• gräslök

Tv-shop träningsmaskin

Jag har genom sjukgymnast fått veta att jag måste jobba på min core/bålstabilitet kontinuerligt så att muskulaturen är stark och stabil och kan bära upp min rygg som annars blir instabil och då trycker på nerver och muskler och blir till ryggskott/nackspärr och annat tråkigt :(

men det gör inte mig så mycket för jag gillar att träna! men jag skulle vilja testa att köra hemma mer, då jag just nu inte hinner springa till gymmet alltför ofta. har funkat bra att köra hemma de övningar jag fått av sjukgymnasten, men jag skulle gärna ha en maskin framöver.

tänkte fråga er som köpt på tv-shop/tvins (skämskudde) vad ni tycker om redskap och maskinerna som säljs där? jag har läst lite trådar där optimismen spirar över det braiga inköpet, men risken blir lite att maskinen sedan står och samlar damm efter några veckor..... Så mera hur det funkat långsiktigt. Vad man behöver är ju en maskin/redskap man är nöjd med generellt men som även funkar bra för att lägga på mer motstånd då man blir starkare efter några veckor.

Verkar ju vara väldigt bra pris (till skillnad från gymmedlemskap varje månad) och tar oftast inte mycket plats/ihopfällbart men blir det "för bra för att vara sant"?

jag tittar förstås på core-maskiner men jag är även intresserad av att höra hur andra maskiner funkar!

• Svar på tråden Tv-shop träningsmaskin
  • monty

Faran med dessa maskiner (om du nu skulle använda dem) är att de inte tränar allt. De fokuserar på en del av magen.

• Familjen Fri

Ska du köpa något för att träna magstabilitet så är det en pilatesboll som gäller. Jag ifrågasätter dock behovet av någon utrustning överhuvudtaget, det finns hundratals övningar med enbart kroppsvikten som motstånd.

Det viktiga är att träningen blir gjord.

• gräslök

Jäkligt sant det ni säger. Det är nog mest back to basics som gäller. Med närmare eftertanke, om man ska träna på maskiner bör man nog ha en liten uppsättning för olika muskelgrupper (det har jag nog inte plats för eller lust att ha hemma).

Jag får nog försöka förkovra mig i olika bålövningar med den egna kroppsvikten istället för att kunna bygga upp lite varierande program och pass. Internet är ju en riktig skatt för gratis efterforskning.

om någon har tips på övningar eller sidor/bloggar på nätet, böcker kom gärna med förslag.

tack för era inputs! Glad

• monty
    gräslök skrev 2014-01-01 16:33:21 följande:
    Jäkligt sant det ni säger. Det är nog mest back to basics som gäller. Med närmare eftertanke, om man ska träna på maskiner bör man nog ha en liten uppsättning för olika muskelgrupper (det har jag nog inte plats för eller lust att ha hemma).

Jag får nog försöka förkovra mig i olika bålövningar med den egna kroppsvikten istället för att kunna bygga upp lite varierande program och pass. Internet är ju en riktig skatt för gratis efterforskning.

om någon har tips på övningar eller sidor/bloggar på nätet, böcker kom gärna med förslag.

tack för era inputs! Glad
    Jag gissar att du vill träna hemma?

Så här skulle jag göra då: Hitta en bra plats om du kan, helst där inte folk ska springa och göra annat.

Skaffa sedan en bra spegel, stor och tydlig.

Lägg upp ett bra hemmapass. (fråga här eller någon annanstans)

Hitta sedan de övningar du ska göra på youtube. Notera vad som är viktigt och observera i spegeln att du gör rätt.

De första omgångarna ska du endast fokusera på teknik.

Core är mycket mer än mage, även om den är högst väsentlig. Så du bör komplettera med annat också.

Lycka till!
  • monty
    gräslök skrev 2014-01-24 13:42:08 följande:
    Stort tack for bra tips Monty!!
    Lycka till och säg till om du fastnar.
Svar på tråden Tv-shop träningsmaskin