• Anonym (J)

Hur man får sin partner att erkänna otrohet

Hur får jag ur ett erkännande från min sambo att han varit otrogen. Han har visat tendenser och skapat misstankar kring det. Orkar inte förklara vad för misstankar han skapat för då blir inlägget för långt, räcker med att det har lätt till att jag har skälig anledning att misstänka otrohet.

Har mått dåligt jättelänge och Mina känslor för honom kallnar mer och mer. Jag kan inte titta på honom som jag gjorde förr...kan knappt se på honom över huvud taget, även om vi umgås (kan för övrigt säga att vi är särbos för närvarande i och med situationen). Allt jag ser i huvudet är att han ligger med en annan kvinna och det plågar.

Jag har pratat med honom flera gånger om och förklarat att han måste erkänna om han har varit otrogen eller ej för rättvisans skull. Men alltid säger han nej. Oavsett om jag presenterar fram mina anledningar till misstanke så nekar han och förklarar det på ett annat sätt. Ett av mina bevisunderlag är exempelvis att han varit inne på en sexsida när vi hade lovat varandra att aldrig logga in på sådana sidor.

Hur förklarar jag för honom på bästa sätt hur viktigt det är att erkänna ifall han har gjort det? Han säger ju nej, men jag har problemet att tro på honom. Hur tacklar jag mina problem avseende att kunna tro?

• Svar på tråden Hur man får sin partner att erkänna otrohet
  • Emy85

Säg att du vet mer än du vet,kolla luren,fråga rakt ut,följ efter nåt måste funka

• Anonym (M)

Kan inte ge dig nåt annat råd än att sätta dig ner med honom i lugn och ro o fråga rakt ut. Berätta om dina misstankar så ser du kanske på honom om han ljuger eller inte.

Min man sexchattade en hel del med en fd tjejkompis till mig för ca ett halvår sen när jag var höggravid o allt... han va tom hemma o festade hos henne en kväll. Enligt honom gjorde dom ingetbo jag vet inte vrf jag tror honom men jag släppte dit honom för att sätta svartsjukan på prov. Anyway prata med honom är det enda du kan göra annars får du aldrig svar.

• Anonym (J)

Har pratat med honom flera gånger om, och i lugn och ro och presenterat alla mina misstankar. Ändå förnekar han. Jag har ju ett val: att tro eller ej...men det känns som att jag begår ett misstag om jag tror honom

• Anonym (varför?)

Du kan aldrig tvinga honom att erkänna. Dessutom KAN det ju vara så att det inte finns något att erkänna.

Frågan är vad det spelar för roll. Du klarar inte av att leva med honom nu för att du misstänker otrohet och du inte kan lita på honom. Gissningsvis känns det inte bättre om han skulle erkänna. Alltså: om han har varit otrogen och erkänner det så är förhållandet slut. Om han INTE har varit otrogen (alternativt har varit det men inte erkänner) så är förhållandet slut eftersom du inte kan se på honom eller leva med honom.

Så i slutändan: Förhållandet som du beskriver det, verkar dödsdömt oavsett vad som har hänt, så vad gör det egentligen för skillnad för dig om du får veta genom ett erkännande?

Rättvisa? Det finns ingen rättvisa i det där. På vilket sätt skulle det vara mer rättvist för dig om han säger att han har legat med någon annan? Och hur rättvist är det för honom om han faktiskt inte har varit otrogen, men du vägrar att tro på det? 

• Anonym (J)
    Anonym (varför?) skrev 2013-12-30 10:41:52 följande:
    Du kan aldrig tvinga honom att erkänna. Dessutom KAN det ju vara så att det inte finns något att erkänna. Frågan är vad det spelar för roll. Du klarar inte av att leva med honom nu för att du misstänker otrohet och du inte kan lita på honom. Gissningsvis känns det inte bättre om han skulle erkänna. Alltså: om han har varit otrogen och erkänner det så är förhållandet slut. Om han INTE har varit otrogen (alternativt har varit det men inte erkänner) så är förhållandet slut eftersom du inte kan se på honom eller leva med honom. Så i slutändan: Förhållandet som du beskriver det, verkar dödsdömt oavsett vad som har hänt, så vad gör det egentligen för skillnad för dig om du får veta genom ett erkännande?Rättvisa? Det finns ingen rättvisa i det där. På vilket sätt skulle det vara mer rättvist för dig om han säger att han har legat med någon annan? Och hur rättvist är det för honom om han faktiskt inte har varit otrogen, men du vägrar att tro på det?  

Rättvist blir det genom att jag lättare kan gå vidare ifall han har varit otrogen. Då vet jag verkligen att han inte är något för mig. Men har han inte varit otrogen kommer jag känna mycket ånger om jag lämnar honom för jag kommer ofta tänka då "tänk om han inte var otrogen" vilket gör det svårare för mig att gå vidare
  • Anonym (fel väg)

vänd på frågan, har du några skäl att misstänka att han älskar dig? att han vill leva med dig och att du är viktig i hans liv? Om det är så behöver du inte fundera så mycket på om han reggar sig på sexsidor.

Om inte så spelar det ingen roll heller vad han gör, då ger han dig ändå inte det du behöver.
    Så frågan att reda ut bör inte vara att du ska försöka bevisa att han är otrogen - ni behöver båda bevisa för varandra att ni älskar varandra, längtar och vill vara tillsammans. Att ni vill göra varandra lyckliga.

Ställ den frågan istället.
    Känner du inte förtroende och tillit så är det kört under alla omständigheter, då behöver du inte ens veta om han är otrogen eller ej utan då är det bättre att släppa taget och gå vidare med ditt liv.

Du behöver ställa dig själv frågan:
    - Även om det visar sig att han inte varit otrogen, vill jag ha honom? Är han mannen jag vill leva med?

Troligen har du tillräckligt med svar redan där...

• cheese

skendränkning + slå han med en gammal telefonkatalog. Se bara till att inte lämna några märken.

• Queenie70
    Anonym (J) skrev 2013-12-30 10:45:49 följande:

Rättvist blir det genom att jag lättare kan gå vidare ifall han har varit otrogen. Då vet jag verkligen att han inte är något för mig. Men har han inte varit otrogen kommer jag känna mycket ånger om jag lämnar honom för jag kommer ofta tänka då "tänk om han inte var otrogen" vilket gör det svårare för mig att gå vidare
    Du har helt fel tänk. Detta har jag lärt mig genom livet och mina egna feltänk. Att han "erkänner" gör varken till eller ifrån för dig, även om du nu tror detta. Det spelar ingen roll helt enkelt. Vare sig han har varit otrogen eller ej, så befinner du dig uppenbarligen i en relation som inte gör dig lycklig. Massa misstro och otrygghet är inte bra. Om denna misstro eller otrygghet beror på dig, eller på att du faktiskt har anledning att vara misstänksam, spelar återigen ingen roll. Relationen är ändå fel. I en relation ska man må bra, och ta fram det bästa hos varandra. Om relationen inte ger detta, så ska man inte befinna sig i relationen. Det är inte hans ord, erkännanden, handlingar etc. som påverkar din livssituation och ditt mående, utan DINA val att befinna dig i en relation som av nån anledning inte får dig att må bra, eller att avsluta relationen.
  • MikNis

Måste det nödvändigtvis vara en annan kvinna han ligger med?

Vi män kan också njuta av varandras hål.... 

• Anonym (varför?)
    Anonym (J) skrev 2013-12-30 10:45:49 följande:

Det tror du nu, men jag lovar att det inte gör någon skillnad i slutändan om du väl hamnar i det läget. 

Dessutom...tänker du stanna kvar i ett förhållande som inte gör dig lycklig, bara för att du inte till 100% VET att han varit otrogen? Känner du att det är meningen med ditt liv, att leva med någon som du inte kan se på utan att tänka på att han kanske har legat med någon annan, någon som du inte kan bo med pga detta, någon som du inte kan lita på? 

Grattis i så fall, för då har du ju ditt perfekta förhållande.

Svar på tråden Hur man får sin partner att erkänna otrohet