• Signatur

Barn får inte åka första klass på SJ

Min man skulle åka X2000 till Göteborg med vår son (8,5mån). Döm av vår förvåning när man inte får åka första klass med barn. Iofs kan jag förstå att folk vill sitta i första klass och jobba i lugn och ro. Men vi betalar ju också. Min man tyckte det var så smidigt att kunna få serverat mat på tåget. Tycker det är dåligt!!

(Och ja, jag vet att det är ett lyxproblem)

• Svar på tråden Barn får inte åka första klass på SJ
  • vivianne

Jag har åkt första klass och råkat ut för barn i kupén. Får jag vara lite ego är jag glad att de ändrat reglerna. De flesta åker första klass för arbetsron snarare än benutrymmet och maten och det går ju inte lika bra med barn (som ju måste få vara barn och föra lagom med "oväsen"). Flera bortkastade arbetstimmar för många resenärer...

• Mia83

Håller med om att det är dåligt!! Barn är en del av vårt samhälle, punkt slut.

• Mia83

vivianne

"Råkat ut för barn"? Förlåt, men det lät verkligen inte trevligt...

• Amorella

Jag kan både förstå det och inte förstå det. Jag håller helt och hållet med vivianne att de som åker första klass främst gör det för arbetsron. Samtidigt skulle just första klass vara perfekt om man reste med bebis för det är så lugnt och tyst där och det är så gott om plats...

• vivianne

OK Mia, visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig, sorry

Jag ÄLSKAR barn men man blir lfaktiskt ite frustrerad när flera arbetstimmar försvinner. Man får ju göra jobbet på kvällen istället för arbetet försvinner inte.

• Tulip

Jag har inget emot barn, men jag vill inte ha barnfamiljer i förstaklassvagnen! Förlåt, men jag vill faktiskt inte bli störd när jag behöver arbetsro.

Det är illa nog när det är fullt i vagn ett och jag hamnar i tvåan, för även om det också (på många tåg) ska vara första klass så är det mycket stojigare där. (Jag åker Stockholm-Sundsvall.)

Och maten är faktiskt ganska hemsk, så för matens skull behöver man inte åka första klass!

• Lara Croft

Varför inte införa arbetskupeer? Nån som har en hög chefspost på SJ?

• Signatur

Jo, fast varför skulle flera arbetstimmar försvinna för alla andra bara för att min man tar med vår son? Bara för att han är ett barn betyder inte det att han stör.

Tycker man ska få den service man är beredd att betala för.

• Jefa

Jag förstår varför de inte har barn i första klass och tycker inte det är något konatigt med det.
    Men de borde även ha något liknande alternativ för de med barn

• JsN
    Och säkert är det så att om många efterfrågar att få åka första klass med barn så kommer den möjligheten att finnas. Nu är det troligtvis så att de flesta som väljer första klass gör det för att få arbetsro och då är det det som tillhandahålls.
  • Jefa

Signatur
    Men om 5 andras män tar med sina barn då?

• vivianne

Signatur:Kan du GARANTERA att din son är i princip knäpptyst hela resan? Personligen tycker jag att barn ska få leka, höra ramsor och sånger skratta, jollra, gråta osv utan att någon har rätt att klaga. Kanske de inte ska vara i miljöer där deras naturliga livsföring och ljud stör allt för mycket...

• Santisen

hmm när ändrade de reglerna?
    Jag åkte första klass med min lilla dotter för en dryg månad sen.

• Nie

Åkte tåg förra helgen och då var en 9månaders tjej i första klass, precis som jag. Jag insåg då att första klass är smidigaste platsen när man har barn med sig. Gott om utrymme, det är ju kanon! Jag tycker det är skitdåligt om man inte ska få ha barn i första klass, eftersom det är lättare att ha med sig ett barn när man sitter där, än i andra klass där det är trångt och jävligt.

• vivianne

Men man kan ju få ett helt extrasäte till barnet för ett par tior. Då blir det inte trångt...

• Signatur

Tja, som sagt var. Jag kan förstå att policyn finns, men jag tycker att det är mycket dåligt. I så fall får de väl ha två första klass kupéer. En där barn är välkomna och en där de inte är välkomna.
    Tycker att man ska kunna välja första klass om att man vill ha en bättre service och mera plats. Varför ska man behöva klämmas ihop i andra klass bara för att man har barn?

Vi kommer att ta flyget i fortsättningen istället. Bättre service och billigare än SJ. Där får man för att man försöker vara miljövänlig.

(Och angående maten så vet vi att den inte är mycket att hurra för, men har man inte tid att äta annat än på tåget så är det mycket bekvämt att få varm mat).

• vivianne

Men om man läser SJ:s hemsida verkar det ju inte som om barn är förbjudna i första klass, bara att "familjeerbjudandet", dvs att de reser gratis inte gäller. Så är man bara tillräckligt angelägen om förstaklass-servicen att betala för den även för barnet verkar det gå bra (obs! sagt med glimten i ögat)

• Signatur

Jopp, vi är beredda att betala. Men SJ gick inte med på det. Verkar vara olika bud beroende på vem man pratar med som vanligt...

Svar på tråden Barn får inte åka första klass på SJ