• Bengalkatten

Högt TSH under graviditet, orolig.

Bad att få ta sköldkörtelprover v 12 när jag var hos bm och tog rutinprover. Anledningen att jag ville ta dem var att jag har stor hereditet för hyper-och hypothyreos. Har sedan v7 haft en vilopuls på 100-120 och blir fruktansvärt andfådd vid minsta lilla, vilket min mamma precis hade då hon blev diagnostiserad med hyperthyreos och jag blev då orolig att jag hade detta. 

Nu visade TSH på HYPOthyreos istället, alltså låg ämnesomsättning. TSH var 6,6. 

Nu till min oro, vart jag än läser om detta så står det att en gravid kvinna ska inte ligga över 2,5 i TSH utan att bli direkt insatt på Levaxin då det finns stor risk för hjärnskador hos fostret om man har höga TSHvärden i första trimestern. Jag är nu i v 16. Men de på vårdcentralen verkar inte ta detta så allvarligt, pratade precis in på min bm-s telefonsvarare och hoppas hon ringer tillbaka idag. 

Känner mig jätteorolig över detta, läkaren skulle titta på detta först på torsdag. I fredags var jag och tog en prov för antikroppar pga högt TSH, men det provet hade vart bra enligt sjuksköterskan på vårdcentralen. 

Snälla finns det fler som haft det så här utan att barnet tagit någon skada???? 

• Svar på tråden Högt TSH under graviditet, orolig.
  • loglady

Be att få en remiss till en Endokrinmottagning. Alt skriv en egenremiss själv. Inte alltid de har så bra koll på detta på vårdcentralerna, särskilt inte under graviditet.

• kristina81
    Bengalkatten skrev 2013-12-30 12:52:15 följande:
    Bad att få ta sköldkörtelprover v 12 när jag var hos bm och tog rutinprover. Anledningen att jag ville ta dem var att jag har stor hereditet för hyper-och hypothyreos. Har sedan v7 haft en vilopuls på 100-120 och blir fruktansvärt andfådd vid minsta lilla, vilket min mamma precis hade då hon blev diagnostiserad med hyperthyreos och jag blev då orolig att jag hade detta.  Nu visade TSH på HYPOthyreos istället, alltså låg ämnesomsättning. TSH var 6,6.  Nu till min oro, vart jag än läser om detta så står det att en gravid kvinna ska inte ligga över 2,5 i TSH utan att bli direkt insatt på Levaxin då det finns stor risk för hjärnskador hos fostret om man har höga TSHvärden i första trimestern. Jag är nu i v 16. Men de på vårdcentralen verkar inte ta detta så allvarligt, pratade precis in på min bm-s telefonsvarare och hoppas hon ringer tillbaka idag.  Känner mig jätteorolig över detta, läkaren skulle titta på detta först på torsdag. I fredags var jag och tog en prov för antikroppar pga högt TSH, men det provet hade vart bra enligt sjuksköterskan på vårdcentralen.  Snälla finns det fler som haft det så här utan att barnet tagit någon skada???? 

Jag hade problem med tsh redan innan grav men proverna skönt drastiskt i början av grav, man ändrade då bara min dos och nya prover togs! Hoppas att du fått hjälp och att dina prover ligger bra! Jag vet folk som gått långt in i grav innan man upptäckt att det var låga tsh halter och barnen varit friska iaf!
  • kajsamupp

I min förra graviditet hade jag just börjat äta levaxin och var välinställd, men jag hade inte koll på att tsh-värdet brukade höjas i början av graviditeten. Så jag var i v 8 eller något, då jag tog prover på vc och upptäckte att tsh ökat till över 10. Jag blev livrädd men min läkare hade bra koll och vi dubblerad levaxindosen och jag följdes till en början varannan vecka med nya prover för att se så det gick åt rätt håll. Min dotter är fullt normalbegåvad och så vitt jag vet har jag inte läst att risken är hög för hjärnskador, men däremot ökad risk. Men givetvis ska du stå på dig och sättas in på levaxin och sedan följas kontinuerligt. På VISS finns vårdprogram att hänvisa till http://www.viss.nu/Handlaggning/Vardprogram/Endokrina-organ/Tyreoideasjukdomar-och-graviditet/.

Jag är gravid igen nu, v 5+5, och försöker också få till en provtagning av tsh och ett besök hos läkaren.. Vill kolla det tidigare denna gång för att slippa så höga värden, men på min nya vc är telefonisystemet så dåligt och den jäkla läkaren ringer aldrig upp:(

• Bengalkatten

Tack för svar! Jag fick till att börja med Levaxin men de ville ta TSH innan jag tog första tabletten. Då var det 2,5, vilket jag fick svar på en vecka senare så de satte ut Levaxinet direkt efter bara 6 dagars intag. Ska ta nya prover till veckan. Men just nu känner jag mig lite försökskanin! 

Svar på tråden Högt TSH under graviditet, orolig.