• Cellen

nupp - viktigt! läs fråga.

Har en liten fråga till er som gjort KUB & NUPP-undersökning.

När det gäller nackspalten (Underhud i nacken) 

Vad hade ert foster då?

På mitt barn som jag väntade 2008 hade jag 1,4 mm.

På barnet jag väntar nu har jag 2,3 mm.

Det är en ganska stor skillnad. 

Behöver jag/vi vara oroliga? Vad hade ni?

När vi gjorde testet på landstinget fick vi 1,84 mm.
    2 dgr senare gjorde vi om testet hos professor Selbing i Linköping och då fick vi 2,3 mm.

Oavsett så är det skillnad...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 21:27
    VAD FICK NI FÖR MÅTT NÄR DET GÄLLER NACKSPALTEN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-03 19:31
    ?

• Svar på tråden nupp - viktigt! läs fråga.
  • ako75

Vad fick du för siffror och varför gjorde du provet två gånger? Tyckte Selbing att du skulle gå vidare med fvp? Han är ju mycket erfaren. Vårt första barn gjorde vi aldrig Kub på, tvåan hade 1,7 och nu är jag gravid m nr 3 o den hade knappt 1 mm så det kan skilja.

• Cellen

Jag gjorde rutin hemma på orten och sen gjorde jag Selbing för att jag tycker att han är bra. 
    Är det något att oroa sig över? Alltså 2,3 mm.

• ako75

Om subtilt Selbing är bra och proffsig (vilket han är) så lita på hans riskbedömnimg. Det är ingen jättenackspalt, kolla här på fl så se är du mkt större som det gått fint för, även om den kunde varit ännu mindre. Tror att de kollar hjärta etc extra om den är över 3 mm. Om du fick ok siffror o Selbing inte var bekymrad så sluta oroa dig . Jag var f ö hos honom i fredags . Härlig gubbe!

• Cellen

Ako75 Vad hade du för mått? Och ja han är en skön snubbe! :)

• ako75

1,6 med första ( eg andra men gjorde vi inte kub på) o 1 mm med trean nu, vilket är väldigt lågt. Tydligen inte farligt på något sött men ovanligt lågt. 3700 i risk med första 2200 med den här. Äldre nu

• Cellen

Så märkligt bara att man får 1,84 i Örebro, sen hos Selbing 2,3. Hm..........
    Hur kan samma undersökning skilja så i måtten? Selbing sa att vi inte behövde oroa oss....
    Jag är också äldre. 39 år snart. fick 1 på 7880 och 1 på 20:000.
    Hos Selbing var siffrorna lite lägre men inte så mycket.

• Flickan och kråkan
    Cellen skrev 2014-01-02 21:14:23 följande:
    Så märkligt bara att man får 1,84 i Örebro, sen hos Selbing 2,3. Hm..........
    Hur kan samma undersökning skilja så i måtten? Selbing sa att vi inte behövde oroa oss....
    Jag är också äldre. 39 år snart. fick 1 på 7880 och 1 på 20:000.
    Hos Selbing var siffrorna lite lägre men inte så mycket.
    Nackspalten blir bredare ju äldre fostret är. Ditt barn har alltså inte samma nackuppklarning i exempelvis v.13+4 som i v.11+3. Det kanske gick lite tid emellan? Vårt första barn hade strax över 1 mm, vårt andra 2,3 som er. Jag blev nojig trots bra siffror och vi gjorde till slut fvp. Allt väl. Med tredje barnet valde vi att gå på fvp direkt då det kändes som kub skulle skapa mer oro och undran än något annat då jag var relativt gammal (37) och åldern drar ner siffrorna.
  • Cellen

Förlåt, kollade igen. Flickan 2008 hade 1,4 mm och då var jag i v 12 +6
    Nu var jag i v 12 +6 också.
    Jag är 39 år och ingen av dom rekommenderade oss fvp. Nu är jag i v 17. Lite sent nu va?

• Flickan och kråkan
    Cellen skrev 2014-01-02 21:48:13 följande:
    Förlåt, kollade igen. Flickan 2008 hade 1,4 mm och då var jag i v 12 +6
    Nu var jag i v 12 +6 också.
    Jag är 39 år och ingen av dom rekommenderade oss fvp. Nu är jag i v 17. Lite sent nu va?
    Men det kan skilja mycket från barn till barn. Det skilde över 1 mm på mina två första barn i ungefär samma vecka. Till mig sa de att 2,3 inte var något som helst mått att bekymra sig över. Det var bara jag och min obefogade noja som gjorde att vi fattade beslutet att göra ett fvp. Och som sagt med tredje så valde vi bort kub och gjorde fvp direkt då vi ville veta med säkerhet och inte bara få en sannolikhetssiffra som kanske bara skapade oro. Att det kan skilja lite från dina två mätningar på detta senaste barnet kan ju beror på att det gått tid emellan.
  • Cellen

Såg båda dina svar Flickan och kråkan. Tack! 
    Det är två tjejer och i samma vecka. Konstigt bara kan jag tycka med 1 mm i skillnad........

Svar på tråden nupp - viktigt! läs fråga.