• dahrma74

Vad betyder avdragsgill?

Är i tankarna på att starta upp ett eget företag. Har kommit på en unik affärsidé som jag tror mycket på. Har ingen som helst erfarenhet av att sköta ett företag och sitter nu och försöker läsa på om allt möjligt. Det som jag undrar över nu är ordet avdragsgillt. Vad menas med det? Har varit inne på skatteverkets hemsida och försökt utläsa men det jag undrar över är lokalhyra och löner. Ser att man kan dra av för hyra för lokal men vad innebär det i praktiken? Är det i deklarationen som jag får dra av den kostnaden då? Får jag tillbaka det eller så enkelt är det inte? Likadant med lönekostnader och allt annat som är avdragsgillt. Någon som kan förklara på ett lätt sätt? Tack på förhand. :)

• Svar på tråden Vad betyder avdragsgill?
  • sportpappa

Avdragsgill betyder att du får dra av kostnaden på företaget, dvs. företaget tar kostnaden och bokför det som en kostnad.
    Rent praktiskt betyder det att du ökar kostnaderna  och minskar vinsten i företaget vilket leder till lägre skatt.
    Det är i bokföringen du drar av kostnaden genom att bokföra den.

• 130303

Hej! Vill bara tillägga en sak, "ej avdragsgilla kostnader" bokförs även de som kostnader i företaget. Men när det är dags för beskattningen så lyfter man tillbaka dessa kostnader när man ska räkna fram sin skatt för året. Du måste alltså betala skatt för "ej avdragsgilla kostnader", och du får heller inte göra avdrag för moms på dessa. Men både "avdragsgilla" och "ej avdragsgilla kostnader" tas upp i bokföringen och påverkar resultatet. Ett bra exempel är representation, som ofta innehåller både "avdragsgilla" och "ej avdragsgilla kostnader". Vid extern representation är 90 kr+moms/person avdragsgill. Du får göra avdrag för momsen (22,5kr/person) samt att du får sätta upp 90kr/person som en avdragsgill kostnad. Överstigande belopp sätts upp som "ej avdragsgill representation" och beskattas därmed (även momsen för denna del bakas in i beloppet "ej avdragsgill representation" Slutligen vill jag bara säga: Har du kommit på en unik affärsidé som du tror kommer lyckas med, då ska du inte börja oroa dig för ej avdragsgilla kostnader eller bokföring. Starta igång och KÖR! Det andra löser sig. Lycka till med idéen! :)

• sportpappa

Mycket bra tillägg. Jag hade dålig koll där ser jag.

Förenklat (det står i ditt inlägg, men med lite mycket text):
    När man bokför de ej avdragsgilla kostnaderna så drar man inte av momsen på dem utan bokför kostnaden inkl. moms.
    När man beräknar det skattemässiga resultatet så ska man lägga tillbaka de ej avdragsgilla kostnader så att de tas med i beskattningen.

Svar på tråden Vad betyder avdragsgill?