• Pigge2

Hög sänka normalt vid graviditet?

Är det någon här inne som är sjukvårdskunnig och vet om det är normalt att ha hög sänka bara för man är gravid? Min ligger på 54. Jag ska ta upp detta med BM också, men undrar bara om någon här inne vet? Jag hittar ingen info om detta någonstans. Hög puls och högt blodtryck kan man ju få, men hög sänka?

• Svar på tråden Hög sänka normalt vid graviditet?
  • listo

Jag tror inte att sänkan ska påverkas av graviditeten. Hög sänka brukar väl tyda på
    en infektion av något slag, och jag tror inte att kroppen betraktar graviditeten som
    en infektion... men det är en ren gissning, jag har tyvärr ingen fakta att bidra med.

• Soulbaby

Jodå! Förhöjd sänka är jättevanligt! Min läkare tyckte att det var helt onödigt att ta sänkan på mig nu när jag är gravid eftersom resultatet ändå med största sannolikhet kommer att vara missvisade. CRP:n, eller den så kallade snabbsänkan, ska däremot inte vara förhöjd vid graviditet, så be om att få den tagen också vid nästa läkarbesök.

• Pigge2

Tack soulbaby! CRP:n var normal alltså under 10.
    Men då kan jag slappna av för då verkar det vara normalt trots allt med hög sänka när man är med barn! Jag ska även tala med BM för säkerhets skull.

• Soulbaby

Ja, prata med BM. Hon kanske har en förklaring på varför det är så också.

• NicoleSthlm

Jag kom precis hem från SÖS efter att ha legat inne i fyra dagar med en sänka på 270...ojoj.....men läkaren sa att det inte är något som påverkar fostret iaf på något sätt.....

• Pigge2

NicoleSthlm:
    Ojoj då måste du mått jättedåligt, mina 54 låter ju som ingenting jämfört med 270. Krya på dig nu!!

• NicoleSthlm

Pigge: Jag e mest bara trött hela tiden, men antibiotikan hjälper inte för sen kräks jag bara upp....tydligen vanliga biverkningar.... Men jag hoppas att din sänka osså fixar sig!!

Svar på tråden Hög sänka normalt vid graviditet?