• sanjah

Jag har förstört amningen!

Jag har ett stort problem med min amning, eller snarare icke-amning, och undrar över era erfarenheter med samma eller liknande problem....

Har en pojke på 6 veckor och hela mitt problem började med att han helammades, det gick bra för det mesta, men sedan började vi misstänka magknip eftersom han skrek och skrek. Då fick han magdroppar i samråd med BVC. Jag fortsatte amma honom, plötsligt märkte vi att han inte verkade bli riktigt mätt och gav honom lite tillmatning på flaska, ca 1-2 ggr per dygn. Resten amning, också detta i samråd med BVC.
    Han började amma kortare tid vid varje bröst och fortsatte skrika efter amningen. Det verkade som att mjölken kom för snabbt då han hostade, frustade och satte i halsen när han sög. Jag började pumpa lite innan. Eftersom han skrek efter amningen så tillmatade vi honom. Men till slut blev det att han ammades bara någon gång per dygn och fick istället flaska resten av tiden. Det har utvecklats till att han nu vägrar ta bröstet och får ersättning till alla dygnets mål.

Han har nu fått flaska helt och hållet ca 1-1,5 vecka och jag håller på att bli galen! Jag tycker det är så sorgligt och är så arg på mig själv att vi lät honom ta flaskan. Jag vet att det är mitt eget fel och jag hatar det! Jag saknar amningen så mycket och jag börjar gråta så fort jag tänker på det. Jag vill inget hellre än att helamma honom, det har varit min tanke från första början att amma honom så länge som möligt, ca 6-9 månader. Nu har det gått 6 veckor!

Jag har nu ett vid ett par tillfällen försökt testa att lägga honom till bröstet igen, hålla honom hud mot hud, liggamma och amma med amningsnapp, men han börjar bara gråta och skrika som en galning! Han gråter och gråter och jag gråter för att han inte vill. Jag ser att han liksom gör sugrörelser vid bröstet ibland och känner en sekunds hopp att han ska ta tag och suga men har tar inte tag, utan böjer istället huvudet bakåt och gråter ännu mer. Och jag gråter också. Mitt tålamod brister och han får sin mat i flaska, igen. Hur ska han annars få i sig mat? I fredags ringde jag amningsmottagningen och beskrev mitt problem och berättade att min önskan är att få igång amningen igen. Jag fick tid att komma dit på måndag då hon skulle se hur han beter sig vid bröstet.

Är det för sent? Kommer han kunna lära om och ta tag i bröstet igen? Kommer mjölkproduktionen kunna öka igen? Just nu pumpar jag för att kunna hålla det igång någorlunda, men det har ju sinat mycket. Vad har ni för erfarenheter? Finns det en chans? Jag hoppas så att vi kan få det att fungera igen!

• Svar på tråden Jag har förstört amningen!
  • L1ndah3

Att ge tillägg brukar sabba det. Hände mig med.. Men min dotter blev mycket gladare och nöjdare så det gjorde inget.. Då fick även pappan hjälpa till med nattmatningarna vilket gjorde att vi alla mådde bättre.

• MrsP79

Ja, flaska kan ju ställa till det, men de på amningsmottagningen kan säkert hjälpa dig! Jag träffade en jätteduktig barnmorska när jag var där. Hade inte samma problem som du dock. Har du provat att ge honom bröstet när han inte är så hungrig? Tänker att han då inte blir så arg. Förstår att du sörjer att amningen inte funkar, men du är INTE en dålig mamma. Tvärtom, du gör ju allt för att din lille ska ha det bra! Lycka till.

• LitenLarv

Lider verkligen med dig. Det är jättesorgligt när man verkligen vill amma men av nån anledning inte kan. Däremot tror jag inte att det är kört för dig och din son. Hade liknande problem med första barnet men istället för nappflaska som sabbade allt var det nappen.

Här kommer lite tips som kanske skulle kunna funka.

- ta bort nappflaskan helt. Ge mat på kopp/sked eller köp ett tillmatningsset.
    - om han har napp - ta bort den också!
    - försök börja om från början, precis som när din son var alldeles nyfödd och du fick upp honom på bröstet.
    Se till att han inte är jättehungrig eller upprörd/ledsen. Ge isåfall lite ersättning/utpumpad mjölk först och se till att han blir lugn. Klä av honom helt och dig på överkroppen. Sätt er där ni får vara helt i fred utan nåt som stör. Sätt dig bekvämt, gärna halvliggande, och lägg honom på din mage. Han kommer då instinktivt att kravla upp mot bröstet. Det kan ta tid och låt det göra det. Ha tålamod. Försök att inte känna frustration eller bli upprörd då han känner av din sinnesstämning. Upprepa detta så många gånger det behövs.
    - låt honom ligga vid bröstet även när han inte är hungrig för att bara mysa.
    - amma på minsta signal
    - ibland går det lättare för vissa barn som är "tuttförvirrade" att ta bröstet på natten när de är i halvsovande tillstånd

Syftet med allt detta är att han ska återfinna sitt naturliga sugbeteende. Det tar tid och är tålamodsprövande. Be din partner sköta allt runt omkring ett tag så att du får tid och helt kan foka på detta. Jag hoppas innerligt att det löser sig för er!

Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • Genuin

Jag rekommenderar att fortsätta med flaska, absolut inte kopp eller sked, risken är att han glömmer bort sugreflexen helt, det hände mig och var kämpigt att hitta den igen. Om ni inte har det redan så använd nappflaskan 'closer to nature' som liknar bröstet, ge din mjölk i flaskan och testa bröstet när han inte är så hungrig.

• LitenLarv
    Genuin skrev 2013-12-29 23:26:13 följande:
    Jag rekommenderar att fortsätta med flaska, absolut inte kopp eller sked, risken är att han glömmer bort sugreflexen helt, det hände mig och var kämpigt att hitta den igen. Om ni inte har det redan så använd nappflaskan 'closer to nature' som liknar bröstet, ge din mjölk i flaskan och testa bröstet när han inte är så hungrig.
    Fortsätt INTE med flaska om du har en önskan om att kunna amma igen. Det finns inga nappflaskor som liknar bröstet så mycket att de har exakt samma sugteknik som på ett bröst, även om de marknadförs så.
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • straw2008

Ta inte bort flaskan från honom då svälter ni ju honom. Men har du mjölk så ge den i flaskan i alla fall. Vill han inte ta bröstet så vill han inte.. Man ammar väl för barnets skull o inte för sin skull? Givetvis måste du släppa bilden du har om hur det "skulle bli". Tar han bröstet på natten? I badkaret ? Någon gång alls?

I kinamockaskogen.....
  • Pudel

Hade också svårt med amningen. Men jag gav mig inte. Under de första månaderna pumpade jag mer eller mindre oavbrutet, varvat med att hon låg vid bröstet. Såhär i efterhand måste jag säga att jag var lite väl envis. Men till slut gick det. 

Ge inte upp. Mitt barn ville inte heller amma när hon var superduperhungrig. Flaskan ger ju mat mycket snabbare. Så jag lärde mig att amma henne innan hon blev utsvulten. Om jag missade det så gav jag henne lite ersättning i en sådan där amningsflaska. De är mer svårsugna. 

• Genuin
    LitenLarv skrev 2013-12-29 23:31:55 följande:
    Fortsätt INTE med flaska om du har en önskan om att kunna amma igen. Det finns inga nappflaskor som liknar bröstet så mycket att de har exakt samma sugteknik som på ett bröst, även om de marknadförs så.

Ja rekommenderade det av egen erfarenhet då mitt ena barn glömde bort att suga helt då det var dags för bröstet igen efter knappt 2 dagar av kopp och skedmatning. Det var tur att jag hade kontakt med en superbra kvinna som ledde mammagruppen och som hjälpte mig efter ett dygn av att ha försökt själv.
  • sanjah
    L1ndah3 skrev 2013-12-29 22:44:47 följande:
    Att ge tillägg brukar sabba det. Hände mig med.. Men min dotter blev mycket gladare och nöjdare så det gjorde inget.. Då fick även pappan hjälpa till med nattmatningarna vilket gjorde att vi alla mådde bättre.

Försökte du få amningen att fungera igen efter du började med tillägg? Visst är det positivt att man kan vara två om matningen, så om det inte fungerar att amma igen får man ju se den aspekten som en fördel.
Svar på tråden Jag har förstört amningen!