• splatteglatt

Min hund åt vindruvor, kommer hon att dö?

Hej och gott nytt år på er! Jag har en Jack Russell tik på 2 år, hon väger 6 kg. Igår tappade jag ca 2/3 vindruvor på golvet, röda sånna ni vet, ganska små. Tidigt imorse såg jag henne leka med dem och nu är jag rädd att hon har ätit någon för jag hittar inte den tredje vindruvan någonstans. Som sagt så var dom ganska små, jag har googlat lite på vad hundar tål och inte tål och det står att vindruvor är EXTREMT dödande för hundar och jag är så rädd att något ska hända henne och jag har inte pengar till att åka till veterinären, jag älskar Penny så mycket och skulle vilja åka dit med henne men det kostar skjortan bara för en undersökning! Snälla jag behöver svar, Penny är som ett litet barn för mig! Jag älskar henne så mycket så snälla, jag vill veta ifall det är akut. Hon mår bra än så länge, hon leker och mår som vanligt men ändå. Jag är rädd. Så snälla hjälp, jag älskar henne så mycket.

• Svar på tråden Min hund åt vindruvor, kommer hon att dö?
  • Erizajo

Tror inte det är någon fara, aldrig hört att det skulle vara farligt tror mina ätit med. Håll koll på henne bara!

• splatteglatt

Okej tack! Då slipper jag vara orolig :D

Erizajo skrev 2014-01-01 13:42:54 följande:
    Tror inte det är någon fara, aldrig hört att det skulle vara farligt tror mina ätit med. Håll koll på henne bara!

• The Fugly

www.giftinformation.se/article.asp

Giftigt men det verkar inte vara extremt dödande nej. Ring ett djursjukhus och be om rådgivning, de kan bäst ta ställning till hur pass akut det är. Har hunden några symptom bör du åka in. Har du ingen försäkring för hunden?

• tundra

Sluta köpa vindruvor och spara ihop till en buffert. Nästa gång är det på allvar. Mycket kan hända.

Jag har spenderat över 10 000 på veterinär det senaste året och då är mina hundar försäkrade.

• exceptionell

Håller med tundra, man måste alltid ha en buffert, och extra mycket när man ansvarar för andras liv också.

• viseversa
    tundra skrev 2014-01-01 13:51:13 följande:
    Sluta köpa vindruvor och spara ihop till en buffert. Nästa gång är det på allvar. Mycket kan hända.

Jag har spenderat över 10 000 på veterinär det senaste året och då är mina hundar försäkrade.
    Håller med. Har man djur SKA man ha pengar så man har råd med den vård dom behöbver OM olyckan vore framme. Oansvarigt annars enligt mig.
    Instagram...LOVALOVISA
  • splatteglatt

Jag har råd till att köpa mat, leksaker och godis "som innehåller fibrer och annat bra", allt som vår hund behöver har vi här. OCH ja vi har försäkring på hunden. Men att åka till veterinären och göra en undersökning är faktiskt dyrt, tänk ifall hon inte åt någon vindruva och så åker vi dit och gör en undersökning och betalar helt i onödan? Vi får nog vänta och se hur hon mår ett tag, om det märks att hon mår dåligt så måste vi ju åka men om inte så är det väll bäst att stanna.

viseversa skrev 2014-01-01 14:04:22 följande:
    Håller med. Har man djur SKA man ha pengar så man har råd med den vård dom behöbver OM olyckan vore framme. Oansvarigt annars enligt mig.
    Instagram...LOVALOVISA

• enmodigman

Min hund är försäkrad, men för säkerhets skull har jag alltid 7000kr ligger i ett kuvert att använda vid behov.

Hamnade en gång i situationen att jag åkte in akut till vet. utan att ha vare sig kort eller pengar med mig. Jag var så stressad att jag inte hade en tanke på det. Trodde också att man kunde få en räkning med sig hem, men det kunda jag glömma, fick vänta på att en kompis kom och löste ut mig och hunden från kliniken.

Min hund drabbades senare av akut livmoderinflammation i augusti och jag var tvungen att snabbt åka iväg med henne. Glad jag hade kuvertet liggande eftersom det gick på ca 4000 trots försäkringen.

Vad gäller vindruvan så är min erfarenhet att vad som är farligt för hundar handlar om större mängder än en liten bit. Det är nog som med passiv rökning, det är känt att under en längre tid vara utsatt för rök är inte bra för en, men att råka stå bredvid någon som röker en gång om året gör knappast någon skillnad. Men det är klart, shit happens

• viseversa
    splatteglatt skrev 2014-01-01 14:12:20 följande:
    Jag har råd till att köpa mat, leksaker och godis "som innehåller fibrer och annat bra", allt som vår hund behöver har vi här. OCH ja vi har försäkring på hunden. Men att åka till veterinären och göra en undersökning är faktiskt dyrt, tänk ifall hon inte åt någon vindruva och så åker vi dit och gör en undersökning och betalar helt i onödan? Vi får nog vänta och se hur hon mår ett tag, om det märks att hon mår dåligt så måste vi ju åka men om inte så är det väll bäst att stanna.
    JO jag tycker man har en buffert för såna sajker ja. JA det är dyrt men kan man inte stå för den kostnaden ska man skanske inte ha djur. Det kan hända massor du måste åka in för som du får betala ur egen ficka ts.

Min mamma fick operera sin katts tänder pga en gammal skada som blev infekterad. Dom ringde och sa att han behövde dra ut fler tänder pga en tandsjukdom dom upptäkt på operationsbordet som tydligen är vanlig hos äldre katter och att detta INTE gick på försäkrningen utan skullekosta 6000.- extra som mamma fick ta ur egen ficka..

Dom frågade om dom skulle strunta i det och väcka honom ur narkosen eller om dom skulle ta dessa sjuka tänder också när han ändå var sövd.

Detta för att han antagligen hade ONT av dessa tänder. Klart mamma betalade detta för sin katt. Allt för att han inte skulle ha ont i onödan pga att hon inte hade en buffert för oförutsedda utgifter. 

Som sagt har man ansvar för en annan levande varelse får man se till att man har råd om olyckan skulle vara framme. Nästa gång kanske hon BLIR förgiftad på riktigt och då måste du kunna betala.
    Instagram...LOVALOVISA
  • Ramborg
    enmodigman skrev 2014-01-01 14:14:40 följande:
    Min hund är försäkrad, men för säkerhets skull har jag alltid 7000kr ligger i ett kuvert att använda vid behov.

Hamnade en gång i situationen att jag åkte in akut till vet. utan att ha vare sig kort eller pengar med mig. Jag var så stressad att jag inte hade en tanke på det. Trodde också att man kunde få en räkning med sig hem, men det kunda jag glömma, fick vänta på att en kompis kom och löste ut mig och hunden från kliniken.

Min hund drabbades senare av akut livmoderinflammation i augusti och jag var tvungen att snabbt åka iväg med henne. Glad jag hade kuvertet liggande eftersom det gick på ca 4000 trots försäkringen.

Vad gäller vindruvan så är min erfarenhet att vad som är farligt för hundar handlar om större mängder än en liten bit. Det är nog som med passiv rökning, det är känt att under en längre tid vara utsatt för rök är inte bra för en, men att råka stå bredvid någon som röker en gång om året gör knappast någon skillnad. Men det är klart, shit happens

Det är ju klokt att alltid ha pengar tillgängliga för just sådana situationer.

Men, av ren nyfikenhet: Varför sätter du inte in de 7000 på ditt konto istället? Då kunde du betala med kort ifall det blev nödvändigt, och slipper förvara så mycket kontanter i hemmet (och i handväskan ifall du måste åka till veterinären).
    42.
Svar på tråden Min hund åt vindruvor, kommer hon att dö?