• DenNamnbitne

Hur uttalar du(och stavar) namnet Artur?

Det fantastiskt vackra namnet Artur som är ett av mina favoritnamn vet jag själv inte riktigt hur jag ska uttala. Ibland säger jag Artur och ibland Aaartur och jag tycker båda är lika fina, möjligtvis är det lite finare med långt a. Jag stavar det på svenskt vis. Hur gör ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-31 12:37
    Jag glömde givetvis varianten att undvika r-et på grund av dialekt(exempelvis kalmaritiska). Då får ni försöka tänka bort det och rösta för hur ni gör med första aet istället.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du(och stavar) namnet Artur?
  • DenNamnbitne
    krompa skrev 2013-12-31 12:23:32 följande:
    Aaatur, stavar det som personen vill... 
    Ja men här är det inte fråga om någon person! Jag frågar hur du stavar det om du skulle skriva det spontant eller om du med/mot förmodan skulle kalla ditt barn för detta.
  • frökenelisabeth

Aartur, skulle stava med th, tror jag. Gillar inte namnet just på grund av uttalsförvirringen. För svenskar verkar den engelska varianten också svåruttalad. 

• DenNamnbitne
    frökenelisabeth skrev 2013-12-31 12:27:07 följande:
    Aartur, skulle stava med th, tror jag. Gillar inte namnet just på grund av uttalsförvirringen. För svenskar verkar den engelska varianten också svåruttalad. 
    Ja förvirringen utgör absolut ett problem. Om jag valde det på ett framtida barn skulle jag nog bli tvungen att bestämma mig.
  • frökenelisabeth
    DenNamnbitne skrev 2013-12-31 12:38:32 följande:
    Ja förvirringen utgör absolut ett problem. Om jag valde det på ett framtida barn skulle jag nog bli tvungen att bestämma mig.
    Och räkna med att få korrigera alla andra i framtiden också...  

Jag gillar namn som är tydliga, där man varken behöver förklara hur de stavas eller hur de uttalas. Fast man kan nog aldrig vara säker. Min son heter Samuel, det tycker jag är rätt så enkelt, och borde inte skapa några problem, men en i personalen på dagis har faktiskt frågat hur det uttalas (hon försökte sig på nåt slags engelskt uttal, typ "sämjuel"), så det är tydligen inte självklart ändå. 
  • Burberry

Finlanssvensk som jag är så uttalar jag det Arttuuur och stavar det helst med h, alltså Arthur.

Gillar namnet, fanns på vår pojknamnslista.

• DenNamnbitne
    frökenelisabeth skrev 2013-12-31 13:18:13 följande:
    Och räkna med att få korrigera alla andra i framtiden också...  

Jag gillar namn som är tydliga, där man varken behöver förklara hur de stavas eller hur de uttalas. Fast man kan nog aldrig vara säker. Min son heter Samuel, det tycker jag är rätt så enkelt, och borde inte skapa några problem, men en i personalen på dagis har faktiskt frågat hur det uttalas (hon försökte sig på nåt slags engelskt uttal, typ "sämjuel"), så det är tydligen inte självklart ändå. 
    Visst är det att föredra, men med just Artur gillar jag ju båda varianterna. Märkligt det där med Sämjuel, det hade man ju trott skulle funka: Det är som jag, som heter Adrian har varit med om att bli kallad Äjdryänn, inte så kul...
  • frökenelisabeth
    DenNamnbitne skrev 2013-12-31 15:24:29 följande:
    Visst är det att föredra, men med just Artur gillar jag ju båda varianterna. Märkligt det där med Sämjuel, det hade man ju trott skulle funka: Det är som jag, som heter Adrian har varit med om att bli kallad Äjdryänn, inte så kul...
    Nä, det är ju lite på samma tema.... Adrian (med svenskt uttal) är för övrigt ett av mina absoluta favoritnamn, otroligt fint!

En kompis har en dotter som heter Daisy (gift med en engelsman, därav namnet), och hon har motsatt problem, dagispersonalen envisas med att säga "Dajsi" på klingande skånska, i stället för det engelska uttalet som ju mer borde vara "Dejsi". 
  • fluu

Attur...smålänning ;)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hur uttalar du(och stavar) namnet Artur?