte vi tre gånger.

• Geelda

Ungern låter intressant! Hade funderingar på Ungern, Rumänien eller eventuellt Kroatien men läste att Kroatien är ganska dyrt att turista i.

• Lindsey Egot the only one
    Geelda skrev 2013-12-30 00:38:01 följande:

Ungern låter intressant! Hade funderingar på Ungern, Rumänien eller eventuellt Kroatien men läste att Kroatien är ganska dyrt att turista i.

Aldrig Rumänien
  • Deia01

Jag har bilat lågbudget till både Italien, Irland och Paris med barn. Har t.o.m. kokat burksoppa på ett trangiakök på en parkeringsplats autobahn

Mitt förslag är att ni bilar till Italien eller Frankrike (Östeuropa känns inte så tryggt....). För att komma billigt undan så åk i juni för då är priset på boende halverat och trafiken inte så jobbig som i juli/augusti. Man kan hitta riktigt billigt boende i juni. Att hyra lägenhet med kök sänker matkostnaden rejält om man är en familj. Prova att leta boende på Sembo eller Novasol.

Tänk på att kolla upp allt som har med bilen att göra på Motormännen:
    http://www.motormannen.se/resan/bila-i-europa/bilresfakta-land-for-land/

• Kodia

Jag gillar Kroatien, för det är barnvänligt, fräscht, säkert, fint vatten, lugn trafik, osv. Campingpriserna beror på standarden på campingen och på hur många/gamla ni är i familjen. För två vuxna och två barn 6-12 år får ni betala 300-450:- dygn om ni åker runt midsommar. Under slutet på juli och augusti blir det nog 400-550:-. De dyrare campingarna har pooler, vattengympa, barnaktiviteter osv, medan de billigare bara har havsbad. Vill man ha en extra fin plats (stor och närmast stranden) får man lägga på en hundring.

Om ni inte varit utomlands förut kan Kroatien vara ett bra alternativ eftersom de flesta pratar engelska och det finns många svenska barn på campingplatserna att leka med.

Svar på tråden bilsemester i europa, budget, tips...