• Anonym (Förvirrad)

Snälla ge mig råd

Jag sitter här helt förtvivlad, vet inte om jag ska göra abort eller ej. Jag har en liten bebis hemma och är redan gravid igen. Både jag och sambon vill ha ett andra barn men det känns alldeles för tätt för mig. Jag är så fruktansvärt rädd för en abort, tänker på det lilla som faktiskt finns i min mage som jag vet kommer resultera i ett underbart barn till om jag väljer att behålla det. Samtida brottas jag med skuldkänslor över att mitt nuvarande barn kommer tvingas dela min uppmärksamhets så tidigt i livet. Jag är även livrädd för att må så dåligt under graviditeten att mitt barn blir lidande. Jag är även rädd för att jag kommer var ifrån mitt jobb så länge att det blir svårt att komma in i det igen, jag hann bara jobba 1,5 år innan jag fick mitt första barn. Framför allt är jag rädd för hur min kroppen ska klara av två så täta graviditeter. Min sambo vill helst behålla och jag velar fram och tillbaka. Vissa stunder vill jag behålla och andra stunder ta bort det. Jag mår så fruktansvärt dåligt och hatar mig själv för att vi hade oskyddat sex, hur kunde vi vara så korkade?! Första barnet var inte helt lätt att få till eftersom jag har hormonrubbningar men detta barnet blev till av ett endaste samlag.

• Svar på tråden Snälla ge mig råd
  • Anonym (ok)

Behåll! Klarar folk av att ha tvillingar klarar du två barn tätt!

• exceptionell

Om man inte jublar och är helt säker på att man vill behålla ett barn så ska man inte behålla det, anser jag. Skaffa ett barn till senare när du känner dig redo och verkligen vill i stället. 

• Zinnas

Behåll. Om du inte är helt säker på att du inte vill ha barnet så ska du inte göra abort. Troligtvis kommer du att ha enorma skuldkänslor och må dåligt av en abort. Vad gäller ditt äldre barn så anpassar dom sig snabbt, och kommer troligtvis ha mycket nöje av ett nästan lika gammalt syskon. Grattis till graviditeten :)

• Pentagram

Det finns inget rätt eller fel här. Båda utfallen har potentiellt jobbiga konsekvenser så det handlar mer om att fatta ett beslut, acceptera det som det rätta beslutet och leva med det utan att ifrågasätta det hela i efterhand.

• NinnaSE

Jag tänker att det också kan vara jätte kul för barnen att vara så nära varandra i ålder. Kanske får pappan ta lite extra ansvar under graviditeten då du är trött.

Svar på tråden Snälla ge mig råd