• jkenils

mitt barn har blivit skadat hos sin pappa, hjälp mig!

Jag har ensam vårdnad om min dotter, 2 år och 4 månader, och hon bor hos mig. Hon är hos sin pappa varannan helg i dagsläget.

För några helger sen ringde han mig och berättade att hon bränt sig på kaminen. Min första fråga var då - har du inget galler för den? Nä han hade inte hunnit skaffa det trots att han och hans nya flickvän bott där i tre månader, nog har man haft tid att fixa ett galler till kaminen, det var rena slarveriet, och tänk att något sånt här ska hända innan han skaffar ett är ju inte klokt.

Igår ringde han mig igen och berättade att han var på väg in till akuten med dottern. Hans flickvän har gått och burit på dottern, ramlat och då landat på dotterns ben. Hon ficl en spricka och ska nu gå med gips i 3-4 veckor. Min lilla älskling. Jag var med inne på sjukhuset när hon blev gipsad men eftersom det är hans helg och vi bestämt att hon ska vara hos honom över nyår så lät jag henne åka med honom igen, vilket jag nu ångrar bittert. Hon blev så ledsen när hon skulle åka ifrån mig. Men jag ville inte starta något bråk och och synnerhet inte framför dottern.
    Jag har bett om att få hem henne tidigare, alternativt att jag åker och hämtar henne idag eller imorgon. Vill verkligen ha hem min lilla flicka, men han vägrar! Han blånekar totalt. Jag har ensam vårdnad. Någon som vet vad jag kan göra? Kan jag bara åka och hämta hem henne?

• Svar på tråden mitt barn har blivit skadat hos sin pappa, hjälp mig!
  • Philippa

Nej, varför ska du hämta henne? Är han en så olämplig pappa att han inte kan trösta sin dotter?

• Busbellan

Ser faktiskt inte heller varför du ska hämta henne. Förstår attdu kanske vill, men pappan klarar nog av det också.
    Det hände en olycka vilket det gör ibland.
    Och ang galler runt kaminen, det har vi aldrig haft runt vår trots att två av barnen varit så när vi bott i detta huset

Mamma till Nora, August och Ella
  • jkenils
    Philippa skrev 2013-12-29 15:19:45 följande:
    Nej, varför ska du hämta henne? Är han en så olämplig pappa att han inte kan trösta sin dotter?

Ja, jag anser faktiskt det. Jag är hennes trygga borg. Och det kan ingen ta ifrån oss.
  • jkenils
    Busbellan skrev 2013-12-29 15:29:22 följande:
    Ser faktiskt inte heller varför du ska hämta henne. Förstår attdu kanske vill, men pappan klarar nog av det också.

Det hände en olycka vilket det gör ibland.

Och ang galler runt kaminen, det har vi aldrig haft runt vår trots att två av barnen varit så när vi bott i detta huset

Tycker det är oansvarigt av en förälder att inte ha ett galler runt kaminen. Som sagt, en olycka sker snabbt och jag anser inte att min dotter ska behöva ha brännsår för att föräldrar inte kan sätta upp galler runt en rent ut sagt livsfarlig sak. Kan man undvika en olycka ska man göra det.
  • Philippa
    jkenils skrev 2013-12-29 15:34:13 följande:

Ja, jag anser faktiskt det. Jag är hennes trygga borg. Och det kan ingen ta ifrån oss.

Men varför kan inte även pappa vara en trygg borg? Vill du förstöra för honom??
  • jkenils
    Philippa skrev 2013-12-29 15:43:31 följande:
    Men varför kan inte även pappa vara en trygg borg? Vill du förstöra för honom??

Absolut kan han vara det, men jag vet ju att han inte är det. Sedan brännskadan (hon brände sönder hela underarmen) har hon inte velat åka till honom, klamrar sig fast hos mig, skriker och gråter. Uppenbarligen har hon inte fått den tröst hon behövt.

Precis som igår när vi var på sjukhuset med henne, han prata med henne precis som om han strunta i vilket. Han tog allt med en nypa salt medans jag och dottern satt helt förkrossade. Hon var så ledsen och så fort jag kom till sjukhuset ville hon inte veta av honom, han fick inte ens tilltala henne. Då skrek hon att han skulle va tyst och han fick inte röra henne. Kan du förstå min oro nu?
  • assiicamill

Visst de som hänt kan jag verkligen förstå att du är irriterad över, de va oansvarigt att inte tänka på gallret. Men istället för att sitta och tycka på de där viset så tycker jag att du ska vända på pannkakan, tycker du att han är en så pass dålig pappa att du inte vill att din dotter ska ha någon? Klart att det kan bli känsligt med pappan efter en sån här situation,en de kanske hade varit likadant med dig? Om du hade haft din dotter varannan helg. Klart att du och din dotter har bättre relation än hon och pappan, om du vill att hon ska ha någon pappa kanske du istället ska hjälpa dom att stötta upp sin relation.. Men va vet jag :) bara liten tanke

• Tjohalia
    jkenils skrev 2013-12-29 15:51:44 följande:
    Absolut kan han vara det, men jag vet ju att han inte är det. Sedan brännskadan (hon brände sönder hela underarmen) har hon inte velat åka till honom, klamrar sig fast hos mig, skriker och gråter. Uppenbarligen har hon inte fått den tröst hon behövt. Precis som igår när vi var på sjukhuset med henne, han prata med henne precis som om han strunta i vilket. Han tog allt med en nypa salt medans jag och dottern satt helt förkrossade. Hon var så ledsen och så fort jag kom till sjukhuset ville hon inte veta av honom, han fick inte ens tilltala henne. Då skrek hon att han skulle va tyst och han fick inte röra henne. Kan du förstå min oro nu?

Om han nånsin ska kunna bygga upp tilliten hos henne och bli den där tryggheten för henne så måste han ju få chansen. Kan ju mycket väl tänkas att han backade när du kom. Det är klart hon föredrar dig när hon är mest van vid dig, hon träffar ju pappan så sällan.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Griseknoen35

Även om du har ensam vårdnad så har ni kommit överens om umgänget över nyår nu så nej det är inte så smidigt av dig att bryta det och hämta dottern. Det kan vändas emot dig. Olyckor händer, tråkigt men sant.

• EllisBell

Men skärp er. Barn kan ha olika stort behov av föräldrarna vid olika situationer. Jag bor med mina barns far som är en jättebra pappa (och som tex tagit ut mer FL och vab än jag) men när de gjort illa sig ordentligt har de haft ett enormt behov av att vara hos mig. Jag är i högre grad deras känslomässiga trygghet. Så som det i hög grad verkar vara med TS dotter. Och i ett sånt här extremfall är det inte BARNETS BEHOV som ska styra? Inte någon sorts rättvisa föräldrarna emellan.

Svar på tråden mitt barn har blivit skadat hos sin pappa, hjälp mig!