• Mio68

    Min islänning är tokpigg!

    Jag har en islandshäst som är 17 år. Jag har haft honom sedan  augusti. Jag har hållit på med ridhästar i massor med år,och islandshästar aktivt i ca fem år, har också jobbat på verksamhet. Den här hästen är min fjärde islandshäst, de tre jag haft innan ha varit foderhästar, men denna är min egen. 

    Vad jag vill säga är att mycket har jag varit med om i mina dagar, men nu går jag bet.

    Min pigga men trevliga kompis har under de senaste två veckorna förvandlats till värsta krut paketet.
    Helt tokig i bland. Vi märker en tydlig skillnad om vi tar honom direkt från boxen på morgonen, eller om han får gå i hagen hela dagen innan han rids.
    Om vi tar honom direkt från boxen är han ibland hel tokig skyggar för minsta lilla , far iväg och nästan gör en ansats att sticka med folk. Han har provat ett par gånger, både med mej och med min vuxna dotter, men när man tar i tyglarna stannar han. Ögonen snurrar i huvudet på honom, och han går och kröker på nacken också så att fradgan stänker ända ner på benen. 
    Låter vi honom gå i hagen hela dagen och rider på kvällen så sköter han sig exemplariskt hela tiden.
    Det är precis som om han står i boxen på natten och laddar på med energi till tusen.
    Jag vet att islandshästar kan bli pigga av det kalla vädret, våra verksamhetshästar var likadana. Har en kompis i stallet, hennes häst var likadan strax före jul.
    Är det någon mer som har samma erfarenhet? ?

  • Svar på tråden Min islänning är tokpigg!
  • Jill 79

    Men så är väl alla hästar. Har alltid haft mina hästar minst någon timme i hagen eller skrittmaskin innan jag ridit eller kört dem. Annars blir de ju laddade krutpaket. Måste du rida direkt på morgonen? Är han helt knäpp kanske du bör fundera på att byta kraftfoder.

  • Mio68

    Jag rider ibland på lördagar  och söndag mornar för att få rida i dagsljus. Annars rider jag alltid på kvällen, men det är ju så himla mörkt och tråkigt nu. Har också dragit ner kraften till nästan noll. Ska prova att köra ur honom lite energi i paddocken innan jag går ut nästa gång..  

  • Mio68

    Har funderat på det också. Eftersom det här är första vintern jag har honom så ska jag prova mej fram och ev ställa honom på lösdrift till nästa vinter om han forsätter att vara odräglig..  
    En kompis i stallet sa att islandshästen laddar på med energi inför vintern för att inte frysa. Och nu när vintern är så mild ( vi bor i svealand) så behövs inte energin , men den måste liksom ut nånstans... Vi får vänta och se lite.

  • Choppen
    Mio68 skrev 2014-01-01 10:07:40 följande:
    Jag rider ibland på lördagar  och söndag mornar för att få rida i dagsljus. Annars rider jag alltid på kvällen, men det är ju så himla mörkt och tråkigt nu. Har också dragit ner kraften till nästan noll. Ska prova att köra ur honom lite energi i paddocken innan jag går ut nästa gång..  

    Har du analyserat höet? Ibland innehåller höet extrema mängder med energi....

    Finns det möjlighet till utedrift? Han kanske helt enkelt har ett större behov av att röra på sig och skulle funka bättre med en lös/utedrift?  
  • Choppen
    Mio68 skrev 2014-01-01 10:39:22 följande:
    Har funderat på det också. Eftersom det här är första vintern jag har honom så ska jag prova mej fram och ev ställa honom på lösdrift till nästa vinter om han forsätter att vara odräglig..  
    En kompis i stallet sa att islandshästen laddar på med energi inför vintern för att inte frysa. Och nu när vintern är så mild ( vi bor i svealand) så behövs inte energin , men den måste liksom ut nånstans... Vi får vänta och se lite.

    missade att du hunnit skriva det själv 😄
  • studentska

    Kan du inte longera en stund innan du rider på helgen? Då gör han ju av med den värsta energin. Alternativt om du kan släppa honom en stund i paddock/ridhus eller vad ni nu har att tillgå. Då får han ju rasa av sig en stund men behöver inte gå i hagen. Men longering blir ju den mest kontrollerade formen om du är orolig för att han är så pigg att han riskerar att skada sig om du släpper honom lös.

  • Mio68

    Sist jag red på morgonen släppte jag honom i vår paddock ca 20 min innan jag red. Men där hade han ingen som helst lust att springa  :-/  Jag drev på honom lite och han travade runt ett par varv, sen tröttnade han. Fungerade jättebra att rida sen. Kan ha varit nåt tillfälligt hjärnsläpp bara...

  • Litet My
    Choppen skrev 2014-01-01 10:44:34 följande:

    Har du analyserat höet? Ibland innehåller höet extrema mängder med energi....

    Finns det möjlighet till utedrift? Han kanske helt enkelt har ett större behov av att röra på sig och skulle funka bättre med en lös/utedrift?  
    Tänkte också på det, ofta tänker man bara vilket kraftfoder som ger mycket energi medan man inte lägger något fokus på höet, som ju faktiskt kan variera extremt mycket. Vet vissa år när man knappt behövt komplettera med kraftfoder och vissa år där kraftfodret tärt på budgeten så att säga.
Svar på tråden Min islänning är tokpigg!