• TreFantastiskaBarn

Sankt Bernhardshund

Vi funderar på att skaffa en till hund och då går tankarna till en sankt bernhard. Någon som har erfarenhet? Hur är den med barn?

Vi har idag en leonberger så vi är vana med stora hundar och vill ha en till som går bra ihop med honom. Jag har förstått att den behöver stora ytor, framförallt mentalt och det har vi.

Något annat att tänka på med rasen?

• Svar på tråden Sankt Bernhardshund
  • Seglaren1

Jag växte upp med en Sankt Bernard och han var fin mot oss barn skulle kunna tänka mig en sådan själv! Så fina!

• Sessie82

Vi har en.
    En kille på strax över året.
    Han har dock haft väldig otur i sitt liv.
    Började halta redan vid 4 månaders ålder och fått göra operation i båda armbågarna och efter sista operation är han fortarande inte bra trots att de gått 4 månader nu. Haltar fortfarande :(

Dom kräver lika mycket motion och stimulans som vilken annan hund. Han är som vilken annan unghund som helst.
    Han dregglar och hårar XD
    Han är en jätte mes, skäller på folk på gatan, skäller på andra hundar.
    Blir tokig när barn kommer, hoppar och studsar ( undviker at gå förbi skolan vid rast ) Han är dock jätte snäll !!
  • Apopan

Om du vill ha en lite friskare ras som påminner om Sankt Bernard, så borde du kolla in Landseer. Men om det är en Sankt Bernhard du verkligen vill ha, så tycker jag att du skall skaffa dig en sådan, och inte tänka så mycket på det där med hundvakt och annat. Var noggrann med vilken uppfödare du väljer bara, så har du iaf gjort allt du kunnat, och får säkert en jättefin hund :)

Personligen har jag bara träffat mysiga trevliga exemplar. De har dock alla luktat jätteilla, vilket beror på att dreglet sätter sig i pälsen. Dock så luktade inte den korthåriga lika illa som de långhåriga, och det går säkert att hålla efter på ett bra sätt :P

• Sessie82
    Apopan skrev 2014-01-03 17:18:40 följande:
    Om du vill ha en lite friskare ras som påminner om Sankt Bernard, så borde du kolla in Landseer. Men om det är en Sankt Bernhard du verkligen vill ha, så tycker jag att du skall skaffa dig en sådan, och inte tänka så mycket på det där med hundvakt och annat. Var noggrann med vilken uppfödare du väljer bara, så har du iaf gjort allt du kunnat, och får säkert en jättefin hund :)

Personligen har jag bara träffat mysiga trevliga exemplar. De har dock alla luktat jätteilla, vilket beror på att dreglet sätter sig i pälsen. Dock så luktade inte den korthåriga lika illa som de långhåriga, och det går säkert att hålla efter på ett bra sätt :P
    Vår långhåriga luktar inte illa för fem öre. Faktiskt luktar han jätte gott. Älskar att gotta in mitt ansikte i hans mysiga päls !
    Och han är inte smutsig pga dregglet alls =) Man torkar ju dom efter som druckit bara =)

En sak glömde jag berätta.
    Dom är riktigt bra vakt hundar !

Vår uppfödare har 7 stycken och jag lovar, hon är trygg i alla fall.
    Och våran vaktar också.
  • Apopan
    Sessie82 skrev 2014-01-03 20:59:14 följande:
    Vår långhåriga luktar inte illa för fem öre. Faktiskt luktar han jätte gott. Älskar att gotta in mitt ansikte i hans mysiga päls !
    Och han är inte smutsig pga dregglet alls =) Man torkar ju dom efter som druckit bara =)

En sak glömde jag berätta.
    Dom är riktigt bra vakt hundar !

Vår uppfödare har 7 stycken och jag lovar, hon är trygg i alla fall.
    Och våran vaktar också.
    Kan ju varit de jag träffat, att ägarna inte hållit efter dem ordentligt. Brukar nämligen inte tycka att hundar luktar illa annars, så det var därför jag reagerade på det, och just att det varit tre stycken olika också. De kan ju varit sjuka också eller haft dålig munhälsa, det vet jag ju inte. Min hund luktade väldigt illa när han gick på antibiotika t.ex :S
  • Sessie82

Apopan skrev 2014-01-03 21:28:49 följande:
    Kan ju varit de jag träffat, att ägarna inte hållit efter dem ordentligt. Brukar nämligen inte tycka att hundar luktar illa annars, så det var därför jag reagerade på det, och just att det varit tre stycken olika också. De kan ju varit sjuka också eller haft dålig munhälsa, det vet jag ju inte. Min hund luktade väldigt illa när han gick på antibiotika t.ex :S
    Ja de e klart, mina hundar har också luktat illa i tex munnen när dom gått på antibiotika.
    Men för övrigt luktar dom gått.
    Man håller väl sina hundar rena? =)
    Torkar dom om dom är blöta, duschar dom om dom är smutsiga ( med bra shampo som man kan använda ofta )

Finns inget mysigare än att krama mina hundar =)
    Dom luktar gott och är mjuka och goa, hehe
  • Gweny

Var noga med att kolla upp föräldradjuren med hälsa och temperament. Har tyvärr kommit många individer med dåligt temperament. Inte bara snälla "båtsman". Men hör dig för och träffa olika ägare och åk på träffar och få tips om seriösa uppfödare. härlig ras. Träffade många på mydog idag.

• TreFantastiskaBarn

Längtar efter en Sankt Bernhard nu när jag läser det ni skriver :), vår Leonberger är också lite småvaktig. Tänker att det blir bra ihop och samma behov. Någon som vill tipsa om bra uppfödare?

Svar på tråden Sankt Bernhardshund