• juliazim

Ni som sparar till Kontantinsats

Hej allihop. I den här tråden tänkte jag att vi som sparar till hus/lägenhetsköp ska samlas och peppa varandra att spara. Jag bor ihop med min man och dotter i en hyres 3a för tillfället.
    Tanken är att vi ska spara ihop 150 000 till handpenning till 2016 senast 2017.
    Min man jobbar som Uska och jag studerar så sparandet varierar
    Hittills har vi sparat ihop 20 000 i år. Tanken är att vi ska öka på det sparandet ytterligare.
    Jobbar även extra lite nu och då.

Berätta gärna om era drömmar och mål=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-31 00:00
    Vårt mål iår är iaf att spara ihop minst 30 000. Det hänger även lite på om jag får heltids sommarjobb eller inte.

• Svar på tråden Ni som sparar till Kontantinsats
  • Villadröm

Vi har också tänkt börja på allvar detta år. Målsättningen är att kunna köpa ett hus innan vår dotter börjar skolan (hon är nu 1,5 år) Vi är lite rådvilla kring vad som är bästa sparformen: ränta och värdeökning kontra risktagande. Man vill ju inte att det man sätter undan varje månad försvinner upp i rök om börsen dyker....

• juliazim

Villadröm- Nä det är krångligt det där med vilket sparande som är bäst.
    Vi har lyckats lägga undan 5000 nu i januari så man är en liten bit påväg=)
    Fått veta att jag får sommarjobb med så det är skönt=)

• juliazim

Kan tillägga att vi mor i mellannorrland så här är husen lite billigare=)

• beccagranen

Vi sparade 220 000kr på knappt två år, så visst går det. Det positiva i vår sits var att vi var vana att leva på en lön, då jag studerade. Sen när jag börja jobba så spara vi 10 000kr i månaden, och hade nästan 10 000kr extra att röra oss med, jämför med innan. Hade strax över 220 000kr till kontantinsats på ett hus för 2,1mkr samt ca 50 000kr på lönekontot som en buffertstart för de nya hemmet (var inte vana att sätta sprätt på 10 000kr i månaden). Sen när vi flyttat in till huset, insåg vi att det kostar oss ca 1000 kr mer i månaden än vår 3rums lägenhet, så vi har valt att forsätta "spara" 10 000kr i mpnaden genom 50000 i amortering och 5000kr i sparande för hemmet. Så det gammla hedliga, lev på en lön har vi kommit långt på och det känns även bra att veta att man skulle klara sig om en blir arbetslös dyl. :)

• juliazim

Det låter ju toppen=)
    Vi sparar så mycket det går nu med när jag studerar och tanken är till sommaren att vi ska leva på makens lön och sätta undan dom pengarna som jag tjänar. Kommer höja målet till 40 000 nu när jag får jobb iaf.
    Just nu så gör vi så att vi betalar alla räkningar och sen har vi 2000 i veckan som ska räcka till allt.
    Bensin, mat, nöjen och allt runtomkring. Resten sparar vi=)
    Kan tillägga att husen här är billiga men hyresrätterna dyra i jämförelse tyvärr =/.

• juliazim

Förra året blev det inte så mycket sparande pga att vi gifte oss plus att vi hade bröllopsfest.
    Allt detta gick på 30 000.

• mycketsaft

Bor ni i hyreslägenhet nu?

• student2013

Vi har som dröm att flytta till ett hus om vi ska spara till kontantinsats på runt 100 000 kr. Bröllop så 40 -50 000 kr där. Barn inom snar framtid med så 10 000 att köpa saker till barnet för.  En bra stor begagnad bil för ungefär 50 000 kr. Det är min och min sambos drömmar som vi måste spara till.. jag är arbetssökande han har vikariat. 

Svar på tråden Ni som sparar till Kontantinsats