• solhatten

flyttar snart i från mina barn

Har 3 barn som bråkar konstant när de är tillsammans,barnen är 4,9 och 13 år.4 åringen och13 åringen leker oftast bra när det bara är dom men är 9 åringen med så mobbar dom nästan ut henne 13 åringen lär 4 åringen att slå henne och reta henne tills hon blir galen.Jag har pratat med 13 åringen om att han lär upp sin lillebror till att bli en mobbare när han gör så, vi har även pratat om känslorna och hur det känns när nån inte är snäll emot en, men ingenting hjälper.9 och 4 åringen leker också tillsammans fint när det bara är dom 2 men alla tre då har dom nästan i hjäl varann. Extra jobbigt år att vi har en nyfödd med som blir störd i sin sömn hela dagarna när de slåss och det resulterar i att han blir övertrött och skriker hysteriskt..När de beter sig så här så får jag ingen lust att hitta på nått med dom heller, skulle åka och bara med dom men fick ställa 7n då det blev kaos.Finns det nån som kan komma med råd och stöttning innan jag drabbas av en hjärnblödning

• Svar på tråden flyttar snart i från mina barn
  • Fjärilslarv

Vad får barnen för konsekvensen för sitt handlande?

• Ramborg

Det låter som om du behöver ta itu med trettonåringen. Han får inte umgås med syskonen om han inte är snäll helt enkelt.

42.
  • solhatten

Konsekvenserna kan bli indraget myspys av med surfplatta och liknande. socialt fungerar 13 åringen bra, han har kompisar och ställer verkligen Upp för sin syster i skolan om nån inte är snäll, skolan annars fungerar inte bra och det ska vi ta tag i nu till nästa termin. Ja jag har tänkt så att 13 åringen får inte leka med dom om han inte är snäll.

• Fjärilslarv
    solhatten skrev 2013-12-29 14:29:12 följande:
    Konsekvenserna kan bli indraget myspys av med surfplatta och liknande. socialt fungerar 13 åringen bra, han har kompisar och ställer verkligen Upp för sin syster i skolan om nån inte är snäll, skolan annars fungerar inte bra och det ska vi ta tag i nu till nästa termin. Ja jag har tänkt så att 13 åringen får inte leka med dom om han inte är snäll.
    uppenbarligen fungerar inte de konsekvenserna, då får du hitta på nya.
  • aroundhere

Ok. Jag tänker att man bör se på situationen i sin helhet och inte bara punktmarkera i situationer och sen inte jobba med det vidare. Beteendet står kanske för något annat. Konkurrens? Att han inte mår bra över att skolan inte fungerar och det på så sätt blivit ett problem med självkänslan? Får han mycket negativ feedback som genererar en ond cirkel? Har det alltid varit problem med bråk hemma eller har det kommit på senare tid?

• Fjärilslarv
    solhatten skrev 2013-12-29 14:33:21 följande:
    Tips på det??
    på konsekvenser?
    indraget vecko/månadspeng,
    indagen datortid,
    indragen surfplatta- tid,
    indragna fritidsaktiviteter,
    indragen mobiltid,

osv osv.
  • aroundhere
    Fjärilslarv skrev 2013-12-29 14:30:17 följande:
    uppenbarligen fungerar inte de konsekvenserna, då får du hitta på nya.

Jag tror TS är ute efter lite mer tankar och idéer. Att det inte fungerar i nuläget är ju hennes/hans trådstart ett bevis på...Det är nog så att säga ingen nyhet.
  • solhatten

Han har alltid varit speciell har hett temperament som dock ändå blivit bättre,tror att han har en form av adhd ochvså har han rätt mycket tics för sig.Tror mycket bottnar i hans relation till sin pappa som inte funnits där jämt för honom.försöker verkligen berömma för det positiva men det är svårt efter en heldag med bråk

• aroundhere
    solhatten skrev 2013-12-29 14:38:30 följande:
    Han har alltid varit speciell har hett temperament som dock ändå blivit bättre,tror att han har en form av adhd ochvså har han rätt mycket tics för sig.Tror mycket bottnar i hans relation till sin pappa som inte funnits där jämt för honom.försöker verkligen berömma för det positiva men det är svårt efter en heldag med bråk

Det finns allt som oftast logiska förklingar till barns beteende. Dom ger uttryck för något helt enkelt. Lyckas man knäcka den nöten så är det i den änden man f
  • aroundhere
    solhatten skrev 2013-12-29 14:38:30 följande:

Det finns allt som oftast logiska förklingar till barns beteende. Dom ger uttryck för något helt enkelt. Lyckas man knäcka den nöten så är det i den änden man får börja jobba tänker jag. Har du pratat med honom om hans tankar kring pappan? Jag tror naturligtvis att man måste punktmarkera i situationer men att man inte kam nöja sig där. Att hela tiden få saker indraget skapar skuld, skam och en känsla till slut av att det ändå inte är värt n
  • aroundhere

Oj- min text gick iväg för tidigt. Summan av kardemumman- försök jobba i en annan ände än i samband med bråken- ta hjälp om du behöver av kurator/psykolog. Jag förstår att du har det jobbigt!

• solhatten

Psykolog kommer att vara svårt att få honom till då hans pappa har hånat folk som behöver gå till psykolog och kallat dom puckon. Nej att få saker indraget är inte roligt vid indraget myspys så sitter ju jag med lika ledsen som han på sitt rum

• aroundhere

Lever du ihop med barnens pappa? Vad är det i relationen mellan honom och 13-åringen som inte fungerar?

• solhatten

Nej vi lever inte tillsammans han försvann när barnet var nyfött och kom tillbaka när barnet var ca 5 år, min man är som en pappa till honom.

Svar på tråden flyttar snart i från mina barn