• Anonym (fegis)

brorsans familj - barnen far illa - jag är en fegis - vad gör jag?!

Min bror behandlar sina barn som skit. Det är hot hela tiden. Barnen skall vara tysta och inte gnälla annars blir det ingen godnattsaga/inget fredagsmys etc. Ungarna är inte alls särskilt jobbiga, de beter sig som förväntat med tanke på deras ålder.

Jag tror att föräldrarna är osäkra och tror att det är så här man ska göra. De säger saker som jag tycker låter helt sjuka. Speciellt min bror. Han säger att han stänger in barnen på rummet och håller fast handtaget så att de inte kan komma ut. Han har slängt ut dem på utsidan utan ytterkläder. Detta för att barnen "ska lugna ned sig och säga förlåt".

Jag å andra sidan är extremt konflikträdd och har hittills bara lyssnat på vad han har berättat. Han säger det i förbifarten precis som att det vore det mest naturliga i hela världen. Jag har lust att berätta för honom hur han "ska" göra och hur barn är funtade, men jag vågar inte. Jag är rädd för att han skall tro att jag tycker att jag är bättre än honom, att jag är en besserwisser etc och inte lyssna på vad jag säger. Jag tror inte att han vill ha hjälp. vad fan ska jag göra? Jag är alltså en riktig fegis - och jag behöver råd om hur jag skall hantera detta - för barnens skull!

• Svar på tråden brorsans familj - barnen far illa - jag är en fegis - vad gör jag?!
  • Anonym (Frida)

Din bror handlar helt rätt ungarna skall fan uppföra sig vi gör likadant här hemma en eloge till din bror!

• Nellon

Det är INTE OK att behandla barnen på det viset. Jag tycker att du ska ifrågasätta! Vilket är viktigast - att barnen mår bra eller att din bror inte tycker du är en besserwisser? Tycker det är solklart...

• Anonym (Frida)
    Nellon skrev 2014-01-01 12:33:20 följande:
    Det är INTE OK att behandla barnen på det viset. Jag tycker att du ska ifrågasätta! Vilket är viktigast - att barnen mår bra eller att din bror inte tycker du är en besserwisser? Tycker det är solklart...

Du verkar vara stenblåst curlingförälder nä inför aga barn igen!
  • Anonym (allvarligt?)
    Anonym (Frida) skrev 2014-01-01 12:31:32 följande:
    Din bror handlar helt rätt ungarna skall fan uppföra sig vi gör likadant här hemma en eloge till din bror!
    Menar du allvar?

Så du tror att du får ungar som uppför sig genom att hota och bestraffa?
    Du vet att uppdraget är att fostra fungerande vuxna väl...?
    Det är lätt som en plätt att få ungar att lyda blint, men hur tror du att deras vuxenliv kommer att se ut om du kör den taktiken....? 
  • Bregott

Inte okej!!! Om du inte törs säga det face to face, skriv ett brev eller mail tillhonom, många kommuner erbjuder föräldrautbildningar också som du kan föreslå att de går på. Eller så får du väl anmäla anonymt till soc. Men gör något!!!!

• Frontline
    Anonym (allvarligt?) skrev 2014-01-01 12:38:49 följande:
    Menar du allvar?

Så du tror att du får ungar som uppför sig genom att hota och bestraffa?
    Du vet att uppdraget är att fostra fungerande vuxna väl...?
    Det är lätt som en plätt att få ungar att lyda blint, men hur tror du att deras vuxenliv kommer att se ut om du kör den taktiken....? 
    Ja för mig funkade det bra, vart ungefär uppfostrad på det sättet när jag var barn och jag har lyckats bra i livet.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Nellon
    Anonym (Frida) skrev 2014-01-01 12:38:08 följande:

Du verkar vara stenblåst curlingförälder nä inför aga barn igen!
    Haha du kan inte vara på riktigt... Om så, hoppas du inte har eller får några barn
  • Anonym (Medmänniska)

Livet är inte lätt. Jag tycke inte det är okey att gömma sig bakom konflikträdsla. Det har blivit för vanligt. Jag tycker nästan de är en form av egoism, typ jag offrar inget bara jag har det bra. Varför ska JAG riskera att bli ovän med någon. Inte mitt problem hur någon sköter något.....

Om du for illa när du var liten, hur hade du velat att din omgivning reagerat?

Tycker du ska tänka på att du som medmänniska har ett fasteransvar för din brors barn. Om du var en av dem, hur skulle du reagera speciellt när du blir stor. Du visste att faster fanns där men att faster prioriterade sig själv framför dig som maktlöst barn? Är det okey?

Jag skulle inte kunna låta bli att ta mitt fasteransvar och kunna stå rakryggad för mig själv och de här barnen.

Även om detta inte är bra för barnen så tror jag inte det är så allvarligt att soc kommer göra något. Här tror jag defiintivt att det är bättre att prata med bror din och framför allt att du umgås mer med barnen (även om ni inte bor på samma ort).

Om jag skulle vara en dålig förälder vill jag att min omgivning reagerar mot mig inte kopplar in soc om det inte är värre saker. Jag tror det kan skada mer än det gör nytta.

Fråga dig själv hur du skulle vilja att omgivningen reagerade OM de ansåg att gjorde fel.

• Nellon

Plus att stänga ut barnen utan ytterkläder faktiskt är misshandel.... Nej fy fan... Undrar hur ni tänker som tycker att han beter sig rätt mot sina ungar! Läskigt!

• Anonym (allvarligt?)
    Frontline skrev 2014-01-01 12:46:21 följande:
    Ja för mig funkade det bra, vart ungefär uppfostrad på det sättet när jag var barn och jag har lyckats bra i livet.

Det beror nog på vad du lägger för värdering i begreppet lyckats....
  • Anonym (Frida)

Inga skruvar lösa här ente vadä vadå hur skall de jävlarna straffas då? Ska man curla och låta de bestämma allt?

• umm abdilleh
    Frontline skrev 2014-01-01 12:46:21 följande:
    Livet är underbart när underlivet är bart :)

• Socialarbetare

TS- tror du att du skulle kunna möta din bror med att börja med ett samtal om hur DU mår när du tagit del av hans små berättelser vad han utsätter era barn för? För att först få ner honom på en nivå där han överhuvudtaget är mottaglig att ta in information. Hur var er egen uppväxt?

• Socialarbetare
    Socialarbetare skrev 2014-01-01 13:27:11 följande:
    TS- tror du att du skulle kunna möta din bror med att börja med ett samtal om hur DU mår när du tagit del av hans små berättelser vad han utsätter era barn för? För att först få ner honom på en nivå där han överhuvudtaget är mottaglig att ta in information. Hur var er egen uppväxt?

Menade HANS barn.
  • Anonym (morsan)

Vilken idiot!

sådär uppfostrar min kusin sina barn, och inte är de snälla för det, det enda som händer är att de blir ögontjänare, känner sig konstant kränkta och tar igen det på någon annan som är yngre och svagare. De svarar otrevligt och klankar alltid ner på någon.bortskämda, curlingbarn.
    vilken tur att din bror eller min kusin inte är föräldrar till våra pojkar (tvillingar) som har ADHD autism och tvång.de kan vara sjukt provocerande och drar med sig varandra, men är konstigt nog mycket trevligare än kusinens barn , säger inte elaka saker till andra barn , tackar för maten och presenter. Kan inte sitta stilla länge vid ett matbord, man måste anpassa aktiviteten till vad de orkar,då går det bra.

Svar på tråden brorsans familj - barnen far illa - jag är en fegis - vad gör jag?!