Hur beter sig folk som tänker begå självmord?
Märks det alltid utåt av vänner och familj. Nu pratar jag inte om någon som är allvarligt sjuk och därför vill dö utan människor som är deprimerade eller på något annat sätt mår psykiskt dåligt.
Jag har nämligen en väninna som vid flera tillfällen sagt till mig att hon inte orkar mer och kommer att ta sitt liv. Hon har inga stora problem med familj, hälsa, ekonomi, andra relationer osv., men hon är stressad pga att hon har 2 små barn och sover väldigt lite.
Det märks dock inte utåt att hon mår dåligt, när vi träffas så beter hon sig normalt, som vanligt men jag oroar mig eftersom hon sagt detta nu flera gånger. Jag frågade om hon menade allvar och hon sa att ja, just då känner hon så. Hon berättar också att hon sitter hemma och gråter utan anledning. Har föreslagit henne att söka hjälp hos psykolog, att det säkert hjälpa att prata med någon, det verkar som att hon kanske är deprimerad. Men hon vägrar och blir irriterad på mig för att jag tror att hon är "galen" som hon uttrycker det.
Jag har en bekant vars syster tog livet av sig plötsligt och ingen märkte något, alla trodde att hon var lycklig. Kan man då helt plötsligt bestämma sig att begå självmord om man nu mår bra?!
Känner ni någon som tagit livet av sig? "Varnade" personen på något sätt?
Vad kan man göra för att hjälpa?