• Anonym (normalt??)

Normalt för en 19-månaders? Gnäll, sovstrul, kastar saker...

Min son är drygt 19 månader.

De senaste veckorna har det varit rätt gnälligt och mammigt här hemma. Han kastar mycket med saker, ser ut som om han vill testa oss: han kollar på oss och säger "nej" och sen kastar han saken ändå och tittar på oss igen. Gång på gång på gång. Även med t ex lådor och skåp är han rätt våldsam, det ska smallas och dras hårdhänt. 

Han somnar i sin spjälsäng, men vaknar efter 3-4 timmar och vill då ligga tillsammans med oss, det går inte att natta om honom i spjälsängen. Vaknar tidigt, runt halv 6. Sover 9-10 timmar på natten och 2-3 timmar på dagen. 

Har svårt att sitta still vid matbordet, äter dåligt (det har han alltid gjort, ända sen vi slutade helamma i princip)

Låter detta normalt eller onormalt för er? Det är mitt första barn så jag har inget att jämföra med. 

• Svar på tråden Normalt för en 19-månaders? Gnäll, sovstrul, kastar saker...
  • Philippa

19 månader... du menar 1,5 år??

Ja, ditt barn är helt normalt.

• Anonym (normalt??)
    Philippa skrev 2014-01-01 10:18:17 följande:
    19 månader... du menar 1,5 år??

Ja, ditt barn är helt normalt.
    Jag menar lite drygt 1,5 år, ja. 

Tack. 
  • Anonym (normalt??)
    The Fugly skrev 2014-01-01 10:42:32 följande:
    Låter normalt och bekant!
    Skönt att höra. Är mest min man som håller på och ska "förstora" det, tycker jag. Säger saker som "det här håller inte längre" och "det är ju inte normalt". 

Jag försöker spåra in honom på att det handlar om en begynnande självständighet hos sonen, kombinerat med frustration över att han ännu inte kan prata mer än enstaka ord... och att han varit lite extra "provocerande" de senaste dagarna hänger kanske ihop med att han haft rejäl ögoninflammation, och vi har varit tvungna att droppa hans ögon vilket han inte gillat. 

Så jag tänker det som en rätt naturlig reaktion: hans sätt att säga "mamma och pappa, ni gör ju saker mot mig, fast jag inte vill och fast jag säger nej, så då gör jag likadant". 
  • The Fugly
    Anonym (normalt??) skrev 2014-01-01 10:47:30 följande:
    Skönt att höra. Är mest min man som håller på och ska "förstora" det, tycker jag. Säger saker som "det här håller inte längre" och "det är ju inte normalt". 

Jag försöker spåra in honom på att det handlar om en begynnande självständighet hos sonen, kombinerat med frustration över att han ännu inte kan prata mer än enstaka ord... och att han varit lite extra "provocerande" de senaste dagarna hänger kanske ihop med att han haft rejäl ögoninflammation, och vi har varit tvungna att droppa hans ögon vilket han inte gillat. 

Så jag tänker det som en rätt naturlig reaktion: hans sätt att säga "mamma och pappa, ni gör ju saker mot mig, fast jag inte vill och fast jag säger nej, så då gör jag likadant". 
    Precis, det är en begynnande självständighet och alla "nej", som jag villigt erkänner kan bli tröttsamma, är egentligen ett sundhetstecken. Det är en fullständigt normal del av utvecklingen till att bli en självständig och egen individ. Att han blir lite extra nej-sägande under en period där ni dagligen måste utsätta honom för något han ogillar är som du säger helt naturligt och sunt. Vi vill ju så klart att våra barn säger ifrån när de behandlas på ett sätt de upplever som otrevligt och det är viktigt att berätta även för barn så små som våra varför något görs.

Din man behöver kanske lite böcker och barns utveckling och trots för att landa i samma insikter du redan har?
  • Anonym (normalt??)
    The Fugly skrev 2014-01-01 11:04:22 följande:
    Precis, det är en begynnande självständighet och alla "nej", som jag villigt erkänner kan bli tröttsamma, är egentligen ett sundhetstecken. Det är en fullständigt normal del av utvecklingen till att bli en självständig och egen individ. Att han blir lite extra nej-sägande under en period där ni dagligen måste utsätta honom för något han ogillar är som du säger helt naturligt och sunt. Vi vill ju så klart att våra barn säger ifrån när de behandlas på ett sätt de upplever som otrevligt och det är viktigt att berätta även för barn så små som våra varför något görs.

Din man behöver kanske lite böcker och barns utveckling och trots för att landa i samma insikter du redan har?
    Han är ingen bokslukare, utan det är jag som står för läsandet här hemma. Så jag läser och när jag hittar något jag tycker är vettigt så försöker jag implementera det muntligen hos honom i stället

Jag nämnde just min teori om ögondropparna och att det kanske kan skapa lite extra provokationer och hans reaktion var typ "WOW vad smart, självklart är det så det är!". Men jag tror han glömmer det lite när han är trött och irriterad, då tappar han lite av förståelsen för sonen och tycker "men varför kan han inte bara lyssna och göra som vi säger???". "Varför måste det vara en kamp att sätta på ytterkläder varje gång?" "Varför måste han kasta med sakerna, det är ju inte normalt att inte kunna leka försiktigt!" osv osv.... 
  • Anonym (normalt??)
    Carolina01 skrev 2014-01-01 21:57:58 följande:
    Låter väldigt normalt, tyvärr ;)!
    Haha, ja tyvärr kan man nog säga ja, det är ju rätt krävande.... 

Men ändå skönt att höra att det är fler som upplever samma  

Är som sagt mest min sambo som inte riktigt vill acceptera att det är så här med barn i vissa perioder, ändå har han barn sen innan, så jag vet inte riktigt vad han förväntar sig. 
Svar på tråden Normalt för en 19-månaders? Gnäll, sovstrul, kastar saker...