• Anonym (Undrar)

Sätta in vanliga tallrikar i ugnen?

Då vi inte har planksteksplankor så det räcker till alla gäster på nyår undrar jag om vi skulle kunna stoppa in tallrikarna i ugnen så moset gratineras. Det är ikeas dinera & deras gröna blanka tallrikar, tänkte ha runt 150° & grill för att få färg på moset..... Hur skulle du ha gjort? Hade som sagt velat servera plankstek.....

• Svar på tråden Sätta in vanliga tallrikar i ugnen?
  • Anonym (Schpritzer)

Med grillen blir det ju ganska varmt och hela tallriken är inte täckt av mos - så det finns självklart en viss risk att tallrikarna kommer att spricka. Jag hade haft någon eller några extra - eller snarare spritsat mostoppar i en långpanna och lagt upp med stekspade på tallrikarna istället.

Lycka till!

• liv tjänarinnan

Nej de blir nog brända och bruna då. Duralex är det enda du kan ha i ugnen. Och hursomhelst så kommer tallriken att "svettas" så du kan ändå inte servera på den.
    Vi hade inga speciella planksteksplankor utan vanliga träplankor

The personal life deeply lived always expands into truths beyond itself. - Anaïs Nin
  • Whitetrash86

Just tallrikarna är gjorda av stengods och det brukar vara eldfasta. Vet dock inte hur det blir med glasyren som dom är täckta i...

Testa nu och se vad som händer. Annars håller jag med om att långpannan är smart, forma så att dom passar tallriken.

• liv tjänarinnan

Man kan kanske köpa serveringsfat i folie (sånadär engångs).

The personal life deeply lived always expands into truths beyond itself. - Anaïs Nin
  • kaffeamanda

Köpa en jättestor planka och sätta in i ugnen och göra en "social planka"? Alexander Nilson gjorde det i nåt avsnitt av Kniven mot strupen och det såg trevligt ut. Jag har haft sönder nån tallrik förut när jag haft dem på värme i ugnen på 75 grader och dottern sedan gått och höjt värmen, så jag skulle inte våga det.

• Anonym (Undrar)

Finns inget öppet imorgon vad jag vet, så jag testar ikväll annars får det bli långpannan för moset....

• Anonym (fg)

Hela plankidén faller ju om man får det på en vanlig tallrik...? Hela grejen är ju att det är en planka?

• Anonym (Undrar)
    Anonym (fg) skrev 2013-12-30 23:03:32 följande:
    Hela plankidén faller ju om man får det på en vanlig tallrik...? Hela grejen är ju att det är en planka?

Serverar iaf oxfilé & jag tror inte mina gäster (bror, syster & bästa vän med familjer) kommer att klaga
  • Anonym (fg)
    Anonym (Undrar) skrev 2013-12-30 23:14:14 följande:

Serverar iaf oxfilé & jag tror inte mina gäster (bror, syster & bästa vän med familjer) kommer att klaga
    Nej men grejen med plankan är ju att den ger smak...
  • kaffeamanda
    Anonym (Undrar) skrev 2013-12-30 23:14:14 följande:

Det blir nog jättebra, lite vanlig duchessepotatis till oxfilen är inte fy skam det heller Skål
  • Anonym (Undrar)
    kaffeamanda skrev 2013-12-30 23:18:53 följande:
    Det blir nog jättebra, lite vanlig duchessepotatis till oxfilen är inte fy skam det heller

Nej precis, tallrikarna verkar iaf hålla i ugnen *pepparpeppar*
  • Anonym (Undrar)

Maten blev toppen Dock gick två av 12 tallrikar sönder i ugnen...

Svar på tråden Sätta in vanliga tallrikar i ugnen?