Om du försöker bli med barn så köp hem ett lager graviditetstest. Det finns billiga att köpa på nätet, och det är det _enda_ sättet att veta om man är gravid eller ej. Det kan dessutom vara bra att kunna testa direkt man misstänker något, för då kan man även upptäcka väldigt tidiga missfall (vilket kan vara en fördel om man misstänker att man har svårt att få barn). Det är rätt dumt att gå och gissa - illamående uppkommer normalt sett inte förrän vecka 6, och alla graviditetsbesvär kan lika gärna vara PMS-besvär. Bättre att testa och vara säker.
Tycker också du skall börja föra dagbok (det är mitt standardtips till alla) där du varje dag skriver upp hur du mår. Då blir det lättare för dig att upptäcka mönster och att se om det är något annat som påverkar.
När det gäller mediciner får du gå in på www. fass.se och söka på varje medicin för att se vad du skall undvika. Generellt gäller att man skall undvika NSAID-preparat, dvs Ipren, Diklofenak, Orudis mfl.
Det låter på ditt inlägg som att din kropp inte mår så jättebra. Tänk på att det kan ta tid att få barn (det sägs att det tar i snitt 7 försök), och fokusera istället på att få kroppen att må så bra som möjligt utan mediciner. Läs på lite om olika näringsämnen, dieter (det finns en endodiet) och kosttillskott som kan hjälpa dig (själv tycker jag Pycnogenol har varit fantastiskt mot min endo). Det finns många tips där ute om hur man kan göra sin kropp så "barnvänlig" som möjligt, och så länge man läser tipsen med ett kritiskt öga så kan man lära sig väldigt mycket.
Slutligen ett helt annat tips - du är fortfarande väldigt ung. Tänk igenom allt annat i ditt liv, såsom utbildning och ekonomi. Endometrios är en sjukdom som för vissa är väldigt tung att leva med, med många sjukdagar, och det är nu du har chansen att lägga en bra grund så att du kan fortsätta jobba och försörja dig (och barnet) sedan. Graviditet gör inte automatisk att endon blir bättre, det kan lika gärna bli sämre så hur tråkigt det än är - planera för det värsta och se till att du har ekonomi, utbildning och bostad klart så att du klarar dig, även om du skulle bli sjuk och ensamstående i framtiden (vi hoppas förstås att det inte händer, men det är viktigt att vara beredd). Än så länge är det ingen kris att börja skaffa barn trots att du har endo.