• Lizzy 488

Bara vi som har det så här ?

Jag har läst många trådar här och blir förvånad och undrar om det bara är jag och min exman som har det så här. Vi skilde oss för att jag träffade en annan kille och det kändes som om min exman och jag bara stod still hade dåligt sex och tjafsade om allt. 
    Nu till saken jag och min ex man är väldigt goda vänner vi delar på umgänget barnen bor hos mig och han brukar oftast både hämta och lämna kommer till mig och lämnar barnen och hämtar dem.

Sen så bjuder jag på middag och han hjälper till att duka undan. Sen går han och om det är hans vecka så tar han med sig barnen och jag njuter av tystnaden och en kopp kaffe. Han betalar inte något direkt underhåll men kan sticka till mig typ som nu i julas 2000 kr bara för att jag skulle få fara på spa. Han ställer upp och är barnvakt till mina 2 andra barn (Deras pappa dog) Jag ska fara på semester 10 dagar till Tunisien snart. Vårat förhållande vart så mycket bättre efter vi skildes. Men det vaerkar bara som om alla runt oss slåss och bråkar stämmer varandra etc 

• Svar på tråden Bara vi som har det så här ?
  • Philippa

Det är många som har som ni men det är inget man "gnäller" om.... har man det dåligt är det lätt att bara sitta o spy galla över den andra föräldren.

• Påven Johanna

Vi har också jättebra och vänskapliga relationer med våra barns andra föräldrar. Vi hjälps åt på alla möjliga sätt och trivs mycket bra med att ha det så. Vi gillar varandra, helt enkelt.

• Luna2
    Philippa skrev 2013-12-29 11:44:43 följande:
    Det är många som har som ni men det är inget man "gnäller" om.... har man det dåligt är det lätt att bara sitta o spy galla över den andra föräldren.

• tordA

jag hade också en lycklig skilsmässa,
    det är nog inte så vanligt men det finns Skrattande 

Förakt och Respekt måste förtjänas.
  • Lizzy 488

Det här är det bästa vi gjort.Skönt att höra något annat än dem som kastar skit på varandra och slåss om barnen etc, jag tycker så synd om barn som måste uppleva sådant.

• Brumma

Tror som ovan. Man hör, tyvärr, sällan om det som är bra. Även om jag, efter min erfarenhet, faktiskt tror det är fler som har det bra - eller iallafall helt ok, än de som det inte funkar för alls. Även om jag inte känner många som är bästa vänner så känner jag flera som är vänner eller iallafall funkar bra ihop :)

Min bonus mamma tar alltid (om de inte har bråttom) en kaffe o en pratstund när hon hämtar, oavsett om det är jag, min man (hennes ex alltså) eller vi båda som är hemma när hon kommer. Sitter vi o äter när hon kommer, eller precis ätit klart, ja då bjuder vi självklart in henne oxå. Vi går gemensamt på skoluppträdanden o liknande. Vi delar kort på Facebook eller skickar som mms om ngt speciellt hänt under vår tid med barnet. Hon var med sin nya familj gäst på vårt bröllop.

Väl värt att veta är att de INTE skildes som vänner - de kunde inte ens vistas i samma rum utan att skrika åt varandra det första halvåret. Men det har lugnat sig o de umgås runt barnet. Allt är dock inte smärtfritt o ibland blir det konflikter, men på det stora hela funkar det betydligt bättre än för de flesta här på FL iallafall :)

• Anonym (nja)
    Lizzy 488 skrev 2013-12-29 11:29:24 följande:
    Jag har läst många trådar här och blir förvånad och undrar om det bara är jag och min exman som har det så här. Vi skilde oss för att jag träffade en annan kille och det kändes som om min exman och jag bara stod still hade dåligt sex och tjafsade om allt. 
    Nu till saken jag och min ex man är väldigt goda vänner vi delar på umgänget barnen bor hos mig och han brukar oftast både hämta och lämna kommer till mig och lämnar barnen och hämtar dem.

Sen så bjuder jag på middag och han hjälper till att duka undan. Sen går han och om det är hans vecka så tar han med sig barnen och jag njuter av tystnaden och en kopp kaffe. Han betalar inte något direkt underhåll men kan sticka till mig typ som nu i julas 2000 kr bara för att jag skulle få fara på spa. Han ställer upp och är barnvakt till mina 2 andra barn (Deras pappa dog) Jag ska fara på semester 10 dagar till Tunisien snart. Vårat förhållande vart så mycket bättre efter vi skildes. Men det vaerkar bara som om alla runt oss slåss och bråkar stämmer varandra etc 
    Det låter härligt att ha det som er.
    Tyvärr krävs det nog att båda parter är överens om att respektera varandra efter skilsmässan.

Vi har ett ex som ständigt är inne och ska styra vad barnen gör när de är hos oss. Klagar på vårt sätt att leva, vad vi äter, vilken tid på dagen som barnen gör läxorna, vad barnen gör på fritiden hos oss. Påstår sig veta bäst vad barnen vill (nej varför fråga barnen själva, mamma vet ju... ). Så nej, henne bjuder vi inte in på middag och vi har ingen lust att äta middag hos henne heller. Får väl se om det ger med sig med tiden, annars är barnen tonåringar nu så det är inte SÅ många år kvar med exet i vårt liv.
  • Skepparen

Min nya fru och jag umgås med min gamla fru och hennes nya man. Att man inte längre passar att leva ihop betyder ju inte att man måste hata varandra.
    Min erfarenhet är att det vid en "godartad" skilsmässa egentligen inte är något som hindrar att man fortsätter umgås. Det som ställer till detm och eventuellt förstör den möjlighetenm är nya partners oförmåga att se att de är det nya och aktuella valet. Hade exet varit intressant på "det" sättet hade man för bövelen inte valt att skilja sig? ;)
    Min svärmor tex tycker att det är högst misstänksamt att jag hjälper mitt ex med tekniska problem, att vi är där på middag etc.
    Som vanligt är det väl bara svartsjuka eller svartsjuka by proxy det handlar om.

• Brumma
    Skepparen skrev 2013-12-30 10:53:22 följande:

Min nya fru och jag umgås med min gamla fru och hennes nya man. Att man inte längre passar att leva ihop betyder ju inte att man måste hata varandra.
    Min erfarenhet är att det vid en "godartad" skilsmässa egentligen inte är något som hindrar att man fortsätter umgås. Det som ställer till detm och eventuellt förstör den möjlighetenm är nya partners oförmåga att se att de är det nya och aktuella valet. Hade exet varit intressant på "det" sättet hade man för bövelen inte valt att skilja sig? ;)
    Min svärmor tex tycker att det är högst misstänksamt att jag hjälper mitt ex med tekniska problem, att vi är där på middag etc.
    Som vanligt är det väl bara svartsjuka eller svartsjuka by proxy det handlar om.

Fast utifrån min erfarenhet ärver oftare så att man umgås mer med vänner (där exet ingår) när man är singel. När man sedan träffar ngn ny väljer man att lägga sin tid o pengar på sin nya kärlek o sin nya familj (där självklart barnen sedan innan ingår). O så får den nya skit för att exet tror att den nya inte tillåter att föräldrarna umgås som vänner, hjälper varandra hänga upp tavlor, fura jul ihop, åka på semester ihop osv.

Att det alltså inte alls är den nya som av svartsjuka förbjuder sin man (eller kvinna) att umgås med sitt ex utan att det räven helt naturlig följd av att man träffar ngn o livet går vidare - men att det ofta missuppfattas o så skyller man på den nya..
  • Skepparen
    Brumma skrev 2013-12-30 11:29:36 följande:
    Fast utifrån min erfarenhet ärver oftare så att man umgås mer med vänner (där exet ingår) när man är singel. När man sedan träffar ngn ny väljer man att lägga sin tid o pengar på sin nya kärlek o sin nya familj (där självklart barnen sedan innan ingår). O så får den nya skit för att exet tror att den nya inte tillåter att föräldrarna umgås som vänner, hjälper varandra hänga upp tavlor, fura jul ihop, åka på semester ihop osv.
    Att det alltså inte alls är den nya som av svartsjuka förbjuder sin man (eller kvinna) att umgås med sitt ex utan att det räven helt naturlig följd av att man träffar ngn o livet går vidare - men att det ofta missuppfattas o så skyller man på den nya..
    Så kan det säkert vara i vissa fall.
  • Anonym (abc)

Vet inte om jag förstod rätt, men - om du har boendet ska han faktiskt betala 2 x 1273 kr per månad till dig. (Om ni har två barn).

• Lindis 73

Gud vad det låter skönt! Jag hoppas att det någon gång blir så här... Vi har precis skickat in skilsmässopapperna andra gången så vi är inte ens skilda på riktigt än. Kan väl säga att det är högst varierande här - ena gången vi lämnar över barnen bråkar vi om allt (speciellt pengar) och nästa gång kan vi äta middag tillsamman och dricka vin och verkligen prata... Hoppas på att det ska blir som för er om ett tag när allt har lugnat sig... framförallt för barnens skulle måste det ju vara en lättnad

• Lizzy 488

Jag kräver det inte av honom utan han betalar oftast maten köper blöjor etc  Tycker att vi klarar oss ändå

• Lizzy 488
    Lindis 73 skrev 2014-01-03 23:38:56 följande:
    Gud vad det låter skönt! Jag hoppas att det någon gång blir så här... Vi har precis skickat in skilsmässopapperna andra gången så vi är inte ens skilda på riktigt än. Kan väl säga att det är högst varierande här - ena gången vi lämnar över barnen bråkar vi om allt (speciellt pengar) och nästa gång kan vi äta middag tillsamman och dricka vin och verkligen prata... Hoppas på att det ska blir som för er om ett tag när allt har lugnat sig... framförallt för barnens skulle måste det ju vara en lättnad
    Jag tror det blir bättre med tiden vi bråkade också lite mera just i början men sen så ides vi lixom inte. 
    LIXOM ha ha ha vad säger stavning patrullen om det ?
  • Lizzy 488
    Skepparen skrev 2013-12-30 10:53:22 följande:
    Ha ha ha ja när inte ni bråkar så bråkar svärmor istället.
Svar på tråden Bara vi som har det så här ?