• PandaMamma

2½-åring som vill äta mitt i natten? HJÄLP!

Vår stora kille har nu sedan en vecka gått upp varje natt (nån gång mellan 1 och 4) och satt sig i soffan, ropat på oss och ber om välling. Vi bär vänligt men bestämt tillbaka honom (under vilda protester) till sin säng, lägger honom ner och säger att man inte äter på natten och erbjuder honom istället vatten. Han sover sedan så pass oroligt att det slutar med att vi lägger oss brevid honom för att få honom att sova till iallafall kl 6.

Vad gör vi? vi har en liten kille på 7 månader också så det finns inte så mycket utrymme att sova och turas om i övrigt.

Tilläggas bör att vi har haft oturen att stora killen drabbats av maginfluensa två gånger under en månad och under en övergångsperiod lät vi honom få välling på natten för att han ätit dåligt på dagen men han verkade tycka att det var så mysigt att han ville fortsätta och nu vet vi inte hur vi ska bryta trenden eller hur länge vi behöver gå upp och bära tillbaka honom samt sova i hans säng.

Är det någon som känner igen sig och har erfarenhet och tips eller kanske någon annan som har bra tips att komma med? Borde vi låta honom äta eller ska vi fortsätta som vi gör?

• Svar på tråden 2½-åring som vill äta mitt i natten? HJÄLP!
  • Nyfiken gul

min älsta son åt välling på natten tills han var över 3 år... det var inget som störde mig utan han sov gott hela natten om han fick sin flaska.

har det blivit en fix ide eller ÄR han verkligen hungrig på natten?... hur var han innan?

• PandaMamma

Han är ett av de barnen som åt länge på natten, nästan till han blev 2 år men sen dess har det inte varit så. Han har alltid varit ett barn som vaknat en del på natten och verkar drömma mycket men vi tror att det just nu mest är en fix idé men börjar bli oroliga för att han vänjer sig vid att äta på natten igen istället för på dagen. Han har blivit lite sämre på att äta på dagarna så lite känns det som om han flyttat ett mål mat till natten.

• Trinity

Min son dricker välling på kvällen när han somnar och vill sen ha en flaska till någon gång under natten (han är 2 år). Jag tror inte på något sätt att han är hungrig utan han tycker det är mysigt och somnar om mycket bättre med flaskan. Ibland vaknar han vid tre och ibland sover han ända till fem - sex innan han ropar efter "ing". Det gör mig faktiskt inte så mycket att gå upp, jag vet ju att han sover i sin egen säng mellan 20 och 07 bara han får sin flaska.

• Trinity

Pandamamma - Vi ger honom bara en dos på 150 ml på natten eftersom vi vet att det inte är av hunger han vill ha det. Skulle ätandet på dagen bli lidande så skulle jag minska ännu mer.

• Marie med två barn

Mina barn har inte velat äta på natten så jag kanske har fel i det jag tror.

Jag tror inte att barnen behöver äta på natten. Får de mat på kvällen så är de ju knappast hungriga på natten. Tänk på att det här med att övervikt bland barn ökar. Är det så att de vill vara nära och mysa så kan ni väl låta dem ha vatten i flaskan. Är ju inte så bra att vänja barnen vid att äta vid den tidpunkten.

Jag har själv en 2½-åring så jag vet hur envisna de kan vara. Min flicka vaknar varje natt och ska ta av sig blöjan, men det gäller som vuxen att vara ännu mer envis.

• Trinity

Marie med två barn - Fetma eller övervikt kommer knappast av att ett barn dricker 1,5 dl välling på natten. Jag är fullt medveten om att min son inte är hungrig, det är helt enkelt så att han har svårt att somna om utan vällingen. Vatten funkar inte alls. När jag ammade så gjorde jag det även nattetid ända till jag slutade vid 8 månaders ålder och sen dess har han velat ha välling. Självklart kunde vi ha vant av honom med det, men det skulle vi gjort tidigare i så fall och inte nu när han är två år. Vi valde att slippa vagga och vyssja flera gånger/natt när vi upptäckte att det gick bättre med lite välling. Skulle vi hämta över honom till vår säng så skulle han säkert somna om, men jag kan omöjligt sova med honom i sängen. Han och vi får vara ostörda 20:00 - 07:00 genom två minuters vällingfixande per natt, det tycker jag är en väldigt bra deal.

• PandaMamma

Hmm....det är inte så enkelt som det låter att få ett barn att sluta äta på natten även om man verkligen vill. Det kräver tålamod och energi, samt att man får sova nån annan gång....det tog oss en hel del tid och energi att bli av med nattmålet från början och därför fasar vi faktiskt över att få tillbaka det då sömnen redan idag är en bristvara

Vi har även en 7-månaders som (såklart) äter på natten, oftast inte mer än en eller två gånger så det känns bra och förhoppningsvis är han snart redo att hoppa över sina nattmål.

Det är helt enkelt så att vi nog känner att vi på inga villkor få tillbaka nattmål om de inte måste finnas där eftersom stora killen iallafall ofta vaknar en del och är en av de kända "drömmarna" och behöver ofta stoppas om ett par gånger varje natt. Jag har rådfrågat våran suveräna BVC-sköterska idag och hon tycker absolut inte att vi ska tillåta någon välling på natten utan att vi bestämt men vänligt ska säga ifrån, ta upp honom i famnen och bära tillbaka honom till sängen - så vi kör på ett par nätter till och hålelr tummarna för att det går över snabbt.

guuud vad vi längtar efter att få sova hemma hos oss.....senaste två veckorna tror jag att jag inte sovit mer än 3-5h/natt.....det håller liksom inte i längden....

• PandaMamma

Jo, glömde säga, jag vet inte om jag är såvärst orolig för fetma, däremot känns det sådär att äta på natten med tanke på tänder, jag har själv ganska kassa tänder och vill gärna ge mina barn starka och hela tänder - men framförallt....vi vill sova...inte blanda välling och mata två barn flera gånger per natt...

• mammatilldig

givetvis skall han få äta om han känner att han behöver det! sonen är tre år och snuttar tutt hela nätterna

• Lot

mammatilldig - jag tycker dock givetvis INTE att han ska äta om han vill det. Jag anser att en 2 1/2 åring inte behöver äta på natten. Samt att den vuxne måste lära barnet att på natten så sover man!

Svar på tråden 2½-åring som vill äta mitt i natten? HJÄLP!