• selmv

Varför funkar inte sertralin denna gången?

Jag undrar varför sertralin inte fungerar denna gången för mig. Jag har ätit det i ca fem år tidigare med några uppehåll (då jag inte mått bra och varit tvungen att börja med dem igen).
    Har alltid känt när jag börjat med dem att jag känt mig lugnare, mindre ångest ganska snabbt. Denna gången kände jag inte det så jag höjde från 50 till 75 och då började jag må ännu sämre.
    Fick stark ångest och panikattacker och en känsla av att tänka på döden (vilket jag aldrig känt tidigare).
    Tänkte att det var en reaktion av medicinen (har ju hört att man kan bli sämre i början även om jag aldrig blivit det själv tidigare) och fortsatte med den. Höjde efter en vecka till 100 mg och har nu ätit den i ca 2 1/2 månad och jag blir inte bättre. Varför????
    Ska kanske prova en annan medicin?
    Har ngn varit med om liknande och om ni bytte medicin vilken sort bytte ni till? 

• Svar på tråden Varför funkar inte sertralin denna gången?
  • stinastearin
    selmv skrev 2013-12-29 12:06:15 följande:
    Jag undrar varför sertralin inte fungerar denna gången för mig. Jag har ätit det i ca fem år tidigare med några uppehåll (då jag inte mått bra och varit tvungen att börja med dem igen).
    Har alltid känt när jag börjat med dem att jag känt mig lugnare, mindre ångest ganska snabbt. Denna gången kände jag inte det så jag höjde från 50 till 75 och då började jag må ännu sämre.
    Fick stark ångest och panikattacker och en känsla av att tänka på döden (vilket jag aldrig känt tidigare).
    Tänkte att det var en reaktion av medicinen (har ju hört att man kan bli sämre i början även om jag aldrig blivit det själv tidigare) och fortsatte med den. Höjde efter en vecka till 100 mg och har nu ätit den i ca 2 1/2 månad och jag blir inte bättre. Varför????
    Ska kanske prova en annan medicin?
    Har ngn varit med om liknande och om ni bytte medicin vilken sort bytte ni till? 
    Du höjer för fort tror jag. 50 mg är normaldos och den bör man ligga på rätt länge innan man höjer.
  • selmv

Ok jag har funderat på det själv. Jag har ju alltid tidigare bara ätit 50 mg.
    Och jag mådde ju ännu sämre när jag höjde till 75. Kanske ska gå ner till 50 igen???
    Men är rädd för att jag ska må sämre om jag sänker då jag ska börja jobba snart efter mammaledighet.

• Anonym (sok)

Framförallt ska ju alla höjningar och sänkningar av dos initieras och uppföljas av LÄKARE. Även om det inte framgår i TS inlägg hoppas jag att TS är medveten om detta? Jag tror som stinastearin att det gått lite för fort. Byt läkare om du inte har förtroende för den nuvarande. Lycka till.

• selmv

Ja min läkare är väl medveten om höjningarna men tyckte jag skulle fortsätta ett tag till och jag har en tid den15 jan igen.
    Men jag förstår inte varför jag har reagerat så denna gången och aldrig de andra gångerna jag slutat och börjat igen.
    Kan det va att jag höjt för fort och för mycket?
    Har ju som sagt alltid ätit 50 mg tidigare.

• selmv

Och när jag sänkt dosen mår jag sämre, känner mig mer nedstämd men vet inte om det är en reaktion på sänkningen som är övergående?

• Fjärilslarv

När man sätter in SSRI eller SNRI är det vanligt att man mår dåligt i början, t o m dåligare.

• selmv

Ja det vet jag det är därför jag fortfarande äter dem men jag blir ju inte bättre och har som sagt ätit dem nu i 21/2 månad.

• stinastearin
    selmv skrev 2013-12-29 14:40:12 följande:
    Ja det vet jag det är därför jag fortfarande äter dem men jag blir ju inte bättre och har som sagt ätit dem nu i 21/2 månad.

Varför har du höjt så snabbt?
  • selmv

Jag tyckte inte det hjälpte och därför höjde jag.

• Lindsey Egot the only one

Det är vanligt att det kan bli nattsvart och tankar om döden. Under Att tänka på när du tar detta läkemedel står det att man kan få självmordstankar.

Svar på tråden Varför funkar inte sertralin denna gången?