• robinminson

Hund kan inte vara ensam

Hej! 

Jag skulle behöva lite tips/råd.

Jag och min sambo tog över en amstaff hane som är 2½ år gammal för ca 1 år sedan. 

Han var inte rumsren utan det har vi tränat honom med och nu är han helt rumsren. Förutom vid ett tillfälle - när han är ensam hemma. Han klarar inte vara ensam hemma för då skäller han, han ger sig aldrig. Han även kissar och bajsar. Vi går alltid ut med honom innan så han får både bajsa och kissa och gå innan vi lämnar honom. (lämnar honom endast ensam när vi handlar) Men trots det då kissar och bajsar han när han är ensam. Inte varje gång men väldigt ofta. 

Vi har provat låta honom vara i hela huset, och även att spärra av då jag läst att det kan vara bra att inte ha dom på för stora yta för det kan stressa hunden. Men inget funka.

Även om vi tar med honom i bilen så skäller han hela tiden. Vi har försökt träna honom men har inte lyckats. 

Jag undrar vad det är som kan få honom att göra såhär? Stress kanske? Finns det något sätt att få honom att sluta med det, tips/råd? 

• Svar på tråden Hund kan inte vara ensam
  • Dexter dot com

Hunden har seperationsångest dvs den får ångest och stressar upp sig när den lämnas. Den kan helt enkelt inte kontrollera tarm/blåsa när den får panik. Skällandet beror på detsamma, hunden måste få utlopp för sin ångest och vissa skäller, andra äter upp inredningen osv.

Hur har ni tränat innan? Hur aktiverar ni honom?

Att ni lämnat hunden fast den inte klarar av det har naturligtvis förvärrat saken och ni har en lång väg tillbaka om det ens går.
    Börja med att inte lämna honom ensam alls under ett par månader, inte i bilen heller. Ni måste fixa hundvakt om ni inte kan ta hunden med er.
    Börja sen om helt med ensamhetsträningen som man gör med valpar. Sätt på er kläder och öppna ytterdörren men gå inte ut, gå ut i trappen men stäng inte dörren, stäng dörren men gå in efter 3 sekunder , sen utökar man tiden sakta.
    Meningen är att hunden ska vara trygg och lugn, börjar den flåsa,stressa upp sig, ranta runt, bli orolig så är ni på ruta 1 igen. Man tränar alltså i hundens takt och man är aldrig borta så länge att hunden blir orolig.

Räkna med att det kan ta tid, ibland år att lyckas få hunden så trygg att den klarar 10 minuter och vissa hundar kan man helt enkelt inte lämna alls utan får ha hundvakt/dagis.

Lycka till!

• Tess1990

Har ni testat att ge honom en uppgift eller låta honom göra något när han är ensam? 

vi märkte ganska snart att om vi bara går ut så ställer sig våran hund sig vid dörren, krafsar, gnäller och skäller
    hur kort tid och hur mycket vi än försökte så funkade det inte
    vi löste det genom att ge henne en uppgift, vi gömmer godis/mat lite överallt, eller ger henne en aktivitetsleksak (som hon säkert kan ha när hon är ensam, mycket viktigt!) 
    det gör vi nästan bara när vi går ut och inte annars, så hon förknippar det med något positivt att vi går och hon får göra något som hon gillar, dvs. söka/klura och äta godis/mat ^^ 
    hon måste vara upptagen med något när vi går ut, eller ja, ibland funkar det utan men vi försöker ge henne något iaf innan vi går, vi sätter även på radion, vet inte om det hjälper eller om vi bara fått för oss det. 
    sen kan hon vara ensam nästan hur länge som helst utan problem, hon krafsar inte på dörren, skäller inte och kissar inte heller inne då
    när hon är klar med uppgiften/sökandet så lägger hon sig och sover oftast. 

med bilen så har jag tyvärr inget förslag
    våran hund gillar att vara i bilen då hon kan titta ut, vi säger bara till henne att stanna så är hon lugn. 

• Sux

Vi har använt två metoder till våra hundar.

1. Metoden som vi använt på våra hundar från när dom va valpar, lämna hunden ensam i 2min, gå inte in fören hunden är tyst. Beröm och ge mycket godis! Utöka minuterna sakta, 2min, 4min, 6min, 8min osv. Viktigt att inte komma in när hunden ylar/skäller för då tror den att du kommer komma varje gång den gör det.

2. Köp en bur. Många hundar som lider av separationsångest klarar inte av det stora utrymmet. Jag omplacerade en AmCocker i Maj i år och han fixar inte att vara ensam hemma trots att han har 2 katter och 1 hund hos sig. Han gör hyss och ylar, men så köpte vi en bur och han mår såååå mycket bättre! Han väljer själv att gå och lägga sig där nu även när vi är hemma, det har blivit hans trygga punkt.

Lycka till!

• Tow2Mater
    robinminson skrev 2013-12-30 23:21:03 följande:
    Men trots det då kissar och bajsar han när han är ensam. Inte varje gång men väldigt ofta. 
    Bara som en sak bland alla andra; vår hund kissar o bajsar ibland inomhus och vi tror det är om nåt utifrån uppror henne. Normalt ligger hon o sover då vi aker till jobbet o inte är hemma. Det beror helt enkelt på vilken dag det är och vad händer utanfor vårt hus...
  • Tow2Mater
    robinminson skrev 2013-12-30 23:21:03 följande:
     (lämnar honom endast ensam när vi handlar) Men trots det då kissar och bajsar han när han är ensam. Inte varje gång men väldigt ofta. 
    Precis som vår. Hon är ok med att vi åker till jobbet på morgnarna, men om vi allihop åker hemifrån men lämnar henne, kissar och bajsar hon i typ ren protest...
  • Dexter dot com
    Sux skrev 2014-01-01 02:52:04 följande:

1. Metoden som vi använt på våra hundar från när dom va valpar, lämna hunden ensam i 2min, gå inte in fören hunden är tyst. Beröm och ge mycket godis! Utöka minuterna sakta, 2min, 4min, 6min, 8min osv. Viktigt att inte komma in när hunden ylar/skäller för då tror den att du kommer komma varje gång den gör det.

2. Köp en bur. Många hundar som lider av separationsångest klarar inte av det stora utrymmet. Jag omplacerade en AmCocker i Maj i år och han fixar inte att vara ensam hemma trots att han har 2 katter och 1 hund hos sig. Han gör hyss och ylar, men så köpte vi en bur och han mår såååå mycket bättre! Han väljer själv att gå och lägga sig där nu även när vi är hemma, det har blivit hans trygga punkt.

Lycka till!
    Men vad gör ni om valpen blir hysterisk och ylar i evighet? Låter den yla och bygga på sin seperationsångest ordentligt?
    Ensamhetsträning bygger ju på att valpen/hunden aldrig ska behöva bli så orolig. Man jobbar ju med att få valpen trygg inte lämna den och låta den bli livrädd.
  • Fanny b
    Sux skrev 2014-01-01 02:52:04 följande:

Lycka till!
    Vill bara tillägga en sak angående att ha hunden i bur inomhus, det är förbjudet att ha hund i bur med dörren stängd, det vill säga man kan ha en bur i bostaden med dörren öppen.
  • Sux
    Dexter dot com skrev 2014-01-01 16:38:04 följande:
    Men vad gör ni om valpen blir hysterisk och ylar i evighet? Låter den yla och bygga på sin seperationsångest ordentligt?

Ensamhetsträning bygger ju på att valpen/hunden aldrig ska behöva bli så orolig. Man jobbar ju med att få valpen trygg inte lämna den och låta den bli livrädd.

Man lämnar inte valpen i en evighet, har haft många valpar och ingen har blivit hysterisk ingen har heller varit osäker eller visat de minsta tecken på otrygghet.

Det handlar om att börja med babysteps.

Precis de bygger på att den inte ska behöva vara orolig, därför kommer man in och berömmer och gosar, hunden förstår att matte/husse kommer in då. Denna metod är den vanligaste som nog 9/10 använda och finns i böcker.
  • Sux
    Fanny b skrev 2014-01-01 16:42:46 följande:
    Vill bara tillägga en sak angående att ha hunden i bur inomhus, det är förbjudet att ha hund i bur med dörren stängd, det vill säga man kan ha en bur i bostaden med dörren öppen.

Hans bur står i hallen bredvid kompisens säng.
  • Dexter dot com
    Sux skrev 2014-01-01 21:57:13 följande:

Man lämnar inte valpen i en evighet, har haft många valpar och ingen har blivit hysterisk ingen har heller varit osäker eller visat de minsta tecken på otrygghet.
    Det handlar om att börja med babysteps.

Precis de bygger på att den inte ska behöva vara orolig, därför kommer man in och berömmer och gosar, hunden förstår att matte/husse kommer in då. Denna metod är den vanligaste som nog 9/10 använda och finns i böcker.
    Fast om man ska gå in när hunden låter kan ju TS bli ståendes utanför i en evighet då hennes hund har seperationsångest.
    Att träna lugna och stabila valpar är en sak men här handlar det ju om en vuxen hund som har stora problem.
Svar på tråden Hund kan inte vara ensam