• Anonym (AmandaL)

Vad göra med vän som går tillbaka till dålig kille?

Nu har hon gjort det igen, gått tillbaka till killen som hela tiden sviker, är otrogen, lever på henne, skiter i henne, trycker ner henne, lämnar henne... För att sen komma tillbaka. Varje gång är de samma sak, hon tänker inte ta honom tillbaka, detta var avsolut droppen! Vi umgås ganska mycket trots att vi lever två helt olika liv, tyvärr så försvinner hon lite och rättar sig efter honom när dom är tillsammans igen och jag är så himla trött på det samtidigt som jag tycker så synd om henne. Killen har ingenting, inte jobb, inte utbildning, inte körkort, han är en nobody som lever på andra! Vad gör man, säger upp vänskapen? Ställer upp varje gång han dumpar henne trots att hon nästan dumpar mig varje gång han tar henne tillbaka? Tjejen går på antidepressiva och är sjukskriven från sitt jobb pga idioten.

• Svar på tråden Vad göra med vän som går tillbaka till dålig kille?
  • Anonym (sara)

Inte dumpar man sin vän för att hon är självdestruktiv. Det är vännerna som håller henne lite över ytan, som kan bidra med lite balans i det sjuka liv hon lever. När man är i en destruktiv relation så får man väldigt skeva perspektiv på saker och ting, och man känner sig värdelös. Det är därför man går tillbaka, för ens självkänsla är så otroligt låg. Om man då inte har någon på utsidan som iallafall försöker balansera upp det genom att vara en positiv del i ens liv och kanske påminna om att hon är en fin person som förtjänar bättre, då är man helt förlorad i killens våld. Dock kan du ta upp med henne att man får ge och ta, och att hon själv också måste anstränga sig för att få er vänskap att hålla.

• Anonym (Hjälp)

Nej man hjälper henne ur detta. Ser till att hon kommer bort från den här totalt olämplige personen som behandlar henne som dörrmatta/hemhjälp. Gå samman alla i vänkretsen runt henne och se till att hon kommer bort. Hjälp henne att klippa förbindelser så hon får andrum och själv inser vad hon gör med sitt liv. I de värsta stunderna måste vänner backa upp och stödja den som är utsatt. Detta leder henne bara rakt in i helvetet. Det kroniska helvetet.

• Anonym (AmandaL)
    Anonym (sara) skrev 2013-12-31 19:41:14 följande:
    Inte dumpar man sin vän för att hon är självdestruktiv. Det är vännerna som håller henne lite över ytan, som kan bidra med lite balans i det sjuka liv hon lever. När man är i en destruktiv relation så får man väldigt skeva perspektiv på saker och ting, och man känner sig värdelös. Det är därför man går tillbaka, för ens självkänsla är så otroligt låg. Om man då inte har någon på utsidan som iallafall försöker balansera upp det genom att vara en positiv del i ens liv och kanske påminna om att hon är en fin person som förtjänar bättre, då är man helt förlorad i killens våld. Dock kan du ta upp med henne att man får ge och ta, och att hon själv också måste anstränga sig för att få er vänskap att hålla.

Försökte prata med henne om de där en annan gång att de är så tråkigt att hon har så lite tid för sin vän så fort de är tillsammans, hon fick spel och kallade mig både de ena och de andra och mer eller mindre hånade mig för att jag inte har nån annan att umgås med medans hon är så upptagen... När de inte är tillsammans är han världens sämsta kille som hon inte längre är kär i, han är ful och dum i huvet och hon säger att hon mår så mycket bättre utan han. Sen märker man när hon gradvis slutar höra av sig och man ser bilder och statusar på fb som talar om att de är tillsammans igen, hon vill inte ens berätta för mig... Jag vill finnas där men inte bara på hennes villkor, samtidigt vill jag inte se henne med idioten för jag vet at han kommer såra henne igen!
  • Anonym (sara)
    Anonym (AmandaL) skrev 2013-12-31 19:53:44 följande:

Försökte prata med henne om de där en annan gång att de är så tråkigt att hon har så lite tid för sin vän så fort de är tillsammans, hon fick spel och kallade mig både de ena och de andra och mer eller mindre hånade mig för att jag inte har nån annan att umgås med medans hon är så upptagen... När de inte är tillsammans är han världens sämsta kille som hon inte längre är kär i, han är ful och dum i huvet och hon säger att hon mår så mycket bättre utan han. Sen märker man när hon gradvis slutar höra av sig och man ser bilder och statusar på fb som talar om att de är tillsammans igen, hon vill inte ens berätta för mig... Jag vill finnas där men inte bara på hennes villkor, samtidigt vill jag inte se henne med idioten för jag vet at han kommer såra henne igen!
    Du vill inte se henne med honom för att han kommer såra henne, så då sårar du henne istället genom att avsluta eran vänskap?

Hennes beteende är normalt under omständigheterna. Att hon inte berättar när de blir tillsammans igen handlar förmodligen om att hon skäms. Hon vet att det inte är rätt men hon är för svag för att göra bra val för sig själv. Döm inte henne för det. Man kan inte tvinga någon. Det enda sättet man kan hjälpa är att försöka bygga upp hennes självkänsla tills hon själv är redo att lämna.
  • Anonym (AmandaL)
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-12-31 19:47:20 följande:
    Nej man hjälper henne ur detta. Ser till att hon kommer bort från den här totalt olämplige personen som behandlar henne som dörrmatta/hemhjälp. Gå samman alla i vänkretsen runt henne och se till att hon kommer bort. Hjälp henne att klippa förbindelser så hon får andrum och själv inser vad hon gör med sitt liv. I de värsta stunderna måste vänner backa upp och stödja den som är utsatt. Detta leder henne bara rakt in i helvetet. Det kroniska helvetet.

Hur?? Hon kommer till mig när de är slut och hon är JÄMT välkommen, då umgås vi mycket och jag försöker se till så hon mår bra men han skickar miljarder sms och bönar och ber om att få henne tillbaka, hon går med på att ses efter myyycket tjat sen är hon tillbaka. Jag umgås inte med några av hennes andra vänner då de är vänner till den där killen och såklart på hans sida och sitter och hejar på varje ny gång dom "ska starta om på ny kula"...
  • Anonym (Hjälp)

Sök få in henne på ett skyddat boende för utsatta kvinnor med terapi.

• Anonym (AmandaL)
    Anonym (sara) skrev 2013-12-31 19:56:53 följande:
    Du vill inte se henne med honom för att han kommer såra henne, så då sårar du henne istället genom att avsluta eran vänskap? Hennes beteende är normalt under omständigheterna. Att hon inte berättar när de blir tillsammans igen handlar förmodligen om att hon skäms. Hon vet att det inte är rätt men hon är för svag för att göra bra val för sig själv. Döm inte henne för det. Man kan inte tvinga någon. Det enda sättet man kan hjälpa är att försöka bygga upp hennes självkänsla tills hon själv är redo att lämna.

Självklart avslutar jag inte vänskapen! Det är ju hon som inte kommer till mig, hon har inte tid för mig när de är tillsammans och hör av sig mindre, har aldrig inte funnits där för henne. Har aldrig sagt att jag inte kommer finnas ellef valt att inte umgås med henne. Jag vet att han kommer såra henne dom har varit tillsammans 7000 gånger nu. Och NEJ jag är inte avundsjuk :) Detta är en DÅLIG kille, som gör dåliga saker och har en dålig vänskapskrets som innefattar både droger och värre saker. Jag vill finnas där men de är tufft att se henne bli så ledsen för att sen bli så dum..
  • ledigidag

Jag tycker inte att man ska finna sig i vad som helst från en kompis som gör dåliga val, kompisen har faktiskt också ett ansvar, TS får helt enkelt avgöra hur mycket hon mäktar med och säga ifrån om hon inte orkar mer. Att släpa en ovillig, självdestruktiv person till en terapeut är inte så jäkla lätt. Väninnan behöver proffshjälp, men vägrar hon så...

• ledigidag

TS ska inte heller behöva finna sig i att väninnan är otrevlig, hur dåligt väninnan än mår.

• Anonym (AmandaL)
    ledigidag skrev 2013-12-31 20:37:25 följande:
    Jag tycker inte att man ska finna sig i vad som helst från en kompis som gör dåliga val, kompisen har faktiskt också ett ansvar, TS får helt enkelt avgöra hur mycket hon mäktar med och säga ifrån om hon inte orkar mer. Att släpa en ovillig, självdestruktiv person till en terapeut är inte så jäkla lätt. Väninnan behöver proffshjälp, men vägrar hon så...

Så känner jag också lite, jag har ju mit eget liv också. Det blir mycket ibland och jag vet inge hur många gånger jag orkar med att han dumpar henne och hon går tillbaka när han ber... Samtidigt kallar hon mig för den absolut bästa vännen hon har men ändå kan hon inte tala om för mig att de är tillsammans igen, känner mig nästan sviken där också...
Svar på tråden Vad göra med vän som går tillbaka till dålig kille?