• Anonym (HJÄLP!)

Hjälp! Får jag missfall nu?

Hoppas någon kan hjälpa mig. Är i vecka 5plus1 idag och upptäckte för en liten stund sedan en liten liten blodfläck i min trosa, max 2 mm. Känner inget annat konstigt, ingen smärta eller liknande. Testade att föra upp en tampong men det fanns inget blod på den. Har lite flytningar som är helt klara/vita. 
    Är detta början på ett mf?!

• Svar på tråden Hjälp! Får jag missfall nu?
  • Limalie

Det är ju omöjligt att svara på men det låter ju som det kom väldigt lite blod och då kan man ju anta att det kanske beror på att ett blodkärl eller nått har spruckit. Det är ju väldigt vanligt.

Jag var med om samma förra vecka, såg blod på pappret när jag torkade mig, blev livrädd men så insåg jag att det inte kom innifrån så att säga utan kom från ett litet litet sår utanpå, mellan blygdläpparna typ. Det är jättelätt att få sprickor osv. Hoppas det är så i ditt fall!

• Anonym (?)

Tyvärr är det bara att ta det lugnt och se.

Är du orolig så kan du åka till gynakuten. Tror de kan se på ultraljud from v6. Men vänta helst några dagar.
    Förhoppningsvis är allt lugnt. Rätt vanligt tydligen men lite blödningar.

Jag håller tummarna för dig!

Kram

• Anonym (HJÄLP!)
    Limalie skrev 2013-12-29 17:21:48 följande:
    Det är ju omöjligt att svara på men det låter ju som det kom väldigt lite blod och då kan man ju anta att det kanske beror på att ett blodkärl eller nått har spruckit. Det är ju väldigt vanligt.

Jag var med om samma förra vecka, såg blod på pappret när jag torkade mig, blev livrädd men så insåg jag att det inte kom innifrån så att säga utan kom från ett litet litet sår utanpå, mellan blygdläpparna typ. Det är jättelätt att få sprickor osv. Hoppas det är så i ditt fall!
    Jag hoppas så innerligt att det är något utanför. Eftersom flytningarna är "rena" och tampongen också fri från blod.... Tack!
  • Kasperina

På fem graviditeter är det bara den som slutade med MA som jag inte blödde något alls i v6. Som regel behöver man inte oroa sig (fast det gör man ju ändå) om det inte gör ont, inte blöder mycket och inte kommer färskt blod.

Med dottern hade jag kraftiga blödningar varje dag från v9 till v15 så det behöver inte vara kört då heller.
    Hoppas allt är bra med liten i magen!

• Limalie

Ta en spegel o kolla nä men, sedan kan du ju somsagt ha sår innanför pga sköra slemhinnor. Har du haft sex nyligen kan det även bero på det. Endel blöder lätt efter och tappen är känslig.

Lycka tilL

• Anonym (HJÄLP!)
    Kasperina skrev 2013-12-29 17:33:36 följande:
    På fem graviditeter är det bara den som slutade med MA som jag inte blödde något alls i v6. Som regel behöver man inte oroa sig (fast det gör man ju ändå) om det inte gör ont, inte blöder mycket och inte kommer färskt blod.

Med dottern hade jag kraftiga blödningar varje dag från v9 till v15 så det behöver inte vara kört då heller.
    Hoppas allt är bra med liten i magen!
    Tack snälla för ditt svar, beklagar ditt MA..
    Borde jag söka för detta? När vet man vad detta är?!
  • Limalie

Nej du ska inte söka det för lilla!

• Anonym (HJÄLP!)
    Limalie skrev 2013-12-29 17:55:07 följande:
    Nej du ska inte söka det för lilla!
    Tack igen, jätte vänligt att du guidat mig lite. 
  • Limalie

Enda gången du ska söka är om du börjar få rejält ont och blöder mycket, då ringer du för rådgivning. Inte alltid det ens tar emot så tidigt ändå pga att man oftast inte ser så mycket. Ofta är det "är det missfall så är det". Tyvärr.

Vet själv hur oron över mf är, men försök ta det lugnt, för din och bebisens skull!

• Kasperina
    Anonym (HJÄLP!) skrev 2013-12-29 17:44:58 följande:
    Tack snälla för ditt svar, beklagar ditt MA..
    Borde jag söka för detta? När vet man vad detta är?!
    Tack, jag har även fått ett okomplicerat mf och en ofostrig graviditet, så jag har viss erfarenhet. Det viktigaste är dock att jag har två alldeles perfekta barn med
    Rent krasst är det bättre att vänta till slutet av v8/början av v9 innan man åker in, men får man en rejäl blödning i v6 eller 7 så är det ju väldigt lätt för andra att säga... Om man ser hjärtat slå i v9 så är risken för mf lika låg som efter v12, innan dess säger det inte så himla mycket. Å andra sidan är det fruktansvärt att gå omkring och inte veta om man är gravid eller inte, så man måste väga dessa faktorer mot varandra. Har man känsliga slemhinnor kan ett vul dessutom trigga en blödning (ofarlig! du kan aldrig framkalla ett mf genom att göra vul, hoppa, springa eller lyfta) så man vill inte rota runt för mycket därinne. Ngn gång under andra missfallet (ofostrig graviditet) sa en sköterska till mig att jag givetvis ska åka in om jag är orolig, men att det då är bäst att åka in tidigt på morgonen då de har det som lugnast.
  • Anonym (HJÄLP!)
    Kasperina skrev 2013-12-29 19:27:34 följande:
    Tack, jag har även fått ett okomplicerat mf och en ofostrig graviditet, så jag har viss erfarenhet. Det viktigaste är dock att jag har två alldeles perfekta barn med Rent krasst är det bättre att vänta till slutet av v8/början av v9 innan man åker in, men får man en rejäl blödning i v6 eller 7 så är det ju väldigt lätt för andra att säga... Om man ser hjärtat slå i v9 så är risken för mf lika låg som efter v12, innan dess säger det inte så himla mycket. Å andra sidan är det fruktansvärt att gå omkring och inte veta om man är gravid eller inte, så man måste väga dessa faktorer mot varandra. Har man känsliga slemhinnor kan ett vul dessutom trigga en blödning (ofarlig! du kan aldrig framkalla ett mf genom att göra vul, hoppa, springa eller lyfta) så man vill inte rota runt för mycket därinne. Ngn gång under andra missfallet (ofostrig graviditet) sa en sköterska till mig att jag givetvis ska åka in om jag är orolig, men att det då är bäst att åka in tidigt på morgonen då de har det som lugnast.

Förstår vad du menar. Vänta är inte min starka sida från början. Tänker att jag ger mig själv 24h, har det inte kommit mer blod då så återgår jag till det som var innan, att allt är väl. Vad tror du om det, med tanke på att det var så lite blod? Återigen tack för din vänlighet och tid. Underbar att höra att du har två godingar, grattis!
Svar på tråden Hjälp! Får jag missfall nu?