• Anonym (frustrerad)

Kunde inte handla utomlands på mitt visa kort (handelsbanken)

Hej! I lördags för en vecka sedan åkte jag ner till min bror som bor utomlands. Vi gick till ett shoppingställe och skulle shoppa och då använde jag mitt kort som ska funka men det gjorde det inte utan det stod att inte mitt kort stödjer deras system eller någonting. Min bror var med mig som tur var och han har exakt samma kort och allting och kunde betala. Jag hade självklart pengar på korete och på och öppningsfunktionen står öppen för både utland och internetbetalning. Vi testade då en bankomat i närheten och skulle se om det gick att ta ut pengar och det gick fint fint. Nästa dag skulle vi gå och äta och jag skulle ta ut pengar på en annan bankomat men då stod det samma sak som i affären men min bror kunde ta ut pengar!? 

Jag blir så jävulens irriterad på detta. Någon som har någon teori varför det inte funkade? Någon som har haft samma problem? 

Jag ska gå till banken men som sagt så ville jag veta lite om det är någon som har en teori eller har haft samma problem... 

Har då handelsbanken om någon missade det i rubriken.

• Svar på tråden Kunde inte handla utomlands på mitt visa kort (handelsbanken)
  • sextiotalist

Även om din bank tillåter att du handlar på kortet, så kan det vara att deras system inte alltid känner igen kortet.

• Anonym (frustrerad)
    sextiotalist skrev 2013-12-29 15:05:44 följande:
    Även om din bank tillåter att du handlar på kortet, så kan det vara att deras system inte alltid känner igen kortet.
    Men det kunde känna igen min brors som har exakt samma? Fattar inte..
  • Barnojag

Hur har du blockerat kortet för handel utomlands/internet? Logga på banken och kolla.

• Anonym (frustrerad)
    Barnojag skrev 2013-12-29 15:07:47 följande:
    Hur har du blockerat kortet för handel utomlands/internet? Logga på banken och kolla.
    Om du läser så var den öppen hela resan och det är den även nu också. Så det kan inte vara det. Kunde ju ändå ta ut pengar på en bankomat?
  • Anonym (handelsbank)

Hm har också Handelsbanken och har aldrig råkat för detta. Det måste vara något tillfälligt fel. Hoppas banken kan lösa det åt dig imorgon. Klart det går att ta ut pengar men det är ju bekvämare att handla med kortet och om man blir rånad finns det ju inga kontanter för rånarna att sno :)

• Anonym (Hänt)

Hände oss i Norge och hon där sa att det var vanligt att svenska Visa-kort inte fungerade just där. Men i Tjeckien där vi var nyss gick det bra både ta ut och betala med Visa.

Svar på tråden Kunde inte handla utomlands på mitt visa kort (handelsbanken)