• Krokodillan

Vad lagar ni för mat i morgon (nyårsafton)?

Hej! Vi ska ha gäster i morgon. Barnen har bestämt en egen nyårsmeny med hamburgare och sånt för alla barnen. Återstår att bestämma vad vi vuxna ska äta till varmrätt. (De andra paren fixar förrätt och efterrätt.)

Jag har noll inspiration just nu. Är inte så bra på kötträtter heller. Lagar oftare/hellre fisk, kyckling eller vegetariskt. Men på nyår är det kankske kött som gäller? Så vad planerar ni andra för nyårsmat? Eller har ni någon favoritbjudrätt? Nåt som alltid går hem?

• Svar på tråden Vad lagar ni för mat i morgon (nyårsafton)?
  • Momalicious

Vi ska göra oxfilé och hasselbackspotatis med vitlökssmör och en god sallad. Enkelt och gott, sköter i princip sig själv med.

• Familjen L

Vi kör på stort till varmrätten. Baconinlindadoxfile, med potatisstrudel, morotspure med en touch av vanilj och en körsbärssås till det.

Efterrätt fixar våra gäster

• NightLight

Förrätt blir  skink och rödlöks crustader .tandbetare med gurka och brie
    Huvudrätt: Helstekt Anka.plommonsås, sparris.ångkokta morötter.och lite brysselkål.ugnsbakade potatishalvor.rönnbärsgele

Efterätt: Chokladfonde. tillbehör till blir hemgjord dajmglass.strössel.färska jordgubbar,banan.machmallow,kiwi,annanas och maräng.

sen kvällen  ost och kex 

vi kommer rullar ut till fyrverkerierna vid 12 slaget haha

• LillGris

Ingen föreätt men crustader med olika fyllningar till fördrinken, kalkon med potatis, brysselkål, kokta morötter och pressgurka (o sås!). Hallontårta till efterrätt. Jag fyller år så jag får välja mat :D och laga den...

• Krokodillan

Tack för att ni delar med er! Det slutade med en fin laxfilé och några buntar sparris när vi var och handlade, så vi får se till att få ihop nåt gott av det.

Gott nytt år!

• Familjen L

Åå, färsk laxfile tillagad i ugn är så sjukt gott. En romsås till och kanske pressad potatis. Lycka till med nyårsmaten och GOTT NYTT ÅR!!

• tuzzla

Förrätt: klassisk toast Skagen
    Varmrätt: tjälknöl, råstekta rotsaker, rödvinsås, smör- och vitlöksfräst sparris och blomkålspure
    Efterrätt: hallonpannacottacheesecake med färska hallon och mörk choklad

Mums!!

• KimPossible

Vi skippar förrätt och kör krustader med skagenröra och laxröra samt tunnbrödssnittar med pepparrotsost och skinka istället. Till det blir det en Pol Roger Champagne.

Till varmrätt helstekt lammytterfilé, kryddad med rosmarin och rostad vitlök, antingen hasselbackspotatis eller ostgratinerade potatishalvor till (vi har lite olika åsikter där), rödvinssås, beasås till ena barnet och möjligen en murkelsås om någon mer än jag vill ha (annars slösar jag inte på min frysta skatt). Rött vin till det, får se om det blir spanskt eller italienskt. 

Hade inte tänkt ha någon efterrätt, men blev lite inspirerad och funderar på att göra någon slags mousse på vaniljvisp, after eight och grädde, och frysta lingon. Vi får se.

Barnen får genomgående Champis, utom snart 18-åringen som om han är här kommer att erbjudas ett glas skumpa om han vill ha. Möjligen även rött till maten om det passar. Fast han brukar inte vilja ha, så han håller sig nog också till Champis. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Miss Obsessive

Förrätt: Svamp- och tomatbruschetta med grevéost

Varmrätt: Fläskytterfilè i balsamicosås, potatishalvor i ugn, sallad

Dessert: Vaniljglass med hjortronsås & mandelflarn

• Emily01
    Krokodillan skrev 2013-12-30 11:18:39 följande:
    Hej! Vi ska ha gäster i morgon. Barnen har bestämt en egen nyårsmeny med hamburgare och sånt för alla barnen. Återstår att bestämma vad vi vuxna ska äta till varmrätt. (De andra paren fixar förrätt och efterrätt.)

Jag har noll inspiration just nu. Är inte så bra på kötträtter heller. Lagar oftare/hellre fisk, kyckling eller vegetariskt. Men på nyår är det kankske kött som gäller? Så vad planerar ni andra för nyårsmat? Eller har ni någon favoritbjudrätt? Nåt som alltid går hem?
    Jag ska göra sesampanerad teriyakilax med ris till huvudrätt och till efterrätt ska jag göra en lyx-kladdkaka  med mörk choklad och vispad grädde :) Enkelt men förhoppningsvis supergott
Svar på tråden Vad lagar ni för mat i morgon (nyårsafton)?