Jag vill påstå att KTC inte är seriösa nör det handlar om att behandla komplex PTSD hos människor som utsatts för upprepade svåra trauman i Sverige. Snarare är det nog så att de var först i sverige att behandla flyktingar som traumatiserats i vuxen ålder och att de fått sitt goda rykte pga att de varit/är skickliga på på just behandling av sk "combat trauma". Sen tar KTC även emot en viss kvot som utvecklat PTSD som en följd av att de våldtagits i Sverige och även människor som utvecklat PTSD pga att de utsatts för andra typer av brott. Tror att de är duktiga på att behandla PTSD hos dessa människor. Sen tar KTC även emot ett stort antal sk försäkringskunder t:ex kvinnor som misshandlas i nära relationer och som har privata försäkringar via sina fackföreningar och har säkert lärt sig en hel del genom att ge dessa kvinnor korttidsterapi. Jag tror att KTC har sitt goda rykte pga att kunskapen i sverige om så kallad komplex traumatisering som uppstår som en följd av barndomstrauman och/eller misshandel i nära relationer i vuxen ålder är minimal. Hur ska man annars kunna förklara att KTC har ett gott rykte trots att de behandlar komplex traumatisering inom ramen för korttidsterapi som riskerar att skada människor och när internationell forskning entydigt säger att behandling av komplex PTSD tar tid ? Hur kan KTC ha ett gott rykte trots att de inte tillämpar sk fasspecifik behandling som enligt all internationell expertis krävs vid behandling komplexa trauman ? KTC skriver på sin hemsida att de arbetar med fasspecifik behandling men det stämmer helt enkelt inte, i alla fall inte i mitt fall. När jag fick sk fasspecifik behandling efter KTC vet jag ju vad det är. Inte heller stämmer det att de börjar med att utreda och diagnosticera för att sedan behandla. Jag blev varken utredd eller diagnosticerad till att börja med utan fick fylla några enkla självskattningsformulär och sedan direkt inkastad i en traumabehandling på så otrygga villkor att jag blev suicidal vid upprepade tillfällen för första gången i mitt liv. KTC tar inget som helst ansvar för detta. Sedan blev jag utredd med scid-d, i slutet av behandlingen på KTC !! och fick då diagnosen komplex PTSD. jag vill påstå att vad som hände mig kunde hända pga att KTC saknar rutiner för hur människor ska tas om hand. Det hela verkar helt godtyckligt och handla om vad den enskilda terapeuten bestämmer sig för. KTC har ingen generell rutin som säger att alla patienter ska utredas och diagnosticeras innan man tar ställning till vilken behandling människan behöver. KTC har heller ingen rutin som säger att alla människor som utvecklat komplex PTSD behöver fasspecifik behandling och behöver träffa en läkare för läkemedelsöversyn. I mitt fall fick jag aldrig träffa en läkare trots att KTC säger sig vara experter på farmakologisk behandling vid PTSD och komplex PTSD. Eller, jag fick träffa chefsöverläkaren vid ett tillfälle, då han upptäckt att min terapeut gjort fel, bestämt sig för att skydda henne genom att avbryta min behandling med omedelbar verkan och kom störtande för att tala om detta. För mig är KTC en illa skött privat klinik som saknar fungerande rutiner och som har ett gott rykte pga att kunskapen att människor som utvecklar komplex PTSD behöver tid och fasspefik behandling är minimal i Sverige. Och därför hänvisas människor till KTC trots att de behandlar komplex PTSD inom ramen för korta terapier och många gånger utan fasspecifik behandling. Med kortidsbehandling menar jag 15-25 sessioner. Var kan du vända dig ? Psykiatri Södra har en välfungerande psykoterapienhet som har en bred kompetens. Eller kanske om du vänder dig till PRIMA som nyss anställt en terapeut som arbetat länge på KTC med komplex PTSD och dissocciation till sin psykoterapienhet. Annars gäller nog att vända sig privat. Ta tex kontakt med någon av de terapeuter som finns i EMDR-föreningens terapeutregister. Många av dessa har erfarenhet av att arbeta med komplex traumatisering, men inte alla så ring runt och fråga. Flera av terapeuterna arbetar även på KTC, så ställ frågan hur de ser på tidsapekten vid behandling av komplex PTSD och om de arbetar med sk fasspecifik behandling. Fråga också vad de menar med fasspecifik behandling mer konkret. Och fråga hur de definierar komplex PTSD. Om de anser att komplex PTSD kan uppstå som en följd av barndonstrauman som fysiska och/eller psykiska övergrepp och försummelse eller om de anser att komplex PTSD framför allt Uppstår som en följd av sk combat trauma, tortyr och/elller upprepad misshandel i vuxen ålder. Det är ju viktig för dig att veta om terapeuten förstår komplex PTSD ur ditt perspektiv och förstår att behandlingen behöver få ta den tid den tar. Jag har haft tur och får nu hjälp av en mycket erfaren och kunnig terapeut som verkligen behärskar Behandling av komplex PTSD, dissociation och fasspecifik behandling. Och PTSD, har fått ett antal EMDR sessioner enbart för att läka trauman jag fick på KTC. Önskar dig Lycka till ! Det finns hjälp att få och du är värd det !