• Spannen

Symptom vid urinvägsinfektion spädbarn

Hej! Någons spädbarn här som haft urinvägsinfektion? Vilka symptom har ni sett i så fall? Jag är orolig att min sju veckor gamla dotter kan ha fått UVI. Hon har ingen feber men verkar väldigt besvärad när hon ska kissa. Hennes beteende vid amningen har även förändrats. Usch vad jag känner mig orolig. :( Tacksam för svar! Vänligen Ann

• Svar på tråden Symptom vid urinvägsinfektion spädbarn
  • jojjo78

Svårt att  säga. Tycker nog att du ska kontakta 1177 eller åka in till barn med den lilla. Bättre att kolla en gång för mycket. Lycka till..

• En blå giraff

Min lilla son fick UVI då han var ca 8 veckor gammal. Han fick en febertopp på 39 grader en natt men efter det hade han ingen feber. Vi åkte iallafall in och undersökte honom hos barnläkare då han fick feber. Urinodlingar togs flera gånger och på det sättet upptäcktes att han hade UVI. Han hade väldigt diffusa symtom, som att han skrek mer och var missnöjd allmänt. Han kunde innan han fick UVI somna själv i vagnen men när han blev sjuk kunde han bara bäras till sömns t.ex. Barnläkaren sa att såna symtom inte hör till UVI men han blev bra direkt efter att han hade fått antibiotika. Han slutade skrika och sov mycket bättre.

TS om du misstänker att något är fel så sök vård direkt. Hellre kolla en sån liten en gång för mycket.

Svar på tråden Symptom vid urinvägsinfektion spädbarn