• Venus87

Narcissist/Psykopat?

Hej Familjeliv! Jag är ny här på sidan och talar för en mycket god vän. 

Han har blivit rädd för att han tror att han är psykopat. Han har begrundat sitt liv och mycket stämmer in på "mallen" av en psykopat.

Han har dödat/plågat djur när han var ung, snattat och stulit saker.
    Jag undrar om det finns människor som begår sådana saker utan att vara psykopater?

Han är rädd för att gå och få en diagnos för att han är osäker på vad som sker ifall det visar sig att han är psykopat. Eller är den här personens självinsikt ett tecken på att han INTE är psykopat? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-29 13:30
    Vill egentligen inte ha svar som "Nej han är inte psykopat" "Ja han är psykopat"

Är det någon som har erfarenhet av störningen/diagnostiseringen av den?
  • Svar på tråden Narcissist/Psykopat?
  • MarryJo

tror tur nog att ni är ute och cyklar.. är tyvärr inte ovanligt att barn plågar djur, inte att snatta häller för den delen.. att han änns går med på att undersöka de brukar ofta tyda väldigt starkt på att han inte är det.. Bara det att du skriver mycket god vän tallar emot det... de skulle du inte göra då.. läs lite mer om bristen på empati en psykopat har så kan ni nog pusta ut sen.

• Venus87
    MarryJo skrev 2013-12-29 13:39:26 följande:
    tror tur nog att ni är ute och cyklar.. är tyvärr inte ovanligt att barn plågar djur, inte att snatta häller för den delen.. att han änns går med på att undersöka de brukar ofta tyda väldigt starkt på att han inte är det.. Bara det att du skriver mycket god vän tallar emot det... de skulle du inte göra då.. läs lite mer om bristen på empati en psykopat har så kan ni nog pusta ut sen.

Tack för att du tog dig tid att svara. Vet att det inte är ovanligt, har fler saker att "gå på" än de jag skrev, men vet inte vad jag vågar skriva för att inte avslöja vem jag är. Har du någon erfarenhet i ämnet?

• Venus87
    MarryJo skrev 2013-12-29 13:56:19 följande:
    Tyvärr ja. men vågar inte häller prata om det öppet.

Okej jag förstår. Måste tillägga att min vän inte är en våldsam psykopat. Visst har han hamnat i tråkigheter men han är inte känd för att vara den som tar till våld. 

• Furstinna

Med största sannolikhet inte psykopat.

Jag har träffat alla typer och jobbet med dessa. Läs om antisocial personlighetsstörning och narcissistisk personlighetsstörning (denna diagnos har man dock tagit bort nyligen eller ska tas bort).

• Venus87

Arbetar du med sådana människor som "klienter" eller menar du kollegor? 

Jag har läst mycket om antisocial personlighetsstörning/narcissism/psykopati, och det finns som sagt mer att gå på än det jag skrivit; beteenden, händelser inom och utanför bekantskapskretsen, kommit undan brott trots förhör och anklagelser. etc.

• Venus87
    Furstinna skrev 2013-12-29 14:09:03 följande:
    Med största sannolikhet inte psykopat.
    Jag har träffat alla typer och jobbet med dessa. Läs om antisocial personlighetsstörning och narcissistisk personlighetsstörning (denna diagnos har man dock tagit bort nyligen eller ska tas bort).
  • Lisastina

Vad som sker i barndomen är en pusselbit. Men det krävs också att personen som vuxen visar vissa drag, tex manipulation på en sådan nivå att  omgivningen ofta tror att det är psykopatens offer som är galna. 

de är ofta charmiga, men kan också sprida en särskild sort skuld och rädsla, folk drar sig i det längsta för att säga något om psykopatens förehavanden. allt allt allt som inte är ok är någon annans fel, de är aldrig psykopatens. De är märkligt oåtkomliga och kan gå väldigt långt för att inte bli avslöjade, för ofta kan de ljuga en hel del., få jobb på falska meriter mm. 

• Venus87
    Lisastina skrev 2013-12-29 14:36:28 följande:
    Vad som sker i barndomen är en pusselbit. Men det krävs också att personen som vuxen visar vissa drag, tex manipulation på en sådan nivå att  omgivningen ofta tror att det är psykopatens offer som är galna. 

de är ofta charmiga, men kan också sprida en särskild sort skuld och rädsla, folk drar sig i det längsta för att säga något om psykopatens förehavanden. allt allt allt som inte är ok är någon annans fel, de är aldrig psykopatens. De är märkligt oåtkomliga och kan gå väldigt långt för att inte bli avslöjade, för ofta kan de ljuga en hel del., få jobb på falska meriter mm. 

Andra stycket stämmer till stor del in på min vän. Du verkar ha kunskap i ämnet så jag måste fråga: kan denne veta om att han/hon är psykopat/narcissist eller sker saker per automatik? 

• Tinto
    Venus87 skrev 2013-12-29 12:40:06 följande:

Hej Familjeliv! Jag är ny här på sidan och talar för en mycket god vän. 

Han har blivit rädd för att han tror att han är psykopat. Han har begrundat sitt liv och mycket stämmer in på "mallen" av en psykopat.

Han har dödat/plågat djur när han var ung, snattat och stulit saker.
    Jag undrar om det finns människor som begår sådana saker utan att vara psykopater?

Han är rädd för att gå och få en diagnos för att han är osäker på vad som sker ifall det visar sig att han är psykopat. Eller är den här personens självinsikt ett tecken på att han INTE är psykopat? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-29 13:30
    Vill egentligen inte ha svar som "Nej han är inte psykopat" "Ja han är psykopat"

Är det någon som har erfarenhet av störningen/diagnostiseringen av den?
    Som svar på frågorna: Ja, man kan göra sådana saker i barndomen och inte vara psykopat i vuxen ålder.
    Nej, självinsikt är inte tecken på att han inte är psykopat, det finns en hel del psykopater med självinsikt.

Psykopati diagnosticeras i princip bara i samband med riskbedömningar i samband med att någon begått brott så han behöver inte vara orolig för att få diagnosen i andra sammanhang.
Svar på tråden Narcissist/Psykopat?