• LillaStoraSofia

Jag vill dö

Nyårsafton dricker jag för mycket. Min pojkvän blir ledsen och vill gå hem. Jag tar fram en kniv och hotar skada mig själv bara för att han ska stanna. Idag vill jag dö.

Jag känner ofta så - att jag vill dö. Jag är inte där jag vill vara i livet. Jag har en examen men har varit arbetssökande sedan jag blev klar för ett år sen och läser som bäst vidare. 27 år har jag funnits till och jag har äntligen hittat den stora kärleken. Han är allt jag vill ha men han är inte i samma skede i livet som jag är. Jag längtar efter giftermål och barn. Det snurrar i mina tankar dagligen. Jag vet att min pojkvän inte har några sådana tankar över huvud taget. "Kanske om fem år - KANSKE för jag vill inte ha barn bara för att ha barn. Jag vill ha ett bra förhållande och sedan kanske skaffa barn." 

Alkoholen - vi har ett komplicerat förhållande. Jag dricker inte ofta för att bli full. Jag tycker om att ta en öl nu och då men ganska sällan dricker jag för att bli full. Men då jag dricker just för att bli full blir det nästan alltid för mycket. Jag skadar honom jag tycker om mest av allt. Då jag märker att han blir ledsen hotar jag med att skada mig själv. Jag tänker ofta på att skada mig själv och att jag inte orkar mera till vardags men jag kan kontrollera det på nåt sätt men i fyllan går det inte. 

Idag i ångesten efter en fylla där jag varit boven har jag tagit ner lampan i vardagsrummet. Jag velar mellan att hänga mig själv eller gå till akutmottagningen. Jag vill inte dö men jag kan inte leva såhär. 

• Svar på tråden Jag vill dö
  • stjärne

Har du aldrig funderat på att ta hjälp av någon professionell för att komma ur det här tänket?

Låter jävligt klyschigt, men livet är faktiskt en gåva så ta hjälp av någon som kan få dig att sluta känna såhär och börja njuta av livet.

• LillaStoraSofia

Jag har försökt flera gånger men jag vågar aldrig vara ärlig då jag har sökt hjälp. Så låter jag bli att gå tillbaka. Jag vet att det inte borde kännas såhär men ändå är jag för feg för att göra nåt åt saken.

• splatteglatt

Jag har varit där, tro mig. Dock har jag inte det så svårt med alkoholen, men det är så lätt för mig att sluta. Jag gillade att dricka alkohol för då var man i en helt annan värld, när jag är full så försvinner allt det hemska som har hänt mig...jag känner mig glad. Men jag dricker inte så mycket längre. Vet du vad som hjälper? Res! Åk till andra länder, njut av miljön och ha kul (man kan ha kul utan att dricka alkohol). Skaffa hund (fungerar utmärkt att ha om du är barnlös, att ha hund är nästan som att ha ett barn), börja med yoga för det läker själen (och kroppen). Det är mina tips till dig...du lever bara en gång. Njut av livet. Upptäck världen.

• koas

Jag tycker också att du ska söka hjälp. Det går att må mycket bättre. Undvik alkohol helt, alkohol är ångestframkallande.

• RKå

Hej på dej!!!
    låter lite tufft för dig tycker jag..
    låter som du inte vet riktigt vad du vill i livet samt en besvikelse över din situation som jag förstår.
    man vet kanske aldrig riktigt vad man vill i livet till 100% men man kan göra förbättringar tror jag

börja med att strukturera upp ditt liv om vad just DU skulle vilja göra och ha det...
    lägg upp typ 5-6 Grundregler som du skulle vilja följa
    sätt upp en regel tex att aldrig dricka dig full? Alkohol gör mycket skada bland familjer och par. det man inte vågar eller kan resonera om när man är nykter blir ofta inte bra om man gör det när man är onykter. Ofta kommer det fram saker från hjärtat när man är onykter som man aldrig skulle sagt när man är nykter.
    det bästa är kanske att funderar igenom, kanske skriva ned på en lapp och sätta sig ned vid köksbordet med en kopp kaffe och prata egendom och ventilera alla sina funderingar. Och samtidigt förklara varför man reagerar och beter sig som man gör. 
    sätt upp 5-6 riktlinjer och förändringar som du vill genomföra tex
    Få en stabilare vardag
    Ej dricka dig full
    skaffa ett arbete med det Du vill, kanske får man flytta dit jobbet finns?
    skaffa barn och när?
    OSV....

sen får du prioritera med din pojkvän och berätta hur viktigt detta är för dig och vara beredd att göra dina egna förändringar i livet.

själv ville jag ha barn och familj sedan tidig ålder och hade aldrig kunnat träffa och gifta mig med en tjej som sagt att hon aldrig velat ha barn. Det var ett för viktigt beslut för mig i livet. Så jag frågade när man visste att det kunde bli alvar att man gillade och tyckte om varandra på det där "speciella" viset..
    Skulle du vilja skaffa barn i framtiden eller är det något du absolut inte vill ha?? Frågade jag och sa att jag absolut ville ha det. jag kan inte gå vidare med någon som säger att den till 100% inte vill ha barn...

vet ju inte så mycket om din pojkvän, vad han gör, ålder, intressen, arbete mm, varför han känner mer grundligt om vad han menar att en familj är, vad han anser om giftemål, vad han tycker om barn mm mm...

sen beror ju lövet lite på hur du mår för övrigt?
    har du ofta humörsvängningar? Upp och ned?
    Är du ledsen/deprimerad ofta?
    Hur länge har det pågått?
    Är det ngt speciellt som startar igång det?
    Har du varit med om ngt trauma bakåt i livet?

Är det för tufft att reda ut själv kan man beställa en tid till sin husläkare en timme och berätta om sig själv
    kanske behöver man tillfällig medicinering eller Psykolog samtal?
     Viktigt att ta sig själv på allvar....

Lycka till och ta inte livet för allvarligt 
    gör ngt som du gillar OCH när det känns som värst och du känner att ångesten kommer så GÅ ut eller kör iväg en runda så att du BRYTER det mönstret tillfälligt

Svar på tråden Jag vill dö