• Anonym (bilproblem)

Panik! Bilkunniga! Ventilkåpspackning, byta själv?? No money just nu.

Vår Ford Fokus 2011 har läckt motorolja i natt (vi körde ett par mil i går), upptäckte vi i morse. Vi har gjort många långkörningar över jul och nyår. Aldrig haft problem med läckage förr med bilen, men min man anser att motorn kräver mycket olja numera. Vi upptäckte oljefläckar i garaget idag, och där man fyller i olja var det kladdigt plus lite runt motorn.

Flera timmar med en skål under bilen för att se om den läcker "kall" - men ingen olja. Puh! Fick tips om att det förmodligen är ventilkåpspackningen som börjar paja, och att det är lätt att byta själv, finns på Biltema enl info.
    Vi kan inte mycket om sånt, och har inte råd med verkstad just nu då vi har det skralt pga stora utgifter med hus, nyligen bytt bromskivor mm mm.

Så snälla ni som är bilkunniga! Hjälp oss, hur byter man en ventilkåpspackning? Vart köper man en sån til vår bilmodell? Klarar vi amatörer det sjäv, eller tar verkstan mycket?

Tack på förhand och GOTT NYTT ÅR! Skål

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-31 14:44
    SKREV FEL, det ska vara 2001 års modell, inte 2011!

• Svar på tråden Panik! Bilkunniga! Ventilkåpspackning, byta själv?? No money just nu.
  • Anonym (bilproblem)

OBS det är modell 2001 ej 2011, skrev fel! 

• JosefinGranqvist89

Ventilkåpspackning brukar kosta runt 200kr om jag inte minns fel (gå in på mekonomens sida och sök på ditt registreringsnr så får du deras pris och biltema är billigare). Sen är det bara att skruva loss ventilkåpan och pilla loss den gamla och sätta dit den nya ca 10-15 minuters jobb (-: , lycka till!

• Anonym (bilproblem)
    JosefinGranqvist89 skrev 2013-12-31 14:56:16 följande:
    Ventilkåpspackning brukar kosta runt 200kr om jag inte minns fel (gå in på mekonomens sida och sök på ditt registreringsnr så får du deras pris och biltema är billigare). Sen är det bara att skruva loss ventilkåpan och pilla loss den gamla och sätta dit den nya ca 10-15 minuters jobb (-: , lycka till!
    TUSEN TACK!! Så det är alltså lätt att göra själv, maken tackar och bugar!! Skål
Svar på tråden Panik! Bilkunniga! Ventilkåpspackning, byta själv?? No money just nu.